Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bandskoning till Järnhäst

3 inlägg 3821 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bandskoning till Järnhäst

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193469 Jag har en Järnhäst med timmerkärra.

Efter byte till nya originalband började jag köra i skogen igen 120314 med uppehåll de dagar det var otjänligt väder och liknande. 120614 avslutade jag skogsarbetet för säsongen. 3 månader med nya band.

När jag nu ser över Järnhästen inför att åter börja i skogen upptäcke jag att någon bandskoning var borta. När jag tar av banden upptäcker jag att på högra bandet saknas 4 skoningar och 2 är på väg att lossna. Allt på den innersta raden. På det vänstra bandet saknas 5 skoningar och även här ser det ut att vara 2 skoningar på väg att lossna. Även här är defekterna på den innersta raden.

För att få fast de nya skoningarna köpte jag ett verktyg Ski-Doo universal 529-0045-00 från Duells (92-274)
http://www.duells.se/katalog/catalogue. ... 658&t=Info


Nu tycker jag att verktyget inte klämmer åt skoningarna tillräckligt. Kan jag modifiera verktyget på något sätt för bättre funktion? Är det någon som har erfarenheter från mattskoning till Järnhäst och kan ge tips och idéer för bättre resultat? Eller ett annat bättre verktyg?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bandskoning till Järnhäst

skogslaban  
#194868 Jag har själv en järnhäst men jag har satt på de skoningar som finns orginal till järnhästen det är små U-balkar som är tandade som skuvas fast och sitter som berget

Avatar Fallback

Re: Bandskoning till Järnhäst

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194977 Jag tror att Du menar broddarna som man skruvar fast på bandet och de är det inget problem med.

Eftersom jag inte var nöjd med resultatet med pressverktyget har jag nu också provat knipverktyget (Kimpex). I ursprungsskick är det inget av verktygen som fungerar tillfredsställande för mig.

För att få godtagbart resultat från pressverktyget har jag modifierat den smala punchen något och låtit göra en ny punsch som jag avslutar pressnigen med. Dvs först det ena och sedan det andra. Mycket skruvande blir det men resultatet ser bra ut.

Knipverktyget fungerar inte på mina band. Verktyget är använt en gång och säljes för halva priset 575 kr inkl moms.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).