#186003Hastigheten är det sissta fabror blå kollar när det gäller traktorer ! lyse ,lastsäkring och allmäna intrycket är viktigare . de brukar ivrigt vinka förbi en , man tar i allmänhet upp för stor plats om man ska parkera , ( nu menar jag mad traktor o trailer ) .
#190977Åkte bakom en nyare Deutz idag, den var uppe i närmare 60km/h!
Ganska sjukt igentligen, en 16 åring kan köra denna traktor med två fulla lastbilssläp bakom på allmän väg medans det är ett jäkla projekt att ta CE kort!
herjman skrev:Åkte bakom en nyare Deutz idag, den var uppe i närmare 60km/h!
Ganska sjukt igentligen, en 16 åring kan köra denna traktor med två fulla lastbilssläp bakom på allmän väg medans det är ett jäkla projekt att ta CE kort!
Det får man vel inte göra lagligt, eller? Er vel 40km/t om det er traktorreggad oavsett. I Norge har vi ju 50km/t traktorer, men even det ser mörkt ut i framtiden, då dom vil innföra samma reglar för dessa som lastbilar, altså Eu Kontroll (besiktning) varje år. Så om dessa reglar innförs, så kommer det inte bli mange 50km/t traktorer i Norge framöver häller.
#190995Nej vad jag vet är det 40 som gäller men det är ju tyligen lätt att modifiera och kör man mkt långkörningar med spannmål etc är det väll lätt att falla för frestelsen.
Midgård skrev:På 60-talet satt det som original 28" bakhjul på BM Buster 400. Många beställde dessa traktorer från fabrik med såväl BM Boxerns kraftigare framvagn som 36" bakhjul. Så också på den Buster som min far köpte ny 1966. Den toppar c:a 42 km/tim idag och har gjort så sedan den var ny. Bakdäcken som sitter på idag är13,6/36. Går som ett spjut.
42km?? herregud....28km ska de visst göra enligt boken med 12,4-36...och så mkt kan det inte göra med 13,6 Finns det fler här med så snabba 400??
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).