Vedmaskiner, flishuggar

Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

27 inlägg 13235 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197932 Det är nog inte bara vedmaskiner som har svår lönsamhet, utan de mesta maskiner som köps av månskensbönder. Och antagligen en del maskiner som köps av proffsbönder också.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

machonisti  
#197933 Mest prylar när han dör vinner? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

stegmaster  
#197939 Själv räknar jag aldrig på nåt jag köpar.
Kollar endast at penger finns, sen er det bara go,go,go..... :grin:
Har en jädrans hög med prylar som aldrig kommer räknas hem i min levetid, men vad ska man med en mille eller två i banken när man dör??
Nä, jag vil ha lite roligt medan jag kan, man vet ju aldrig hur lenge man kan. :wink:
Men lånar pengar gör jag aldrig, pengar ska finnas på konto innan jag köper nåt, på detta punkt vikar jag aldrig. 8).
Har faktisk inte lånat en krona i hela mitt liv.

Användarvisningsbild

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

herjman  
#197959
stegmaster skrev:Själv räknar jag aldrig på nåt jag köpar.
Kollar endast at penger finns, sen er det bara go,go,go..... :grin:
Har en jädrans hög med prylar som aldrig kommer räknas hem i min levetid, men vad ska man med en mille eller två i banken när man dör??
Nä, jag vil ha lite roligt medan jag kan, man vet ju aldrig hur lenge man kan. :wink:
Men lånar pengar gör jag aldrig, pengar ska finnas på konto innan jag köper nåt, på detta punkt vikar jag aldrig. 8).
Har faktisk inte lånat en krona i hela mitt liv.


Har man pengarna på kontot är det ju lungt, det är värre om man måste låna.

Ni med ärvda gårdar(?) vet nog inte hur bra ni har det. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197961 Det är sant, ska man låna till hela summan så ska man nog räkna på
det och ha en reträttväg klar ifall det inte håller.
Man bör väga in hur mkt man får när man säljer vidare och fundera ett par varv.

Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

axwell  
#197963 Se det som en investering, det reella värdet på maskinen behöver inte vara noll även om avskrivningsplanen pekar åt det hållet.

Den 10-åriga Bilke som jag ibland jobbat med går idag att sälja för samma antal kronor som den kostade ny.

Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

r93  
#197971 kanske skulle påpeka det att jag aldrig hade köpt någon vedmaskin om jag var tvungen att låna pengarna, då är det en annan femma, är den betald kostar den inget där den står!

Med dagens räntor känns pengar på banken ganska värdelöst, bättre att köpa något man vill ha.

Grannen köpte en skogsvagn förra året för 40000:- körde med den över vintern, sålde den nu i september för 50000:- DET är ränta!

Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

vedförsäljan  
#198028 De mest lönsamma är att köpa begagnat,sjunkar inte mycket als om det är i ordning
Ibland tvärtom,åk runt till maskinfirmorna och lägg ett bud,dom vill bli av med lagret av begagnat :mrgreen:
Titta även på nån ny bala agri,dom har blivet rejält mkt billigare

Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

Simon.M  
#198093 Kan man dra momsen på dom eller måste man bevisa att man säljer ved på något sätt??

Avatar Fallback

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198106 Du lär kunna dra momsen och göra avskrivningar på resten. Vedmaskiner är för förädling av skogen och hör till rörelsen. Veden blir inte privat förrän du tar in den i huset och förmånsbeskattningen av fri ved togs bort på 70-talet.
Allt enligt en f.d granne som är revisor.

Användarvisningsbild

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

ananders  
#198108 Köpte min vedmaskin för att få mer fritid. Jag ville inte stå varenda helg från mars till midsommar med veden till mig och min mamma då inte mina syskon alls var intersserade av att hjälpa till. Så istället fick de vara med och betala en vedmaskin till mig. Så nu är all ved klar på två helger.

Användarvisningsbild

Re: Gör ni ekonomisk koll av vedmaskinsinköp

totte  
#198169 Hehe, rättvist skulle jag vilja säga. Kalkylen blir ju en helt annan om man kan få några till att betala.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).