Vedmaskiner, flishuggar

Dalen 2054 vedmaskin

7 inlägg 8274 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dalen 2054 vedmaskin

stegmaster  
#37185 Her er en link til video på min vedmaskin Dalen 2054 vet ej om dom selges i
Sverige? Koster i Norge ca 80000,-.Den er vel at jamføra med Kisa eller?

http://www.dalen.no/dalen/produkt/video ... 52x288.wmv
Er sjølv mycket nøjd med den her maskinen
Har klyvstål for 4 6 10 bitar(10klyven er inte på videoen)
Har nettopp kjøpt Kisa stegmater til den for innmating av stokkene( skal prova att komma med nogra bilder sen)
Kom gjerne med kommentarer?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Dalen 2054 vedmaskin

vedförsäljan  
#197864 Verkar vara en fin maskin :grin: börjar komma lite väll många tillverkare som gör vedmaskiner från kina så kul att se nåt vettigt! :P

Användarvisningsbild

Re: Dalen 2054 vedmaskin

stegmaster  
#197941
vedförsäljan skrev:Verkar vara en fin maskin :grin: börjar komma lite väll många tillverkare som gör vedmaskiner från kina så kul att se nåt vettigt! :P

Var en ordentlig trädvekking du hadde här. :wink:
Joda, det er fine maskiner, men inte direkt billige.
Själv köpte jag min begagnad.
Her er nyaste modellen som kommer nu på våren.
http://www.dalen.no/#/2060

En bild från mitt vedanlegg.
(kommer uppdateras vad det lider med en innköpt begagnat Igland vedprocessor (som ska få ta hand om småveden til mig själv.)

DSC_1108.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Dalen 2054 vedmaskin

vedförsäljan  
#198548 Gör du mycket ved?
Vad tycker du är fördelen med Dalen mot andra

Användarvisningsbild

Re: Dalen 2054 vedmaskin

stegmaster  
#198642
vedförsäljan skrev:Gör du mycket ved?
Vad tycker du är fördelen med Dalen mot andra

Nä, inte mycket, ca 500m3, har inte tid eller plats för at produsera mer kvalitetsved. :wink:

Att den har arbetsvarvs pto på 400r/min, och kan drivas av en 35hk traktor.
Har både el och pto med dubbel uppsats av hydraulikpumper.(detta var tillval då den var ny)
Funkar utmärkt på båda klent och grovt virke, dessutan gör det breda innmaterbordet och stora öppningen, at det går smidigt med krögt virke ochså.
Snabb klyv. (enda näckdel er liten klyfkraft om man vil klvva 10bitar, ca 9t kraft)
Själv användar jag endast 4 klyv kniven, och kör omklyv på gröve stockar, annars blir det alldeles för mycket flis i säcken.
Enkel uppbyggd med enkel betjening utan el, ventilar som kan trassla.
Grov dimmensjonert hydraulikksystem, så ingen kylare behövs för at hålla normal oljetemp.
Bra support om det skulle behövas, då man inte måste gå via nån ÅF, utan man kan ringa fabriken direkt, och få prata med kunning personal, och evt, beställa delar.

Nu vil ju endel av detta finnas på andra maskiner med, och spesielt då kanske Kisa, men dom har endast el, drift, så det funkar inte för mig.
Sen er innmatertrakten smal på kisa, vilket inte kan vara bra med krokigt virke, skulle jag gissa?

Kommer nog köpa samma maskin igjen när/om det blir dags med nån ny nån gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dalen 2054 vedmaskin

vedförsäljan  
#199092
stegmaster skrev:
vedförsäljan skrev:Gör du mycket ved?
Vad tycker du är fördelen med Dalen mot andra

Nä, inte mycket, ca 500m3, har inte tid eller plats för at produsera mer kvalitetsved. :wink:

Att den har arbetsvarvs pto på 400r/min, och kan drivas av en 35hk traktor.
Har både el och pto med dubbel uppsats av hydraulikpumper.(detta var tillval då den var ny)
Funkar utmärkt på båda klent och grovt virke, dessutan gör det breda innmaterbordet och stora öppningen, at det går smidigt med krögt virke ochså.
Snabb klyv. (enda näckdel er liten klyfkraft om man vil klvva 10bitar, ca 9t kraft)
Själv användar jag endast 4 klyv kniven, och kör omklyv på gröve stockar, annars blir det alldeles för mycket flis i säcken.
Enkel uppbyggd med enkel betjening utan el, ventilar som kan trassla.
Grov dimmensjonert hydraulikksystem, så ingen kylare behövs för at hålla normal oljetemp.
Bra support om det skulle behövas, då man inte måste gå via nån ÅF, utan man kan ringa fabriken direkt, och få prata med kunning personal, och evt, beställa delar.

Nu vil ju endel av detta finnas på andra maskiner med, och spesielt då kanske Kisa, men dom har endast el, drift, så det funkar inte för mig.
Sen er innmatertrakten smal på kisa, vilket inte kan vara bra med krokigt virke, skulle jag gissa?

Kommer nog köpa samma maskin igjen när/om det blir dags med nån ny nån gång.

Hur går det med iglanden? fått ihop det än :grin: skulle vara kul med en film när det är klart

Användarvisningsbild

Re: Dalen 2054 vedmaskin

stegmaster  
#199336
vedförsäljan skrev:Hur går det med iglanden? fått ihop det än :grin: skulle vara kul med en film när det är klart

Jo, den er fiksat och klar, har kollat at alt funkar (det var en el,fel och lite annat och fiksa på den)
Så den er testkörd på traktor och funkar fint.
Återstår at hitta smidigaste sättet at montera den. :smile:
Alternativen er på grävmaskinen, eller "fastmontera" bredvid den "riktiga" vedmaskinen.
Har varit upptatt med at hugga virke en tid nu (dessutan mycket snö), så Igland processoren ligger lite i dvale så at säga. :wink:
Men visst, några bilder och lite film borde man kunne skaka fram, när det blir dags. 8)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).