Grävmaskiner

Hjälp markberedning med grävare

7 inlägg 9280 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp markberedning med grävare

Lundgren  
#193365 Hej någon som vet hur många ha man ska göra på 8 timmar markberedning med grävare är jätte tacksam för svar!



   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp markberedning med grävare

mrvimek  
#193377 va är de så grävare först o främst o va är de så mark typ ??

Avatar Fallback

Re: Hjälp markberedning med grävare

Lundgren  
#193383 En Komatsu pc130 (13 ton ) 2006. Olika marker men lite stenit osv ibland myrar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp markberedning med grävare

loppan  
#193416 1-1.5 ha per dag om det ej är allt för stenigt.Det måste vara tjänligt så att det går att larva annars kan upp till halva tiden gå åt att förflytta sig.
Oftast så blir det lite dikesrensning i den tiden med.

Avatar Fallback

Re: Hjälp markberedning med grävare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193423 4 timmar per ha med grävmaskin i den storleken. Har markberett 100 tals hektar med en 14-tonnare och det slutar på mellan 3-4 timmar så riktvärdet är inte över 4 timmar och då är det inte åkermark utan halvsvår. Alltför stenig mark är svår och kräver någon timme till för att ordna framkomligheten över hygget.

Avatar Fallback

Re: Hjälp markberedning med grävare

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193433 en sak att tänka på är väll hur många bra planteringspunkter/ha man vill ha och typen av markberedning, fläck,högläggning ,invers(eller vad det heter när man vänder "tuvan"?)

Avatar Fallback

Re: Hjälp markberedning med grävare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193509 Invers är ju mest arbete för, dock inte ofta jag behövt göra det, men det tar lite längre tid. 2500 planteringspunkter/ha är det normalaste i vårt område.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).