Motorsåg och handhållet

husqvarna 353

16 inlägg 26323 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

husqvarna 353

husqvarna1996  
#194010 hej har precis köpt en husqvarna 353 från 2005 och tänkte höra om det finns något negativt med den modellen eller om det finns något känt fel?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

peter399  
#194015 Jag har en själv och är nöjd. Mycket bra såg som tyvärr fått stå lite i skymundan av 346:an som ju är samma såg fast med mer effekt och lite vassare temperament. I mitt tycke var 353an även den bättre än Stihls 026/260 pga utmärkt avvibrering och luftrening. Själv har jag bytt ljuddämpare till en utan katalysator och kör med 15" svärd.
Sågen går väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

husqvarna1996  
#194016
peter399 skrev:Jag har en själv och är nöjd. Mycket bra såg som tyvärr fått stå lite i skymundan av 346:an som ju är samma såg fast med mer effekt och lite vassare temperament. I mitt tycke var 353an även den bättre än Stihls 026/260 pga utmärkt avvibrering och luftrening. Själv har jag bytt ljuddämpare till en utan katalysator och kör med 15" svärd.
Sågen går väldigt bra.



okej tack så mycket då vet jag. ja jag har väldigt litet svärd på den tror det är 12".

   TS
Avatar Fallback

Re: husqvarna 353

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194018 Har også brukt 353 G nesten daglig i ca 2,5 år. Saga fungerte greit uten det voldsome "temperamentet" ville kanskje valgt ei xp sag hadde eg valgt om igjen i dag, men var vel ikkje noe problem med ho så vidt eg husker, har ho vist endå. Meiner eg kjørte 1,3 pixel 13 tomms (H30) som skjæreutrustning.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

husqvarna1996  
#194019
can skrev:Har også brukt 353 G nesten daglig i ca 2,5 år. Saga fungerte greit uten det voldsome "temperamentet" ville kanskje valgt ei xp sag hadde eg valgt om igjen i dag, men var vel ikkje noe problem med ho så vidt eg husker, har ho vist endå. Meiner eg kjørte 1,3 pixel 13 tomms (H30) som skjæreutrustning.


okej då vet jag tack så mycket .

   TS
Användarvisningsbild

Husqvarna 353 = Jonsered CS2152

traktorz  
#194035 Din Husqvarna 353 från 2005 är i det närmaste identisk med vår Jonsered CS2152 från 2004, en av företagets mest sålda modeller. Levererades med 13" svärd och S30 pixel-kedja. Samma motorkomponenter, pysknapp, förgasare, koppling, startapparat, ...

En relativt lätt och tyst såg med bra ergonomi och kraft för långsågning och vedjobb. Vi har alltid kört med alkylatbensin, så motormässigt har den har bibehållits i toppskick, inget sot och inga repor i cylinder/kolvringar.

Enda problemet vi haft med vår CS2152 är en sprucken slang (art.nr. 537 24 65-01) för impulskanalen, så sågen fick stå ett tag innan jag kom på problemorsaken och under tiden använde vi istället vår gamla Jonsered 535 för kraften, samt köpte till en ny MS192 för lätthanterligheten.

Så vårt tips är att kolla slangarna först, ifall sågen någon gång blir svår att få igång, när den blivit varm.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353 = Jonsered CS2152

husqvarna1996  
#194102
traktorz skrev:Din Husqvarna 353 från 2005 är i det närmaste identisk med vår Jonsered CS2152 från 2004, en av företagets mest sålda modeller. Levererades med 13" svärd och S30 pixel-kedja. Samma motorkomponenter, pysknapp, förgasare, koppling, startapparat, ...

En relativt lätt och tyst såg med bra ergonomi och kraft för långsågning och vedjobb. Vi har alltid kört med alkylatbensin, så motormässigt har den har bibehållits i toppskick, inget sot och inga repor i cylinder/kolvringar.

Enda problemet vi haft med vår CS2152 är en sprucken slang (art.nr. 537 24 65-01) för impulskanalen, så sågen fick stå ett tag innan jag kom på problemorsaken och under tiden använde vi istället vår gamla Jonsered 535 för kraften, samt köpte till en ny MS192 för lätthanterligheten.

Så vårt tips är att kolla slangarna först, ifall sågen någon gång blir svår att få igång, när den blivit varm.



okej tack det ska jag göra , sen undrar jag var man kan få tag på en ny kedja till den. och om den var värd 1000kr som jag köpte den för (kompis pris) den ser ut att vara i nyskick och går jätte fint överallt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 = Jonsered CS2152

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194136
traktorz skrev:En relativt lätt och tyst såg med bra ergonomi och kraft för långsågning och vedjobb. Vi har alltid kört med alkylatbensin, så motormässigt har den har bibehållits i toppskick, inget sot och inga repor i cylinder/kolvringar.

Jag kan överbevisa dig att alkalyten sotar och hur den skitar ner cylinder loppet i en 353 cylinder som endast har gått på 2t alkalyt man skall inte tala om hur dålig oktan tal det är i bensinen .
download/file.php?id=7971&mode=view/DSC01261.JPG

Användarvisningsbild

Alkylatbensin av hälso- och miljöskäl

traktorz  
#194137 Även alkylatbensin är ju en kolväteförening, som vid en idealisk förbränning enbart lämnar koldioxid och vatten.

Dock i en praktisk miljö, så erhålls ofullständig förbränning pga olika orsaker, såsom oljeinblandningen, den momentana förgasarinställningen mm., vilket medför att över tid så får man naturligtvis alltid en sotavlagring.

T.ex. så ryker vår Jonsered 535 med 2.5% rekommenderad oljeinblandning mer än vår Jonsered CS2152 med 2% rekommenderad oljeinblandning, så den ringa sotbildningen i vår CS2152 är dels beroende på att den körts med en lägre oljeinblandning, dels i jämförelse map. tiden knappt är inkörd.

Visst, alkylatbensinen kanske har ett litet lägre energiinnehåll än 95-oktanig handelsbensin, men hälso- och miljöaspekterna är för många en viktigare parameter att ta mer hänsyn till. Vill man ändå trimma max prestanda ur sin motorsåg, kanske Aspen+ är ett alternativ till 98-oktaning handelsbensin?

Ref:
http://www.aspen.se/Om_alkylatbensin/FAQ
http://www.okq8.se/privat/pastationen/d ... ar/alkylat
http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.n ... enDocument

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 = Jonsered CS2152

Phantom  
#194183
husqvarna1996 skrev:okej tack det ska jag göra , sen undrar jag var man kan få tag på en ny kedja till den. och om den var värd 1000kr som jag köpte den för (kompis pris) den ser ut att vara i nyskick och går jätte fint överallt?

Kedja kan du köpa hos närmsta ÅF eller hos ett flertal nätbutiker. Bara att välja var du vill handla.
1000kr verkar inte vara fel pris om sågen är i bra skick och väl underhållen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353 = Jonsered CS2152

husqvarna1996  
#194249
Phantom skrev:
husqvarna1996 skrev:okej tack det ska jag göra , sen undrar jag var man kan få tag på en ny kedja till den. och om den var värd 1000kr som jag köpte den för (kompis pris) den ser ut att vara i nyskick och går jätte fint överallt?

Kedja kan du köpa hos närmsta ÅF eller hos ett flertal nätbutiker. Bara att välja var du vill handla.
1000kr verkar inte vara fel pris om sågen är i bra skick och väl underhållen.


okej ja jag var och kolla upp det idag :) den är mycket fin skulle nästan kunna säga att den ser ut som ny och går som ny

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

totte  
#194262 I så fall var det ett mycket bra pris!

Avatar Fallback

Re: Alkylatbensin av hälso- och miljöskäl

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194267
traktorz skrev:men hälso- och miljöaspekterna är för många en viktigare

Finns ingen stans som bevisar att alkalyt är bättre ur hälso synpunkt än vanlig bensindet enda dom framhåller är miljön.
det är ungefär som miljö hydral olja den är skonsam för miljön men läser man hanterings råden då blir man mörkrädd.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

husqvarna1996  
#194289
totte skrev:I så fall var det ett mycket bra pris!


okej vet du vad dom kosta nya ungefär 2005?

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 353

totte  
#194317 Nä, ingen aning, jag jämför bara med vad man brukar få betala för en såpass bra beg såg av modernt snitt, och i det skick din verkar vara är det snarare fråga om 1500 - 2000.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).