Motorsåg och handhållet

Felsökning på Stihl röjsåg

6 inlägg 8502 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Felsökning på Stihl röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193055 Hade fått ett hål i luftfiltret, vet inte om det bränt hål (tvättat i hetvatten?) eller frätt hål. Ser knepigt ut. Eller så har jag bara varit oförsiktig. Antar att det bara är att slänga och köpa nytt?
filterhål.jpg


Så min gamla FS-200 då, där hade jag tappat drivningen, och när jag lättade på vinkelväxeln så såg det ut som om lagringen hade gått åt fanders... ;) (Bryr er inte om smutsen som ramlat ner). Går detta att ordna (själv) med rimliga verktyg och reservdelspriser? Eller köper man en ny vinkelväxel? Eller lämnar man in på rep?

kulor.jpg


Och så slutligen, på min FS-480 finns det ett vinterläge och ett sommarläge på kåpan över luftfilter. Men hur lär man sig vilket som är vilket??? Glömmer alltid, och får slå upp det i boka...


Senast redigerad av Mangan tis 06 nov 2012, 22:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Felsökning på Stighl röjsåg

Blivande snickare  
#193056
Mangan skrev:Och så slutligen, på min FS-480 finns det ett vinterläge och ett sommarläge på kåpan över luftfilter. Men hur lär man sig vilket som är vilket??? Glömmer alltid, och får slå upp det i boka...

Du funderar länge och noga och kommer fram till att det måste vara det första läget.
Då ska du välja det andra för största möjliga chans att få det rätt ;)

Avatar Fallback

Re: Felsökning på Stihl röjsåg

TorxE14  
#193063 Jag tror att det borde vara så att vinterläge öppnar ett hål som släpper in varm kylluft som passerat kylflänsarna på cylindern in till utrymmet där förgasaren sitter, för att förhindra isbildning i förgasaren. Den blir lätt för kall på vintern, både av kall insugningsluft och bensin som förångas.

Avatar Fallback

Re: Felsökning på Stihl röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193094 Bara för att komma ihåg det, så klipper jag in från (den amerikanska) manualen en bild här. Says it all. Under +10 grader skall det vara så här:

winter.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning på Stihl röjsåg

BM 35  
#193101
Mangan skrev:Bara för att komma ihåg det, så klipper jag in från (den amerikanska) manualen en bild här. Says it all. Under +10 grader skall det vara så här:

winter.png



Skulle ha kört så där hela sommaren då i år,,,har ju knappt vare över +10 :wink:

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på Stihl röjsåg

JensSkoog  
#230331 Tror jag ville kollat priset på nytt vinkeldrev. Ville nog tenkt efter om 200'an er klar før pension. Kommer an på hur många timmar den har kørt och ålder. Att vinkeldrevet er kørd, betyder jo ofta att det er flera sakor går sønder till et pris!

Har et antal laminerade papper i verkstaden med ting jag ska komma i håg - t.ex vinterdrift på 480'an. Det er bara å komma i håg var dom er och att man faktiskt ska gøra det. :geek:
På lappen står det: Byta til vinterfilter och skuva dekselplatan inn i undersidan av filterdekslen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).