Vedmaskiner, flishuggar

Vedaskin utan Joystickapning?

16 inlägg 7869 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedaskin utan Joystickapning?

herjman  
#198782 Har kollat lite på youtube på olika vedmaskiner då jag inte har provkört någon själv men funderar på att köpa begagnad så småningom.

Det ser extremt ansträngande/slitsamt ut att sköta kapen manuellt!?
Dessa maskiner är ju 20-30 000:- billigare än joysticmodellerna men är det värt det??



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198783 I måttliga mängder är det inte alls slitsamt. Men det beror ju på om du ska kapa 50m3 till dig och din släkt eller 5000 m3 till att sälja.

Användarvisningsbild

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

herjman  
#198785 Tänker mig väll 2-300 m3

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

Husqy346  
#198788 Ska man ha en maskin med handmatning av svärdet så är väl palax ergo att föredra. Den har ju en spak som man har vid sidan av maskinen i midjehöjd som man skjuter framot på någotvis. Jag har såg bygel som går över stocken som man drar ner, den är inte jobbig heller då kedjan ska ju gå av sig självt. Som mest kapar jag upp två billass med släp.

Användarvisningsbild

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

herjman  
#198791 Har kikat på palax och jag tycker dom ser bra ut generellt, och om man nu ska kapa manuellt kanske deras systen är skonsammast för axlar

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

vedförsäljan  
#198792 Jag har så man drar ner på min bala 320,tycker inte det är jobbigt als faktiskt,även om man kör 15m3 på en dag
:wink:

Avatar Fallback

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

salar  
#198818 Har en Pilkemaster EVO36.Aldrig upplevt något jobbigt med manuell kap och klyvrörelse.Men jag kapar bara för husbehov.

Avatar Fallback

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

80-90  
#198871 jag kör mellan 250-300 om året med en vanlig hakki x37 å jag skulle verkligen vilja ha en med joystick

Avatar Fallback

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

Boarpan  
#198875 Kört haki och anser klart att man överlever rörelsen men obotat dumt att man skall behöva göra en sådan stor rörelse. Du plockar överhuvudet ner till midjan.

Användarvisningsbild

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

stegmaster  
#198929 Av dom manuelle modeller tycker jag denna ser trevligast ut.

Duun 360

Användarvisningsbild

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198938 Snackade med en som har manuell, han byter till hydraulisk när det blir byte.
Beror nog på mängden ved som ska processas.

Användarvisningsbild

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

herjman  
#198987 Hade ju tänkt mig 200-300 m3 per år så joystik låter vettigast ELLER palax ks35 ergo som verkar ha en mer vettig rörelselösning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198991 Hyr och prova först?

Användarvisningsbild

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

herjman  
#199109 Hittar ingen i skåne som hyr ut tyvärr

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedaskin utan Joystickapning?

ananders  
#199144 Du kan kanske komma och prova min Palax 35 ergo. Hade jag haft råd så hade jag utan tvekan valt med joystick men 30.000 extra var förmycket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).