Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV Skogsvagn

57 inlägg 49586 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ATV Skogsvagn

totte  
#194613 Mycket hög vill ha-faktor! :grin: Grattis, hoppas den blir till stor belåtenhet!

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

axwell  
#194630
Brickan skrev: XYZ320! Man skymtar den t.o.m på första bilden. Nu gäller det bara att fixa ett kuldrag till traktorn...

Det ligger ju ett i frontskopan, inte så vanligt med parallellföring på lastare i den här storleken

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

Brickan  
#194661 Jo, men jag är lite rädd för att koppla en tung vagn i en hålbom i lyften. Kan det verkligen vara bra? Även om det är en liten vagn så blir det kanske 2,5 ton som rycker hit och dit i alla riktningar. Börjar naturligtvis där, men söker säkrare lösning om ingen kan lugna mig och säga att det starkt nog. Det riktiga drag som följer med (se skopan) är inte ett drag jag sett förut. Det är rätt kort också. Man skulle kunna svänga boggien...

Det här är kul. Mycket att lära sig... Ska pillas lite på XYZ-vagnens hydraulik också. Jag skruvar nog helt enkelt loss matarslangarna från hydraulaggregatet och skruvar på 1/2" snabbkopplingar. Då är det enkelt att gå tillbaka till orginal och enkelt att koppla på traktorn.

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

axwell  
#194669 Jag skulle inte tveka att använda den medföljande kulan.

Har du tänkt igenom vilken typ av olja XYZ-agg har, mot det som traktorn ger.
Ren hydraulolja från XYZ, och troligen en transmissionsolja UTTO (inte STUO)om jag gissat rätt på traktormodell.

Kategori : Jordbruksmaskiner
Märke : Deutz-Fahr
Modell : Agrokid (1996 - 2004)
Typ : Agrokid 50 (2003 - )

Stäng alla Öppna alla
Motor Mitsubishi S4L2-T
Volym : Filtervolym 1,5 liter
Volym : Volym 7,1 liter

Användning : Normal
Intervall : Kontrollera 10 timmar
Intervall : Byt 300 timmar / 12 månader
Produkter : Q8 T 750 15W-40 PDB SDB

Användning : Endast första bytet
Intervall : Byt 50 timmar
Produkter : Q8 T 750 15W-40 PDB SDB


Differential, främre

Transaxel/hydraulsystem/servostyrning
Volym : Volym 21 liter

Användning : Normal
Intervall : Kontrollera 300 timmar
Intervall : Byt 1200 timmar / 12 månader
Produkter : Q8 T 2200 PDB SDB





Byt till transmissionsolja även i XYZ.

Pema energi i Nacksta ind omr (nära Bilprov, åk in från timmervägen) säljer Shell Donax-TD 5W-30.

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

Hema  
#194673 Draget är väl som i denna annons:
http://www.blocket.se/helsingborg/Traktordrag_Rockinger_42793110.htm?ca=16&w=3 Draget sitter fabriksmonterat på traktorer i Tyskland.
Bild


Jag kan bara hålla med, ha en timmervagn i en hålbom på hydraulen känns väl sisådär.
Kanske blir det ett måste att finna en vagn med styrning för att det skall fungera tillräckligt tillfredsställande. Alternativt är detta är ett bättre val i så fall.
Bild


Jag själv har också en mindre traktor som jag har tänkt koppla min odrivna kranmanvagn.
Det sitter en hemmagjord adapter på hitchen för att få jordbruksdrag (gaffel). Där jag tänkte ersätta den vanliga sprintern mot en sådanhär (vänstra bilden). Ska bara mäta hur lång pinnen måste vara. Annars får det bli en fast kula.
Bild
Bild

http://www.afsa.nu
Sidan har en massa grejer, om sidan har seriösa grejer har dock ingen aning om, men man kan ju finna lösningar.

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

Hema  
#194675 axwell Det är alltså med fördel som man byter vätskan i vagnen före inkoppling? Jag har precis fått manualen till min traktor (endast tyska :sad:) o får väl kolla hur det förhåller sig på min traktor.
Får väl bjuda på en bild på min fyrkrafsare:
Bild

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

Brickan  
#194696
axwell skrev:Byt till transmissionsolja även i XYZ.

Ja, det är gjort så långt mitt kunnande räcker. XYZ320-specen säger att det är 9 liter hydraulolja. Den del man lätt kan byta - dvs suga ut ur hydraultanken - blir bara drygt 5 liter. De långa och grövre matarslangarna med ventilpaket är också lätta att byta. Jag kopplade ur returen och startade agg ett kort ögonblick efter att ha fyllt med den av Deutz specade universaloljan. Det blir kanske 0,5 liter till. Resten - ca 3,5 liter - ligger i cylindrar och slangar. Det vet jag inte hur man byter. Hydraul-/växellådsoljan i traktorn är 21 liter så efter fullständig utjämning så har man som värst 3,5/(21+3,5) = 14% inblandning av hydraulolja. Om man inte kan byta oljan i cylindrar och slangar också. Enligt XYZ är den av Deutz specade universaloljan OK i vagn och aggregat.

Hema skrev:Får väl bjuda på en bild på min fyrkrafsare:
kul!

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

axwell  
#194740
Brickan skrev: Enligt XYZ är den av Deutz specade universaloljan OK i vagn och aggregat.

Vad heter oljan som Deutz föreslår?

Jag har bara halva oljevolymen, ca 10 l, du har nog någon liter ytterligare inkl. lastaren.

Jag tömde Mörevagnen 3120(byggd efter samma ritningar i Estland) på hydraulolja genom att med handkraft dra/trycka alla cyl mot ändläge med losskruvade slangar.
Kanske överdrivet men i mitt fall skulle det blivit en större andel av fel oljetyp i transmissionen.

Hema skrev:axwell Det är alltså med fördel som man byter vätskan i vagnen före inkoppling? Jag har precis fått manualen till min traktor (endast tyska :sad:) o får väl kolla hur det förhåller sig på min traktor.
Får väl bjuda på en bild på min fyrkrafsare:
Bild


Jag vet inte hur bra oljan filtreras i aggregaten men är det en annan typ av olja så, ja.

Hittar inte din Universal-modell i Oljeguider, fast har du manualen så syns det nog om den har ett separat hydraulsystem.

Är det ett nyförvärv eller har du hunnit testa den under "skarp läge"?

Tror nästan att jag lika gärna hade haft tysk text istf dansk som min Yanmar har.

Det kommer väl fler bilder?!

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

Brickan  
#194741 Det här drar iväg från ämnet. Om det stör kanske mod kan bryta ut till egen tråd?
axwell skrev:Vad heter oljan som Deutz föreslår?

D0 Getriebe
Getriebegehäuseöl: DF UTTO (API GL 4, JDM-20C, M1143, ZF TE-ML03E, 05F)

axwell skrev:<...>du har nog någon liter ytterligare inkl. lastaren.

Ja, lastaren borde ha ökat på volymen med några liter. Jag tömde Mörevagnen 3120(byggd efter samma ritningar i Estland) på hydraulolja genom att med handkraft dra/trycka alla cyl mot ändläge med losskruvade slangar.<...>!

För att handdra en cylinder måste du väl lossa båda anslutningar? Fyller du inte med luft då? Eller ordnar du så den suger rätt olja på nåt vis? Om man får luft i systemet, hur blir man av med det? (Jo, det är så att jag är helt okunnig om hydraulik ...)

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

axwell  
#194776 [quote="Brickan"]
För att handdra en cylinder måste du väl lossa båda anslutningar? Fyller du inte med luft då? Eller ordnar du så den suger rätt olja på nåt vis? Om man får luft i systemet, hur blir quote]


Visst vore det bättre att göra så men om funktionerna motioneras utan att utföra något arbete och tomgångsvarv så kommer luften ur så snabbt att det knappt märks att det nyss var luft i systemet.
Den begränsade inblandning av hydraulolja som du får i ditt fall bör inte ha någon negativ inverkan.

Shelloljan och bla. OKQ8 T2200 uppfyller Deutzkraven. T2200 säljs tex av Swedol men jag tycker att den är för seg redan vid några minusgrader.

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

Hema  
#194777 axwell: Den köptes för några månader sedan. Samt att denna är ombyggd i Sverige, så lastarn är inte kvar, men den har fått större hjul (lite för stora, vet inte hur man ska kunna få plats med kedjor, så jag funderar på att gå ned från 9,5/9 -24 till 11.2 -20). Iom ombyggnaden så stämmer manualen inte helt överens. Jag har inte kört med vagn efter, men jag har kört runt lite i skogen o testat lite.

Före jag har bestämt mig för att ATVvagnen är den vagn jag vill ha efter traktorn, så är jag inte hemskt sugen på att byta hydrauloljan.

Kommer väl bilder senare. Det finns precis hur mycket som helst att göra då man inte ens bott här ett år.

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

DrDamp  
#224906
Uvskogen skrev:
Brickan skrev:. Hade det dessutom en egen passande hållare på vagnen så behövde man inte flytta över det till dragaren varje gång heller. Så där finns lite utrymme för förbättring.


Du kan ju hänga hela paketet på grinden, det funkar bra. Fast ska du kunna köra så måste ju slangarna förlängas förstås.
(Har en 310 men kompletterad med 320 drivning)


någen bild?? :wink:



Nån som har kollat nå kultryck ? Min vagns känns väldigt "tung"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).