Inomgårdsmaskiner

Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

69 inlägg 62004 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#199252 har kollat lite på mindre och billigare tvåstegsslungor och clas varianter verkar ha rätt bra omdömen runt om på nätet. Ser lika stabilt byggda som andra hobbyvarianter.

Men är det nån som vet vad det är för motorer på dem? Kinesiska hondakopior, nåt annat, vilket fabrikat???



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

viktor meck  
#199256 kinesiska hondakopior. motorerna är bra. till den största snöslungan har de mycket reservdelar. kolla här http://www.clasohlson.com/se/Sn%C3%B6sl ... r314777000

men jag skulle köpt en beg gilson elr toro ist. mkt bättre kvalitet

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

axwell  
#199260 Minst två på forumet bör ha erfarenhet av Clas:s slungor.

Läs de 17 recensionerna på länken som viktor meck bifogade.

Tycker personligen att långt ifrån alla Cotechprylar felfria, slungorna kan tillhöra den positiva delen.

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

totte  
#199264 Stämmer, Cotech är kinesiska budgetgrejor, man får vad man betalar för. Men det verkar vara det som är problemet med de kända märkena numera, man får inte vad man betalar för längre, kvaliteten förefaller vara i stadigt sjunkande där.

Skall man köpa budgetgrejor så är det lämpligt att köpa från Clas eller andra seriösa firmor som håller delar och vettig garanti.

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

ananders  
#199277 Jag har precis inhandlat den mindre tvåstegsslungan från Clas och testade den rejält i dag i upp till 10cm blötsnö. Den kastade inte slasket särskilt långt men ju mer den hade att arbeta med ju längre kastade den snön.
Jag höll nog på i en timme ungefär, men det är nog inte att rekomendera sådan hård körning var gång.
Jag ska väl också tilläga att förutom denna slungan så har jag ingen som helst erfarenhet av snöslungor.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Si63  
#199295 Hur långt är inte särskilt långt?

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

ananders  
#199296
Sinkro63 skrev:Hur långt är inte särskilt långt?


Upp till 3m som längst. Testade den i går kväll innan det blev plusgrader och då kastade den de utlovade 8m kanske med hjälp av lite medvind.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Husqy346  
#199300 Det där med kastlängden styrs efter hur man vinklar klaffen på utkastarröret. Även hur mycket material som matas in styr kastlängden.
Själv kör jag med en 11 hk tvåstegare på band är riktigt nöjd med den.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#199301 ok, vi har väl inte några industriella behov, ca 35 m väg och ett par platser för bilarna.

Nåväl, det är klart att det är bättre att göra ett begagnatklipp, men det är inte lätt ska jag säga. Höll på få tag i en äldre Ariens till rätt kurs men hann inte.
Sen ser man många gamla hobbyslungor som dels är närapå dyrare än nya och har äldre tecumseh-motorer och tecumseh har faktiskt kånkat, så vissa reservdelar är inte alls lätta att få tag på och lär bli än mer sällsynta. Roligaste Blocketannonsen var en sliten Stiga för 7000 och i reklamen höger om annonserna kostade den ny 5500.

Har kört många timmar på gården med en stor Canandiana 15hästare från typ 80 och den var ju stabil med elstart osv, men nog hade den sina egenheter också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Husqy346  
#199306 Den jag köpte är en Worker snowmaster pro den har lonkin motor , maskinen kan gämföras med MTD

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

totte  
#199317 Köp inte en begagnad slunga med Tecumseh-motor. Dom motorerna är ökända för att bryta vevstaken och skicka ut den genom sidan på vevhuset. Har förvisso själv råkat ut för det på en Briggs & Stratton, men det är betydligt mera ovanligt.

Som lars11 noterar, det är ofta gräsliga överpriser på ganska mediokra maskiner. Svenska märken från nittiotalet och framåt är regelmässigt inte hög kvalitet, tunn dålig plåt, dåligt material och kinkiga konstruktioner.

Gamla slungor med mycket järn, typ Gilson, kan man ofta hitta till vettiga priser, men då får man vara beredd på att kan bli mycket skruva innan dom är i drift, utslitna lager, tändningsfel, kvaddad fläkt, utslitna drivmekanismer och remmar, mm. Väldigt vanligt också med hårda intorkade däck som måste bytas. Kan bli flera tusen för reservdelar och inte några enkla jobb att fixa. Sen är dom rätt tunga och otympliga att köra.

Gillar min gamla Gilson i vilket fall, men jag är ju en känd maskin-nostalgiker :ugeek: 8)

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Blivande snickare  
#199319
totte skrev:Gillar min gamla Gilson i vilket fall, men jag är ju en känd maskin-nostalgiker :ugeek: 8)

Det är inget att skämmas för :smile: 8)

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

totte  
#199321 OK, fixat :lol:

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Blivande snickare  
#199324 :lol: 8) Så ska det se ut! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

halvproffs  
#199340 Skaffade genom Blocket en 20 år gammal Ariens snöslunga 10hk till en kompis i helgen. 6000:- och nyrustad med papper på riktig verkstad för 3000kr. Ingen elstart dock. Startade direkt och skickade iväg snön en rejäl bit. Kan ingenting om snöslungor så frågan är om det var ett dåligt köp?

Ursäkta att jag stal tråden lite men det kan ju vara intressant för dig också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).