Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Izusu D Max

42 inlägg 38340 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Izusu D Max

Skogshuggarn  
#18881 Vad tror/tycker ni om Isuzu pickisen?.

http://www.isuzu-sverige.se/Isuzu/index ... eknik.html

http://www.isuzu-sverige.se

"Flipp eller flopp"?,,,,,, :roll:



   TS
Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#18908 bajwang!!!!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#18940
jonsabonnen skrev:bajwang!!!!


Hejdu Jonsabonnen.

Är det en själv-vunnen erfarenhet av märket?, eller bara ett "allmänt tyckande", utifrån tillverkarlandet?.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19071 Det var fruktansvärt dålig respons på den här frågan, men nu har jag iaf bokat tid om hemlån av en "Isu" "dubblehyttare", så får man bilda sig en egen uppf om åket.
Fick även hänvisning till en del företagare som köpt Isuzu och däribland fanns faktiskt ett par skogsmaskinsentreprenörer.
Dom var visst citat: "extremt nöjda", med Isun enl försäljaren, men då är det ju som vanligt med den sortens uttalanden,,,,(tages med en rejäl nypa salt!).

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19108 Jag får väl börja med att säga hejsan svejsan igen på er alla glada forummedlemmar! Har luggit å smugit i vassen här länge nog nu tyckte jag! hehe! Hoppas allt är väl med er alla!

Till ämnet: Jag har en nästan sprillans(320mil) isuzu d-max, 3.0 aut 1.5 hytt! plockade ut den i slutet på dec! och är hittills supernöjd! den går så jäkla fint och sticker iväg som tusan när man klämmer på lite!den drad mycket bra på låga varv och vid 90 knyck ligger den å lullar på ca 1800 varv! helt kalas! mycket smidig och bra svängradie inget skrammel. Har inte kollat bränsle förbrukning än så noga,men den verkar gå snålt för en så pass stor bil & aut, bla så var jag ner till den kungliga huvudstaden ,det blev ca 50mil landsväg och ca 25mil stadstrafik över en helg, kommer inte ihåg exakt men har för mig att den drog ca 0.85-0.9 när jag kollade! när jag sedan kommer hem så upptäcker jag att jag åkt med fyrhjulsdriften i hela vägen!!! :oops: smart va? så med tanke på det och att bilen då endast hade gått ca 150mil så får man väl anse det som hyfsat godkännt tycker jag!

Jag gick länge och funderade över och provkörde bla king cab,l200 och toyota "wältklasse" hilux, visst gick dom fint också,å är säkert bra bilar, men när jag sedan fick höra att d-maxen hade börjat säljas i sverige så var funderingarna över för min del! men som sagt,jag har inte haft den så länge än så vi får väl se vad den duger till i längden,men den verkar otroligt gediget byggd! det är verkligen en lastbil! men går ändå mjukt å stabilt! så jag är inte ett dugg orolig!

en liten varningens finger bara skogshuggarn! jag gjorde precis som du, nämligen åkte å provkörde en 3liters dubbelhytt med aut! och då blev jag defenetivt helsåld! Lycka till! :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19111 Du ska ge f-n i att "smyga i vassen" och vara med här istället!,,,, :D

Jag får dessutom tacka för ett väl underbyggt svar, om Isun!.
Har bokat ett demoex till veckan med 3.0 L och automat så jag reserverar övriga frågor tills dess jag verkligen har fått klämma lite på kärran.

En liten fråga har jag dock, och det är om du provade någon med manuell låda innan?.
Jag är nämligen inne på det mindre motoralternativet och då finns bara manuell låda som tillv.

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19118 Hmmm......låter konstigt! när jag beställde min så hade han en 3liters med manuell låda på väg in! :roll: kanske har dom tagit bort den möjligheten nu då!!? motorstorlek och låda kunde man "blanda" hur man ville då i allafall! nix jag provade inte manuelllådan! men det sägs att den går jäkligt fint den också! sköna å bra växellägen! så manuell låda är nog inte helt fel det heller! jag är helt såld på aut i största allmänhet,så för mig var det aldrig någon tvekan!(varför ska man sitta å rycka i en spak om man slipper?) på isuzun är det ju även lågväxel på dom med automat! till skillnad från ex subaru som ju bara har lågväxel på dom med manuell låda! kolla upp det där med 3liters och manuell låda ordentligt! jag tror nämligen att du visst kan få 3.0 med manuell! annars är det min handlare som har svammlat i nattmössan! jag vale 3.0 pga att det är ca 30 hk mer å lite mer vrid + att när isuzu hade sin drivlina i opel campo 2.5 & 3.1 liters så var det en del som sa att 2.5an inte var så värst bra av någon anledning! :roll: det är nog förvisso inte samma motorer nu som då men ändå! nu är det ju commonrail motorer! ring om möjligt direkt till olle olsson bolagen och fråga hur det ligger till!

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19119 Jag ser nu att jag läste ditt inlägg lite fel! :oops: du vill alltså ha den mindre motorn! ja då blev det en annan femma! då kanske det stämmer som du säger!! den går nog fint den med skulle jag tro! handlarn hade kört hem en 2.5 liters med manuell låda från stockholm, å han var helt lyrisk över den.........men det är klart att bilhandlare är väl alltid lyriska över allt dom säljer för det mesta!! :lol: men varför den mindre motorn? visst är den lite billigare! men inte många kronor i sammanhanget tycker jag i alla fall! tycker personligen att prisskillnaden var så liten så jag inte riktigt förstår varför dom har två alternativ!! :roll:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19152 Hej Huggarn!

Tror att jag klarar mig långt med 136 hästarn och manuell för det jag ska köra + att bränsle ekonomin borde bli betydligt bättre.
Har sett siffror på runt 0.8 L/mil för den större motorn med automat så 2.5/manuell borde ju kunna landa på åtminstonde 0.7 med lite vettig körning.
Det är ungefär ½ av vad mitt "skogsarbetarfordon" slukar idag, och sedan var det ju det här med momsen. :wink:
Däremot tappar man ju lite på "vridet" med 2.5, men 300 nm får väl ändå anses som "hyfsat",,,, åtminstonde borde det räcka till för att dra baracken.

En liten fråga till!,,,,

Vad tyckte du om Isun enbart i jämförelse med Nissan (Navara/Kingén) bortsett från att det är svettig prisskillnad?.

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19161 Tja! vad ska jag säga om king caben! :roll: inget snack om att den går fint den också! king cab har alltid stått högt i kurs hos mig pga att farsans king cabar alltid varit pålitliga! men sen dom "nya" kom 05-06 så har varken jag eller farsan varit speciellt impade på dom! dvs som "skogsbilar" alltså! jag tyckter att den känns lite "smäckig" eller hur jag ska förklara! :roll: jämfört med isuzun så känns den bredare,lägre & allmänt klumpigare! svängradien är nog nåt i stil med en finlandsfärja! :lol: men för rätt ändamål är nog "kingen" en suverän bil! men i skogen tycker jag nog att isuzun passar bättre! isuzun har ju jäkligt bra lastförmåga också! nästan 1200kg (när man nu kommer att utnyttja den??) alla nyare pickisar har ju en tendens att bli mer & mer personbils lika! både på gott och ont! isuzun tyckte jag var den bästa kompromissen! hade jag velat köpa en personbil så hade jag köpt en personbil! nu har jag köpt en pickup/arbetsfordon, robust och med bra drag/lastförmåga men som ändå går riktigt bra för övrigt! Hade jag inte köpt isuzun så hade det förmodligen blivit en hilux!

Tänkte även kommentera det andra inlägget i denna tråd, om att isuzun tillverkas i thailand! detta gäller för övrigt även mazda BT-50/Ford ranger och toyota hilux! hur det är med övriga är jag osäker på!

den bifogade länken är en rätt matnyttig sida om isuzun! där står bla att isuzu gör dieselmotorer till ex vis saab,opel,cheva och renault! och troligtvis flera andra! håll till godo!! :lol:

Jag kan försöka ta lite bilder på min pickis i morgon om du har lust att se!?



http://www.battrebil.se/isuzu/

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19174 Tack för utlåtande och länk!, Huggarn.

Jag har hört ungefär samma sak om Kingen.
Tror att dom jagar för mycket efter "lull-lull"/storlek och personbilsegenskaper i de mera "kända" märkena numera, och i skogen vill/behöver man ju inte åka omkring med en "lastpråm" i lyxutförande.
Därför verkar Isun (i mina ögon), som ett bra mellanting.
Alltså att den passar lika bra som "jobb bil" likväl som att man kan bränna iväg på långstyrning 50 mil utanför att vara "döv/trött och ledbruten" när man kommer fram.

Saxade även det här från länken som du bif,,,,

Isuzus väl kända bränsleekonomi blev ytterligare belyst när de brittiska Isuzu-handlarna Matt Saunders och Chris Roberts slog världen med häpnad genom att köra en Isuzu D-Max från Lands end till John O´Groats på mindre än en full tank – deras snittförbrukning var faktiskt så låg som 0,54 l/mil…

Inte illa för en pickís på nästan 2 ton även om de säkert "fiskörde" sträckan, och just bränsleförbrukning tror jag kommer att bli en avgörande faktor om man ska ha råd att köra bil eller bli tvungen att ställa den.
F-n!,,,, det kostar ju snart 1000 lappen varje gång man ska "balja" MB´n full. 😡

Har du några bilder på kärran så är åtminstonde jag väldigt intresserad av att se dessa.

Med Vänlig Hälsning:

   TS
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19176 Hej..
Är lite nyfiken på Isuzu..Vad är det för service-intervall på D-maxen..och vad är servicekostnaderna ?Är det någon av er som har pejl på vad andrahandsvärdet kan bli på dom..?
Verkar i övrigt vara en rejäl bil..Var inne på länken och kollade.

Mvh. Ulf

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19180 Isun såldes väl i Sverige fram till 1988 och då hade de (såvitt jag kommer ihåg), ett hyfsat bra andrahandsvärde.
Viktigaste (som vanligt), är att det finns en "stabil återförsäljare" bakom märket som kan ta på sig garanti och service och det har vi åtminstonde på min ort.
Däremot är mina kunskaper om generalagent/ servicekostnad/intervaller/garantier, osv, något begränsad, men det har Huggarn säkert svar på.

Jag har precis börjat mitt "korståg" när det gäller att ev köpa en SUV/Pickis. :wink:

   TS
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19190
Skogshuggarn skrev:Isun såldes väl i Sverige fram till 1988 och då hade de (såvitt jag kommer ihåg), ett hyfsat bra andrahandsvärde.
Viktigaste (som vanligt), är att det finns en "stabil återförsäljare" bakom märket som kan ta på sig garanti och service och det har vi åtminstonde på min ort.
Däremot är mina kunskaper om generalagent/ servicekostnad/intervaller/garantier, osv, något begränsad, men det har Huggarn säkert svar på.

Jag har precis börjat mitt "korståg" när det gäller att ev köpa en SUV/Pickis. :wink:

Ja.. Det är inte lätt att köpa ny bil..Det är mycket som ska vägas in i ett köp.Jag jobbar själv innom bil-branshen..och har så gjort i 25 år.
Dock inte som bilsäljare..En bilsäljare är som en krokodil..Stor käft och inga öron. :D Skämt åsido..Det var lite därför som jag var nyfiken på service och lite sådana saker.Det är ju en kostnad som kommer in i själva bilekonomin..Det är ju lätt att fastna på själva inköpspriset..och glömma vad det kan kosta senare..
I all välmening. Ulf

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19195
Ulf skrev:
Skogshuggarn skrev:Isun såldes väl i Sverige fram till 1988 och då hade de (såvitt jag kommer ihåg), ett hyfsat bra andrahandsvärde.
Viktigaste (som vanligt), är att det finns en "stabil återförsäljare" bakom märket som kan ta på sig garanti och service och det har vi åtminstonde på min ort.
Däremot är mina kunskaper om generalagent/ servicekostnad/intervaller/garantier, osv, något begränsad, men det har Huggarn säkert svar på.

Jag har precis börjat mitt "korståg" när det gäller att ev köpa en SUV/Pickis. :wink:

Ja.. Det är inte lätt att köpa ny bil..Det är mycket som ska vägas in i ett köp.Jag jobbar själv innom bil-branshen..och har så gjort i 25 år.
Dock inte som bilsäljare..En bilsäljare är som en krokodil..Stor käft och inga öron. :D Skämt åsido..Det var lite därför som jag var nyfiken på service och lite sådana saker.Det är ju en kostnad som kommer in i själva bilekonomin..Det är ju lätt att fastna på själva inköpspriset..och glömma vad det kan kosta senare..
I all välmening. Ulf


Helt klart är andrahandsvärde/servicemöjligheter/servicekostnader/garanti/kända fel osv, en viktig aspekt i det hela när det gäller totalekonomin av ett bilköp, och det bör kollas upp väldigt noga.

Fråga mig som Kört Mercedes i snart 25 år.

Svindyrt att hålla en fullmatad servicebok, och sedan ett par år tillbaka så måste jag åka 12 mil T&R för att få in den på sk "auktoriserad serviceverkstad".
Innebär alltså att jag även får räkna bort en arbetsdag för verkstadsbesöket och även det är ju pengar i slutändan som ska läggas på bilen.
Sedan kan jag verkligen hålla med om ditt uttalande gällande bilförsäljare.
De som surrar "7 stugor fulla", utanför att kunden får upp käften i 2 röda sekunder ger jag inte 5 öre för.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).