Motorsåg och handhållet

Vad bör en motorsågskurs kosta

26 inlägg 22374 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Vad bör en motorsågskurs kosta

Husqy346  
#193396Vad tycker ni att motorsåg kursen till A+B körkortet bör kosta? Jag är med i en ekonomisk förening där de ska ha kursen ihop med skogstyrelsen. Nackdelen är att det skulle kosta 7900:-+ moms vilket jag tycker är skitdyrt då jag vet att en 3 dagars utbildning på färna skog för några år sedan gick på lite drygt 3500:-vilket hade varit lite mera rimligt.
Vad tycker ni man ska ge för motorsågkörkortet?

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Vad bör en motorsågskurs kosta

Phantom  
#193465Skogsstyrelsens kurser är så dyra. Gör det till en studiecirkel istället, eller gå med i en sådan grupp så kostar det inte lika mycket.

Robertberg  
#193500Sök dig till Studieförbundet Vuxenskolan, och hör om de kan fixa en lösning på erat problem.
Jag tror inte jag betalade mer än 3000:- när jag gick kursen genom SV.

Användarvisningsbild

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
obantteg skrev:Sök dig till Studieförbundet Vuxenskolan, och hör om de kan fixa en lösning på erat problem.
Jag tror inte jag betalade mer än 3000:- när jag gick kursen genom SV.

Har studieförbundet någon erfaren lärare på motorsåg? Jag tycker det viktigaste att den som lär ut har erfarenhet av att arbeta med motorsåg yrkesmässigt samt har en pedagogisk förmåga. Annars blir det ju lite som uttrycket "att en blind leder en döv". Om det bara handlar om att få till ett kursbevis så går det att beställa på internet för 1000 kr.

Ett tips som är gratis är att se filmerna som ligger på skogforsk:s hemsida. Där får man många bra tips, bl.a. att fälla med instick.

MNskog  
#193512Om Skogsstyrelsen tar 7900+moms för en motorsågs utbildning ta då istället chansen att bli utbildad av dom som verkligen kan det de håller på med: http://www.champsoflogging.se/swe/start

Troligen billigare och säkert mycket bättre.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193536Beroende på var du bor så kan du välja lite olika.
En erfaren god kursledare bör vara värd någon tusenlapp extra, jämfört mot misstänkt svag resurs.
Men cirkelformen har jag själv använt sen förra århundradet. Sen 2006 har jag genomfört körkortskurser för motorsåg.
Senaste åren har jag haft "dubbelkurs" med ca 12 deltagare. Alla närvarande vid teori och första uteövning, då en extra instruktör medverkar och vi delar gruppen vid praktisk övning.
Därefter har jag själv halva gruppen åt gången utomhus tills eleverna kan utföra uppgifterna nästan felfritt.
Det brukar vara ca 4 månader från start till uppkörning för att ge möjlighet till träning enskilt.
Kurskostnaden hamnade på 1000 kr netto förra året.

Att bygga upp en lokal utbildningsresurs ger närhet mellan deltagarna och korta resor. Utbytet blir bättre.
Ca 800 deltagare från samma kommun har valt denna kursform i olika ämnen genom åren.

Robertberg  
OAS-forests skrev:Har studieförbundet någon erfaren lärare på motorsåg? Jag tycker det viktigaste att den som lär ut har erfarenhet av att arbeta med motorsåg yrkesmässigt samt har en pedagogisk förmåga. Annars blir det ju lite som uttrycket "att en blind leder en döv". Om det bara handlar om att få till ett kursbevis så går det att beställa på internet för 1000 kr.

De två handledarna jag hade arbetade både i skogen, körde skördare bägge två. Den ena hade tidigare gått före en processor och vräkt omkull träd på ackord. Båda två är medlemmar här på forumet.

Bra och dåliga handledare finns ju överallt, men de som leder SV:s studiecirklar gör det på sin egen fritid, så ett starkt intresse finns.

rikard_e  
#193553Jag håller på just nu med A+B-kortet nu.

Betalat 1600 kr för allt ihop. Om jag nu inte misslyckas, då blir det yttligare 2500 kr att betala.

För tydligen så får man 2500 kr kronor i något typ av stöd för att man tar kortet.

awes  
#193799Gick AB-kurs för motorsåg i lokala LRF-avdelningen som använde Studiefrämjandet. Vår lärare hade jobbat en mängd år som utbildare på Skogsstyrelsen och gjorde denna kurs som nybliven pensionär (tror jag).
Är en glad amatör med sågen men fick mycket stort förtroende för hans kunnande.
Betalade 2000 om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Jeep  
#1938054000kr såg jag på Studieförbundet Vuxenskolan nu.
36timmar är kursen på.

awes  
#193885Studieförbundet vuxenskolan var det även i mitt fall - ursäkta felskrivningen ovan.

Fredrik N  
#193923Studieförbundet vuxenskolan blir det för mig.
Det skilljer 6000 kr mot Skogsstyrelsen.
Och det trots att man kan utnyttja rabatt cheken hos båda.

Användarvisningsbild

herjman  
#193928Nackdelen med studieförbundet är ju att dom kör med konceptet 170 kurstillfällen.
Svårt att få ihop med familj och jobb

Husqy346  
#193931Ska man gå kursen nu under vintern så är det ju bara dagtid som fungerar då de praktiska övningarna måste göras i dagsljus!

TS

Fredrik N  
#193933Jag pratade med han som ska hålla i kursen om just det, och han sa att han brukade anpassa kursen efter vad varje individ hade för kunskaper och erfarenheter sen tidigare.
Men som sagt jag har ju inte gått kursen än.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).