lör 21 mar 2015, 09:06#322462
I vinter har jag inte haft någon vinterlucka öppen på någon av alla våra sågar: MS192C-E, MS362C-Q, CS2150 & CS2152. Ej heller täcklocket över fläktkåpan på Jonsered CS2152 har använts.
Vi har kört klenare hyggesrensning i temperaturer ner till -20C någon enstaka gång. Alla sågar har lätt gått igång, men att de ryker förfärligt den första halvminuten kanske beroende på att man kör litet på choke till en början.
Stihls MS362C-Q, som är vår enda moderna konstruktion med friskluftsmotor, ryker rejält första halvminuten, behöver sen nån minut för att bli varm, för att börja såga med.
Stor-Stihlen ville dock inte gå på tomgång i vintras, stannade frekvent vilket berodde på att tändstiftsgapet pga slitage (elektronmigration) blivit för stort. Har läst att den modellen kan ha problem med svag tändspole, så jag minskade gapet till 0.45mm, varefter sågen gått perfekt på tomgång igen.
Stihls MS192C-E har gått förvånansvärt bra i vinter, inget igenisat luftfilter i vinter, men tidigare har det isat igen i snöväderlek -5C upp till nollstrecket. Har behövt tagit in luftfiltret att torka i rumsvärme över natten, vilket eliminerat driftsproblemen.
Jonsered-sågarna, de gamla trotjänarna, har båda varit pålitliga, även om de fått utstå snödopp emellanåt. Har även där tagit in luftfiltren för avisning och torkning under natten i rumsvärme.
En anledning till att jag inte öppnat vinterluckorna från cylindern och in till förgasarhuset, är att mer spån och smuts då samlas runt förgasaren. Nackdelen med att jag behöver en minut extra att varmköra sågen från kall på morgonen och efter lunchfikat, uppvägs av minskat rengöringsbehov. Dessutom tvåtaktsmotorns största fiende, är ju risken för överhettningsproblematiken, vilket ökar ifall vinterkåpan över fläkthuset glöms kvar vid hård belastning.