Servicebyggnader

Spillkråka förstör byggnader

12 inlägg 17347 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spillkråka förstör byggnader

haggloader  
#191074 Jag har problem med att en spillkråka hackar sönder en timmerlada.

Tydligen går det att montera en siluett av en spillkråka, men var köper jag en sådan?



   TS
Avatar Fallback

Re: Spillkråka förstör byggnader

axwell  
#191077 Du har troligen hästmyror i trävirket.
Använd en vattenlöslig variant av Myrr och spruta i alla glipor, komplettera med Radarspray.

Avatar Fallback

Re: Spillkråka förstör byggnader

haggloader  
#191079 Det är ganska stora byggnader och det finns stora myrstackar runt omkring. Att använda myrr runt hela byggnaden känns omfattande. Problemet är också att bekämpningsmedel innehåller lockämnen och en del myror trivs bättre…

   TS
Avatar Fallback

Re: Spillkråka förstör byggnader

BM 35  
#191080 Skjut den då!

Avatar Fallback

Re: Spillkråka förstör byggnader

haggloader  
#191082 Jag är ingen jägare och att då kommer det bara en ny fågel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spillkråka förstör byggnader

axwell  
#191084 Hästmyrorna bygger inga stackar, dom har sina bo i väggarna.
Hackspetten gör så gott den kan för att äta upp nästa generation av myrorna, om du låter hästmyrorna härja fritt så kommer timmerbyggnaden att bli "ihålig" och tappa sin stadga.

Anticimex (tex.) kan hitta deras bon och behandlar med tuffare medel än det vi konsumenter får köpa.

Användarvisningsbild

Re: Spillkråka förstör byggnader

machonisti  
#191085 Är det riktigt tyst kan hästmyrans gnagande höras. Titta efter träpulver, det visar ifall det finns bon. Hästmyran brukar springa runt inte kanske så här sent på året men runt midsommartid syns de ofta fram till sensommaren.

Spillkråkan kanske bara trummar ut sitt revir. Men är det riktigt timmer i din lada kan hästmyran flyttat in.
I det riktiga bot finns alla sorters hästmyror större och mindre men de är svartare på ryggen än stackmyran. Bevingade myror hittas ochså men knappast så här sent på året.

Avatar Fallback

Re: Spillkråka förstör byggnader

haggloader  
#191103 Ladan är från år 1849 och med riktigt timmer. Spillkråkan hackar upp bon som är ca 20*10 cm i timmet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spillkråka förstör byggnader

Mäki  
#191105 Farsan fick sommarstugan förstörd av en spillkråka också 😡
Den hackade upp tre hål stora som fotbollar genom ytterväggen och ända in till skivan på insidan av väggen.
Där fans inga myror men den gillade att hacka oavsett.
Han satt upp en attrapp av uggla som skrämde bort spillkråkan.
Attrappen var av modellen som folk har i trädgården som säger hoo-hoo när någon går förbi.

Avatar Fallback

Re: Spillkråka förstör byggnader

haggloader  
#191111 Jag har hittat en länk, men är det någon som går att använda?
http://www2.normark.se/public/Servlet?a ... layout.jsp

Tänkte så det inte blir motsatt effekt... :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Spillkråka förstör byggnader

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191168 Å jag som känner mig rätt drabbad när jag försöker sova efter ett nattskift och en talgoxe sitter och hackar i väggen. %-(

Jag gillar normalt inte tanken på att skjuta hackspettar, men i detta fall så vettevälfan. Verkar ju som det är en spillkråka som plötsligt fått för sig detta otyg.
Ska det tagas av daga så är ju nu en bra tid.

Avatar Fallback

Re: Spillkråka förstör byggnader

axwell  
#191180
haggloader skrev:Ladan är från år 1849 och med riktigt timmer. Spillkråkan hackar upp bon som är ca 20*10 cm i timmet.

Om du inte kan få tag tag på lämpliga siluetter återstår nog bara något finkalibrigt.
Dom brukar inte vara speciellt skygga så rent praktiskt bör det vara genomförbart.
Juridiskt är väl vissa hackspettar i samma bevaradeklass som vargen, ett dilemma.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).