Skogsvagn (Huggarvagnar)

MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

673 inlägg 323941 visningar 32 följer Svara, dela mm...  
FTG mini

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195239wow.
ekipage ble seende mye mere riktig ut når du fikk kapad stöttorna.
Et pluss er jo at du også får ned tyngdpunktet lite ;)

Vet du hur mycke dragkraft den Mowi Vagnen din har.

jag sjalv tenkar jo lite på å bygga drift på min vagn, og menar det var rundt 1000-1100kg sammanlagn dragkraft jag får ved å bruke 2 bb 800 motorer ved 200bar tryck. (400/60-15.5dack)

er vel multipliserat med 2-3 eller nåt i dragkraft på din vagn.

Användarvisningsbild

jonathanA  
#195250Jag vet faktiskt inte alls hur mycket dragkraft det är, men jag har ju inte lyckats få motorerna att sluta driva ännu, dom har bara tuggat på med fult lass. Men jag har ju inte kört så mycket ännu!
Lycka till med bygget! ska bli trevligt att följa!

TS

#195367Du må legge ut en videosnutt når du kjører upp noen bratt bakke eller ulendt så vi får se hvor kraftig den er til å driva. Lykka til med ditt Projekt og. Bra kjøp du har gjort med denna vagnen ;)

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jonathanA skrev:Jag vet faktiskt inte alls hur mycket dragkraft det är, men jag har ju inte lyckats få motorerna att sluta driva ännu, dom har bara tuggat på med fult lass. Men jag har ju inte kört så mycket ännu!
Lycka till med bygget! ska bli trevligt att följa!

Tror du har mellan 2100-2200kp på din vagn. Det är mer än det låter.
Har för mig att Mowi på en mässa fick vagnen att (tom) stå och slira med band på på en grusväg.

Användarvisningsbild

jonathanA  
#195515Med fullt lass med 4meters lövstockar så spinner den på grusväg, det har jag provat! hade varit kul med band, var och mätte på ett par förra veckan men dom var tot. 650mm breda och det går ej! max är nog runt 620mm!

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195559Möjligheten till band är nog anledningen till att stakarna var så långa innan de svängde ut

Användarvisningsbild

jonathanA  
#195562Misstänker det oxå!

TS

Hema  
#195590Nu när det är som det är och du vill ha band, så kan du isf fixa pendlingsstopp för boggien, så att den inte vrider sig för mycket att det tar i. Fast det kanske är en sämre. Beror kanske mest på hur marken man ska köra i ser ut.

Användarvisningsbild

jonathanA  
#195598Här är gott om berg och backigt, men inte så stenigt! det finns pendlingsstopp på vagnen!
Vill ha tag i kedjor inför vintern, ingen som har?

TS

Hema  
#195601Jag menade att man kanske får lägga på lite på pendlingstoppet så att inte banden tar i staken, men du lär ju komma jättelångt med kedjor. Så det är nog fina fisken :)

Användarvisningsbild

ss0803  
jonathanA skrev:Jag vet faktiskt inte alls hur mycket dragkraft det är, men jag har ju inte lyckats få motorerna att sluta driva ännu, dom har bara tuggat på med fult lass. Men jag har ju inte kört så mycket ännu!

Jag kollade i en gammal Mowi-katalog, de anger själva dragkraften på 1250 WD till 2500 kg. Detta är självklart beroende av hydraulsystemets kapacitet, men jag antar att siffrorna är baserade på Movis hydraulsystem som gick att beställa med vagnen.

2.5 ton är mycket, en traditionell Robson-drift har nog svårt att ge mycket mer än 1-1.5 ton och då har man kanske inte heller möjlighet till band (lite beroende på rullens utformning och placering).

Användarvisningsbild

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196122Vilken fin skotare du fått i stället för vad detta kalaset kostar mot vad du får.

Användarvisningsbild

jonathanA  
ss0803 skrev:

Jag kollade i en gammal Mowi-katalog, de anger själva dragkraften på 1250 WD till 2500 kg. Detta är självklart beroende av hydraulsystemets kapacitet, men jag antar att siffrorna är baserade på Movis hydraulsystem som gick att beställa med vagnen.

2.5 ton är mycket, en traditionell Robson-drift har nog svårt att ge mycket mer än 1-1.5 ton och då har man kanske inte heller möjlighet till band (lite beroende på rullens utformning och placering).

Ja det kanske stämmer, har inga siffror på detta! jag har det hydraulsystemet, med pump som ska ge 112liter vid 1000varv, men jag ligger bara på mellan 1000-1200 i motorvarv så jag kanske får ut runt 60-70 liter!

TS
Användarvisningsbild

jonathanA  
Henrik K skrev:Vilken fin skotare du fått i stället för vad detta kalaset kostar mot vad du får.

Håller med dig! men jag får ett flexibelt ekipage! Ofta handlar det bara om ett par tre lass på mina jobb och nått ska till sågen och nått lass ris ska emelan några sommarstugor och nått lass ska hem med ved nån mil!
Det är svårt att göra dom jobben billigt med en skotare!

Men jag håller med dig! kanske blir en minibruunett i framtiden, men då får jag nog behålla denna vagnen ändå! :lol:
Man får ju ha vagnen för det är roligt oxå, annars räknar jag aldrig hem den! :mrgreen:

TS

#196504Heisann.

Hvis du inte får tak i band og så burde vel Kedjor hjelpe en hel del, men inte mye brukt å finna...

surfade lite etter Kjedor til mig sjalv på 400/60-15.5 og evnt 500/60-15.5 hjul som jag skal bruka, får jag inte tak i 2 til 500/60-15.5 hjul så kommar jag nok til å bare bruka de 400 hjulene jag har så lenge. satsar vel på å få til Navdrift og da hadde det vært fint med Kjedjor på drivhjulen.

Dom hadde kedjor til dig også, svensk Firma
skogskjettingarna var dyra men burde vel og hjelpe en hel del med noen enklere dom hadde Griper X i din dimensjon Prsen er per par fraktfritt innom sverige:

500/45-22,5 10 mm 3 350:- 170104

LINK: http://www.nyvab.se/sn%C3%B6kedjor.htm

Ha en fin Kvall ;)

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).