Traktorer och processorer

Skuren dieslemotor vid arbete i lutning

12 inlägg 7843 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skuren dieslemotor vid arbete i lutning

donky-kong  
#197209 Hej!

Har lärt mig att om en motor lutar under längre tid är det stor risk att motorn skär pga. ojlebrist. Teorin går ut på att de cylindrar som befinner sig "högst upp" inte får tillräckligt med olja.

Någon som vet vid vilken lutning oljetillförseln blir kritisk för de högst belägna cylindrarna?
Själv kör jag en Valmet 565 (3cyl).

Ibland när jag skotar blir traktorn stående i samma lutning under en längre tid. Hur farligt är det egentligen att skota i sluttningar?

Är det någon skillnad i känslighet mellan 3, 4 & 6 cylindriga motorer?

Mvh Andreas


Senast redigerad av donky-kong mån 03 dec 2012, 23:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skuren dieslemotor vid arbete i lutning

mrvimek  
#197210 fyll i mer olja bruka man göra o sen hällut den sen när man är klar me jobbet

Avatar Fallback

Re: Skuren dieslemotor vid arbete i lutning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197212 Tror aldrig att du får en bonntraktor i kritisk lutning. Men se till att oljenivån ligger på MAX om du är orolig. De första ÖSA 250 kunde ha problem med det där.

Användarvisningsbild

Re: Skuren dieslemotor vid arbete i lutning

machonisti  
#197214 Vet inte hur du tänker men är det moderna maskiner har de trycksmörjning. Som går ut på att en oljepump drivs av motorn och suger olja från tråget och trycker sedan ut oljan som genom kanaler kommer ända till toppen av motorn, där ventilerna sitter.

Oftast tål motorer grym lutning men i särfall kan problem uppstå. Beror på om oljepumpen får olja.

Avatar Fallback

Re: Skuren dieslemotor vid arbete i lutning

donky-kong  
#197217 Farasns chef hade en Valmet 305 som skar vid arbete i lutande terräng.
Möjligt att den hade lite olja redan från början..

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren dieslemotor vid arbete i lutning

Blondin 750  
#197249
machonisti skrev:Vet inte hur du tänker men är det moderna maskiner har de trycksmörjning. Som går ut på att en oljepump drivs av motorn och suger olja från tråget och trycker sedan ut oljan som genom kanaler kommer ända till toppen av motorn, där ventilerna sitter.

Oftast tål motorer grym lutning men i särfall kan problem uppstå. Beror på om oljepumpen får olja.

Självklart är det så, se till att varningslampan för oljetrycket fungerar och komplettera med en till bak om man sitter mycket bakvänd och kör. Kan kanske vara på sin plats med en oljetrycksmätare också om traktorn har några år på nacken.

Avatar Fallback

Re: Skuren dieslemotor vid arbete i lutning

ÅsaNisse  
#197261 Dom gamla volvomotorerna som satt i lastamaskin 1640 kunde tappa trycket när man gick i branata backar så till 1641 modellen hade volvo modifierat trågen.
I detta utförandet satt ett skvalpskott i mitten och dubbla sugledningar till pumpen. Sen var det problemet löst, men då kom nästa. Hydrauloljan rann ut i ventillationen till insugningsröret på motorn med stopp som följd. Det blev till att leda ut ventillationen fritt och högre.

Avatar Fallback

Re: Skuren dieslemotor vid arbete i lutning

mbtrac  
#197283 vanligt fel zetor ,urzus, valmet , är inte tillverkade . utprovade för lutning i terräng hade en urzus på 80 talet tappade oljetrycket vid brant terräng , hände aldrig med en 350 boxer, eller deutz , john deere, är nog mer testade än alla,

Avatar Fallback

Re: Skuren dieslemotor vid arbete i lutning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197431 I 805an jag kört sen 2000 så lutar de nog så mycket att jag vält innan den tappar oljetrycket

Avatar Fallback

Re: Skuren dieslemotor vid arbete i lutning

donky-kong  
#197443 Spekulera kan man alltid ;)

Lästa igenom instruktionsboken och det visar sig att följande gäller för Valmet:

"

Maximalt tillåtna lutningsvinklar
vid kontinuerlig körning:

Obs! För att säkerställa traktorns smörjning får
ovanstående lutningsvinklar inte överskridas.
Max. lutningsvinklar för säker körning kan vara
mindre:
Vid uppförslutning
--- 355 --- 565 33 °
--- 665 25 °
Vid nedförslutning
--- 355 --- 565 36 °
--- 665 28 °
Vid sidolutning till höger
--- 355 --- 565 32 °
--- 665 28 °
Vid sidolutning till vänster
--- 355 --- 565 40 °
--- 665 28 °
Vid kombination av sid och uppförs lutning
--- 355 --- 665 25 °/20°.

"

Då 665 är 4-cylindrig stärker detta min teori om att "längre" motorer är kännsligare.
Risken att köra i för brant lutning med min 565 är inte överhängande (33 grader motsvarar en röd skidbacke).

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren dieslemotor vid arbete i lutning

donky-kong  
#197446 Data för några andra Valmet modeller:
(verkar som att man på senare modeller lyckats förbättra max lutningsvinkel . se de sexcylindriga modellerna)

E 5.1. Max tillåten lutning på traktorn,
med säkerställd motorsmörjning, vid
körning på sluttande mark (gäller kontinuerlig körning)
(vid kontinuerlig körning, för att säkerställa traktorns
smörjning)
Vid upp -- /nedförslutning:
--- 6200---6800 30 ˚
--- 8050---8550 38 ˚
Vid sidolutning till höger eller vänster:
--- 6200---6800 35 ˚
--- 8050---8550 38 ˚
Vid kombination av sid -- och ned --
eller uppförslutning:
--- 6200---6800 35 ˚/22˚
--- 8050---8550 35 ˚/33˚
VARNING! Max lutningsvinklar för säker körning med
hänsyn till stjälpning kan vara mindre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren dieslemotor vid arbete i lutning

donky-kong  
#197447 A-seriens data

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).