mån 31 dec 2012, 13:06#201786
Fästena byggde vi utav fyrkantsrör som passar på Keslan och sedan ämnesrör som passar i vagnen, där stöttorna ska sitta. Blev otroligt stabilt. Sedan har vi en fyrkantsbalk som ram på vagnen, där gjorde vi en "klämma" som är delbar, just nu har vi bultar där men kommer ändra till snabbkopplingar så fort min far grunnat färdigt på en lösning.
Att lyfta på Keslan tar cirka 10 min för 2 man, en som kranar och en som siktar. Avmontering går lika fort. Vi har kapat kättingar i lagom längder (4st) och lyfter i Keslans lyftöglor med schakel i varje ände för att få bra jämnvikt. Risken finns att det kan klämma lite annars när man ska lyfta ur fästena ur stöttorna.
Ventikpaketet till keslan byggde vi om genom att korta ner det då max bredden i vår NH är cirka 87cm, så med vagn+kesla paket ligger vi på efter modifiering på 86,5. Keslans ventilpaket är "fast" monterat i traktorn, i/urkoppling sker med snabbkopplingar uppe vid ventilpaketet, detta eftersom vi slipper lyfta bort detta när vi ska skota eller köra lastar jobb. Vagnens ventilpaket lyfter vi bort med hjälp av en gammal ombyggd domkraft till en Volvo240 som vi modifierat kraftigt, denna lyft sätter vi med dubb i hålet till låsningen på vagnstyrningen, sedan med hjälp av en utskjutbar kullagrad bom kan vi enkelt lyfta bort paketet. Bara att köra bort och sedan backa till vid återmontering!!!
Materialkostnad Kesla modifiering med förlängning av slangar: 4400
Materialkostnad Vagnpaketslyft: 200
Volvo BM 320 Buster Diesel
NH T5040 Skog
CF Moto 500 Red Edition
KTS 7.5 ton med 6.7 kran
Kesla 40LF
Japa 375 Expert
Husqvarna 357 XP; 359 XP; 550 XP
Jonsered 2150
Stihl MS 362; MS 211 CBE; MS 241 CBE-M; MS201