tis 06 nov 2012, 20:48#193031hur många kilo luft går det åt för att förbränna ett kilo ved
Bioenergi
Eld
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tis 06 nov 2012, 20:53#193034Förbränning kräver tre saker:
Ett ämne som eldas, värme och syre.
Så frågan är antagligen hur många kilo syre som behövs för att förbränna ett kilo ved.
Personligen har jag ingen aning
Ett ämne som eldas, värme och syre.
Så frågan är antagligen hur många kilo syre som behövs för att förbränna ett kilo ved.
Personligen har jag ingen aning
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
tis 06 nov 2012, 21:23#193042Det krävs väl 14 gram luft per gram bensin för optimal förbränning, så på nåt sätt
borde det väl gå att räkna ut eller mäta fram vad ved behöver?
Vad föranleder frågan?
borde det väl gå att räkna ut eller mäta fram vad ved behöver?
Vad föranleder frågan?
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tis 06 nov 2012, 22:13#193060Den minsta luftmängden, som krävs för fullständig förbränning, räknat per kg brännbart ämne, kallas ”den stökiometriska luftmängden”. Den stökiometriska luftmängden är ungefär lika för alla vedslag. Räknat per kilogram absolut torr ved är den 4,7 normalkubikmeter.
Eftersom ved normalt inte är absolut torr skall veden torkas eller avgasas. Intressant fråga men måste läsa på för att kunna svara fullständigt.
Eftersom ved normalt inte är absolut torr skall veden torkas eller avgasas. Intressant fråga men måste läsa på för att kunna svara fullständigt.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
ons 07 nov 2012, 19:08#193123Sant!
Dock skall 20 % vatten torkas ut och för att inte vattnet skall kondenseras i skorsten krävs värme och luftöverskott.
Svårigheter med syreinblandning från luft till bränslets stegvisa förbränning leder även det till luftöverskott.
Luftöverskott kan i gamla pannor uppgå till 100% vilket inte är optimalt.
Luftens vikt är ca 1,2 gk/m3 x 4,7 m3 blir strax under 6 kg.
Dock skall 20 % vatten torkas ut och för att inte vattnet skall kondenseras i skorsten krävs värme och luftöverskott.
Svårigheter med syreinblandning från luft till bränslets stegvisa förbränning leder även det till luftöverskott.
Luftöverskott kan i gamla pannor uppgå till 100% vilket inte är optimalt.
Luftens vikt är ca 1,2 gk/m3 x 4,7 m3 blir strax under 6 kg.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).