Skördare

sekvens styrning till JD

63 inlägg 22423 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192475 http://newsletter.paloma.se/webversion/ ... 76cacaf88a

Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

novis??  
#192497 det har suttit på alla maskiner i sverige sen januari är kanon

Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192508 Håller med! Fungerar kanon och kändes rätt direkt utan direkt inövning då jag inte haft det på den tidigare maskinen.

Användarvisningsbild

Re: sekvens styrning till JD

johaniskogen  
#192570 ja använder inte sekvenskörningen i den utsträckning ja trodde jag skulle göra,
jag får inte till det riktigt...

Användarvisningsbild

Re: sekvens styrning till JD

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193009 Kollegan hade kört igång det en dag utan att jag visste. Av nån gammal vana från när jag körde caten så klämmer jag åt på vippan ibland när jag sågat ett träd. Satan va ja fundera när maskin började mata trädet lagomt när man börja lyfta det av stubben.
Tycker det är bekvämast att bara använda till att såga vid upparbetning Fällkapet vill jag gärna köra med vanliga knappen..

Användarvisningsbild

Re: sekvens styrning till JD

Skogshuggarninorr35  
#193012 Är det gjort om något i programmet?
På vår måste du aktivera sekvensen om du slagit till p bromsen eller öppnat dörren

Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193022 Sekvensen är "alltid" på, behöver ej aktiveras mer än en gång.

Håller med Engstrand om att fäll med knappen är att företra, speciellt om det är lite grovt så man har koll på vad som händer.

Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

skogare  
#193028 kör komatsu nu o har vant mig med att ha allt i höger vippa

Tycker det funkar ganska bra

Användarvisningsbild

Re: sekvens styrning till JD

Skogshuggarninorr35  
#193037 Då har det nog kommit ny programvara.
Det var en säkerhetsgrej med att sekvensen avbröts och att man var tvungen att aktivera den efter t ex dörröppning.
Gamla "sekvensen" med med bara matningstart och kap va ju aktiverad hela tiden också.
Men den som är i 1070:n våran med fäll,matning och apteringsekvens med "grip" stäng måste man aktivera med f2 och en till knapp varje gång man startar eller har öppnat dörren.
Då ska teknikern få lite jobb med uppdatering

Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193054 Inte helt säkert att det är så, måste testa, kör ju bara automationsläge 1 just nu där fällkap inte ingår.

Användarvisningsbild

Re: sekvens styrning till JD

Mäki  
#193073
Skogshuggarninorr35 skrev:Gamla "sekvensen" med med bara matningstart och kap va ju aktiverad hela tiden också.


Vad menar du med gammal sekvens? Kan du utveckla lite?

Användarvisningsbild

Re: sekvens styrning till JD

Skogshuggarninorr35  
#193079 Med gamla sekvensen menar jag att du kunde starta matningen med grip stäng direkt efter manuellt fällkap om du hade förvalt trädslag, och när du kommit i kapfönstret aptera med grip stäng och att när du matat ur massabiten till minsta diameter släppte aggregatet toppen och tiltade upp.
Sekvensen som vi har i 1070e:n kan du välja in i sekvensen om fällkap ska ske med två tryck på grip stäng eller att man håller in grip stäng tills den gör fällkapet sedan startar du matning och utför aptering med bara grip stäng och utskjut in och att den till sist släpper stammen och tiltar upp.
Men den sekvensen aktiverar du en gång men den ligger vilande tills nu trycker f2 och en till knapp och ligger sedan i tills du t ex öppnar dörren eller slår till p broms.
Du hade inte fällkap inlagt i gamla sekvensen men däremot nu.

Avatar Fallback

Re: sekvens styrning till JD

novis??  
#193087 du måste fortfarande aktivera med f1/forbimatning

Användarvisningsbild

Re: sekvens styrning till JD

Skogshuggarninorr35  
#193088 Ja f1 och förbimatning va det

Användarvisningsbild

Re: sekvens styrning till JD

Mäki  
#193107 Okej, tack. Från vilken modell började dom med sekvens?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).