Arbetskläder för skogen

Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

225 inlägg 150333 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Kjell S - II edition  
#192688 Hva tecnical kläder med Meindel Airstream kängor. Nya med alla dj:a reflexer....
" Fin tomte, inte jobba i skogen nå´mer.."
Har även Fjordland och Hva sågstövlar.
Går nog oftast, (aja baja ) i Blundestones med stålhätta...

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

volvo_buster  
#192689 Undrar när arbetsmiljöverket ska skicka på KRIS och deras arbetande gelikar krav på varselkläder??? ;) :D

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

rikard_e  
#192696 mjukisbyxor, träskor, linne och cyckelhjälm och nej oroa er inte! jag har knäskydd!

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

wiktor  
#192697 kör själv med foppatofflor, gällivare häng, nätbrynja och lantmännenkeps :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Aeor  
#192705 Stihl peltor hjälm med Fm radio, stihl x-fit skydds byxor, stihl x-fit blus, meind sågskydds kängor, stihl comfort skyddsbyxa som reserv om något tråkigt skulle hända :)

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

rikard_e  
#192732
wiktor skrev:kör själv med foppatofflor, gällivare häng, nätbrynja och lantmännenkeps :mrgreen:

Kepsskärmen är väl viken uppåt va? :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

volvo_buster  
#192736
rikard_e skrev:
wiktor skrev:kör själv med foppatofflor, gällivare häng, nätbrynja och lantmännenkeps :mrgreen:

Kepsskärmen är väl viken uppåt va? :grin:


Neeeee den måste va viken neråt vid kvistning, genomskinlig grön föreningsbanken aka grisabanken keps. Det perfekta valet som skydd för spån i ögonen!!! ;)

Bild

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

rikard_e  
#192810 haha bättre skydd går ej att få :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

ullaredsbonden  
#199828 Kör Jonsered Light, funkar skitbra. Dessutom tycker jag att de syns bra nu med tanke på de nya (kommade) lagarna om varsel i skogen

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

bem1965  
#199922 Vill höja ett varningsord för dumsnålhet!

Använder sågskyddsbyxor och stövlar från JULA och det är tunga prylar!

Visst är det bra med en uppsättning skyddskläder extra om man får besök av sågande vänner, men känns ändå lite onödigt.

Med de skyddskläder jag har idag ligger byxor och stövlar i en väska som hänger på huggarvagnen tills jag är på plats ute i skogen. Kläderna är aldeles för klumpiga för att jag skall orka med att ha på dem utom när det behövs. Även om jag sågar väldigt lite vill jag ha lite mer komfort! Julas skyddsgrejor kanske funkar om man står på vedbacken, men jag tror man tröttnar rätt fort även där.

Kommer uppgradera allt utom huggarblus till proffskvalitet!

/Lars

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

axwell  
#199927
ullaredsbonden skrev:Inlägg av ullaredsbonden » Igår, 17:08
Kör Jonsered Light, funkar skitbra. Dessutom tycker jag att de syns bra nu med tanke på de nya (kommade) lagarna om varsel i skogen


Menar du att Jonsered kommit med en jacka som uppfyller varselnormen?
Tittade på jonsered.com men där hittade jag inte den infon, kan ju ha varit brist på uppdatering.

bem1965 skrev:Vill höja ett varningsord för dumsnålhet!

Här hajade jag till, va i..................var det ändå något fel med Lidls huggarkängor!?
400 kr och jag vet fortfarande inte varför, helnöjd tillsvidare.

Kör med Partnermärkta skyddsbyxor, Peltor hjälmar, Husqvarna blus sommartid, Blå kläders jacka på vintern, handskar: ett helt gäng olika efter temperatur, väta och typ av syssla.

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199929 Hva hjälm
Skogma klassisk blus snart antik med ryggtrycket skogsägarna värmland-bohus-dal....
Stihl Comfort byxor -vill jag inte byta bort...
Hva light stövlar

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

ullaredsbonden  
#199956 Är oxå sugen på oregon Fiordland, ngn mer som har erfarenhet av blusen och byxan?

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199957 tror man skall tänka sig för angående huggarblusarna då man inte riktigt fått klartecken från arbetsmiljöverket angående varselklasss osv på blusarna, verkar inte finnas någon varselfärg eller reflexer på oregons blusar, priserna på dem lär ju dumpas om de ej godkänns som "arbetskläder" i skogen

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Kjell S - II edition  
#199963
ullaredsbonden skrev:Är oxå sugen på oregon Fiordland, ngn mer som har erfarenhet av blusen och byxan?


Har en uppsättning när man bara ska trada på lite eller på backen...
Lite väl tunga o varma annars...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).