Motorsåg och handhållet

Trimma motorsåg

150 inlägg 105246 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191587
meknisse skrev:Men om trimmningen går ut på att förbruka mer bränsle, höjs sågens produktion tillräckligt mycket för att det är värt en högre bränsleförbrukning? Högre varvtal på kedjan gör även att kläder med högre skyddsklass kan behövas.

Det är väl klar att om man trimmar en såg så ökar bränsleförbrukningen.
jag sågar rakt igenom skydds byxa med klass3 och det även med otrimmad såg och pissnödigt filad.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

kallen  
#195905 Ni som har öppnat ljuddämparen har ni tagit bort allt som är inne i burken? Brukar ju vara ett rör som går till utblåset.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

anersimyra  
#196029 Jag har en gammal 162 SG med b.l.a. ny förgasare, jag borrade 2 st 5 mm hål i röret strax innanför utblåset, ljudmässigt blev det ingen skillnad men sågen går betydligt bättre.

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

Frenell  
#196525 Håller på med en Hva 340 som jag ska sätta på en 346 cylinder på(Finns adapter att köpa hos återförsäljare, Lageröverfall heter det, och då passar 346an cylinder på den!) Ska rensa ur dämparen lite också och dit med ett 16mm rör till utblås. Får se om man tar fram filarna också:)

Någon som testat jacka kolven på en motorsåg? jag har gjort det på en 254 med gott resultat.Kändes betydligt starkare i stock med 18" Men hade varit och pillat på utblås,dämpare och lite annat också.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196540
knaggen skrev:
meknisse skrev:Men om trimmningen går ut på att förbruka mer bränsle, höjs sågens produktion tillräckligt mycket för att det är värt en högre bränsleförbrukning? Högre varvtal på kedjan gör även att kläder med högre skyddsklass kan behövas.

Det är väl klar att om man trimmar en såg så ökar bränsleförbrukningen.
jag sågar rakt igenom skydds byxa med klass3 och det även med otrimmad såg och pissnödigt filad.


Nej Knaggen...det gör du inte! inte ens med en välfilad kedja! å en klass 1 byxa!!

visa gärna nåt videoklipp på det är du snäll!!

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

värmSkog  
#196576 kanske inte säger så mycket men iaf något :???:


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yFRNJ4zHHtA[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196582 560s kedja går väl för det första med med mer än 20 m/sec? och hur ofta är det nån som lyckats såga sig i benet med full gas?...dom flesta gångerna jag har lyckats såga sönder brallan är på tomgång innan kedjan hunnit stanna!...men visst ok....allt kan ju hända!...rent teoretiskt så kan ju nilen bli snustorr i morron också! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

värmSkog  
#196593 Därför jag skrev att det kanske inte säger så mycket.. Som du själv säger så är det ju kanske inte så troligt.. men man vet aldrig, Titanic skulle ju vara osänkbar också :lol:

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

lars11  
#196602 ja men det där känns ju ändå tryggt. Visst, skador, men hur hade det sett ut med ett par jeans? Den hade väl sågat rakt genom stocken utan att ens hosta till.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196603
värmSkog skrev:Därför jag skrev att det kanske inte säger så mycket.. Som du själv säger så är det ju kanske inte så troligt.. men man vet aldrig, Titanic skulle ju vara osänkbar också :lol:


Hehe ja o se hur det gick för henne!! :grin: å nu ligger hon där...naggad i kanten på 4000m djup!...men hyfsat intakt ändå!

detta hände 1912...så grabbar.....och tjejer också för den delen...såga på.....det är lungt!

(en parantes) klass 2 och 3 kängor är fullkommligt överflödiga! så är det! :wink:

lägg hellre dom pengarna på att köpa trelagers(tre par) ullsockor i tripp trall trull istället så ni sliper frysa!..det brukar innebära 1-2st större än man brukar ha på skorna!...det är det värt...tro mig!

själv kör jag woolpower över hela kroppen + stihls underställ i botten!...framförallt woolpowers balkalava 200 och hjälmhuva 400 är suveräna!! och..nej, jag är inte sponsrad!! :smile: ni kommer att tacka mig....jag lovar!!

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196624
Huggarn skrev:
knaggen skrev:
meknisse skrev:Men om trimmningen går ut på att förbruka mer bränsle, höjs sågens produktion tillräckligt mycket för att det är värt en högre bränsleförbrukning? Högre varvtal på kedjan gör även att kläder med högre skyddsklass kan behövas.

Det är väl klar att om man trimmar en såg så ökar bränsleförbrukningen.
jag sågar rakt igenom skydds byxa med klass3 och det även med otrimmad såg och pissnödigt filad.


Nej Knaggen...det gör du inte! inte ens med en välfilad kedja! å en klass 1 byxa!!

visa gärna nåt videoklipp på det är du snäll!!

Jag kan be dom 10 som såg det att gå in och verifiera detta då om du inte tror på det .

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

Skogsmann  
#199036 Eg har ei Husqvarna 353 sag som eg satte på ein gammel type eksospotte på med utblås til siden, der borte eg 2 stk 7mm hull rett ved siden av utblåset slik at desse hullene går i det første kammeret i potta. Så tok eg og og skar av desse sperringene på justeringskruene slik at man kan justere akkurat som man vil.

Tok deretter og justerte saga med litt fet blanding og nå går den betydelig mye bedre, den støyer ikkje noe særlig meir men effekten blei veldig bra av denne kombinasjone, så dette er noe som kan anbefales på det sterkeste så lenge du er stødig på å justere forgasseren pass på at den får nok bensin så ikkje saga varmskjærer seg. Det er bedre med for mye enn for lite!

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

åberg  
#199088
knaggen skrev:
Huggarn skrev:Nej Knaggen...det gör du inte! inte ens med en välfilad kedja! å en klass 1 byxa!!

visa gärna nåt videoklipp på det är du snäll!!

Jag kan be dom 10 som såg det att gå in och verifiera detta då om du inte tror på det .

Hur gjorde du?

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199349
åberg skrev:
knaggen skrev:
Huggarn skrev:Nej Knaggen...det gör du inte! inte ens med en välfilad kedja! å en klass 1 byxa!!

visa gärna nåt videoklipp på det är du snäll!!

Jag kan be dom 10 som såg det att gå in och verifiera detta då om du inte tror på det .

Hur gjorde du?

Full gas sen tryckte jag bara på tills stubben som byxorna satt på var avsågad ser du på klippet längre upp så sågar dom också i träet.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199350 Det är viss skillnad på ett jack och avsågad!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).