Uppvärmning

Frosstskydd

22 inlägg 15493 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frosstskydd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190002 Jag har ett utrymme i lagårn som jag vill ha frostskyddat, har vatten där som inte får frysa.

Idag har jag ett elelement där, med inställning 200W, 400W, 600W Alltså måste jag ha koll på det om jag vill spara ström, att ha det på högsta effekt hela vintern drar onödigt mycket ström.

Vad skall man skaffa istället? Vill ha något som kan hålla en temeratur på 2 -5 grader.
Spar man ström om man har ett element med fläkt? borde bli mer jämn temperatur i hela rummet då...

En fördel är om det kopplas in med stickpropp, så slipper jag anlita elektriker...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Frosstskydd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190008
Bild

http://www.jula.se/frostvakt-400-w-ip24-417013
Kan det räcka med en sån där frostvakt som tex Jula & Lakkapää säljer?

Avatar Fallback

Re: Frosstskydd

haggloader  
#190126 Förlåt, men jag lånar tråden.

Är det lämpligt att hälla i glykol i ett vattenlås av gjutjärn??

(Eller vad ska jag använda, T-röd?)

Avatar Fallback

Re: Frosstskydd

ÅsaNisse  
#190128 Svar till ovanstående: Ja.
Klarar du dig med 600W element så fixar en motvaraned frostvakt detsamma, men den stannar då det blir varmare än inställd temp. som vilket termostatstyrt element som hellst.
Till Haggloader. De flesta motorblock är gjutjärn så slatta du i en skvätt glykol så är det lungt. Glykol innehåller även rostskydd.

Avatar Fallback

Re: Frosstskydd

axwell  
#190132
Zixten skrev:Jag har ett utrymme i lagårn som jag vill ha frostskyddat, har vatten där som inte får frysa.

Idag har jag ett elelement där, med inställning 200W, 400W, 600W Alltså måste jag ha koll på det om jag vill spara ström, att ha det på högsta effekt hela vintern drar onödigt mycket ström.

Vad skall man skaffa istället? Vill ha något som kan hålla en temeratur på 2 -5 grader.
Spar man ström om man har ett element med fläkt? borde bli mer jämn temperatur i hela rummet då...

En fördel är om det kopplas in med stickpropp, så slipper jag anlita elektriker...


En stor svaghet med dessa elelement och frostvakter är den bedrövligt dåliga termostaten.

Det är för stor variation(hysteres) mellan till/frånslag, vid inst. +5 grader kan det bli

nedåt 0 och närmare +10 grader.

Jula (bla.) har en elektronisk termostat för 99 inkl. som medför en jämn temperatur.

Med en sån termostat i kretsen kan ordinarie termostat byglas över eller ställas på max, effektläget kan stå på 600 W eftersom extratermostaten inte styr ut mer än vad som behövs i förhållande till vald temperatur och omgivningens.
http://www.jula.se/elektronisk-termostat-419005

Användarvisningsbild

Re: Frosstskydd

santatorp  
#190155
haggloader skrev:Förlåt, men jag lånar tråden.

Är det lämpligt att hälla i glykol i ett vattenlås av gjutjärn??

(Eller vad ska jag använda, T-röd?)

akta bara så inte husdjur kommer åt det, hundar och katter blir inte gamla om dom får det i sig.

Avatar Fallback

Re: Frosstskydd

haggloader  
#190177
ÅsaNisse skrev: Till Haggloader. De flesta motorblock är gjutjärn så slatta du i en skvätt glykol så är det lungt. Glykol innehåller även rostskydd.

Jag tänker också så. Min glykol är 15 år gammal och då var andelen motorer av gjutjärn större.

Det var en hundägare som varnade mig för glykol och det var säkert för omtanken om husdjur, inte primärt för gjutjärnslåset…

Användarvisningsbild

Re: Frosstskydd

machonisti  
#190200 Glykol är inte miljövänligt men nödvändigt i kalla förhållande som vi har här i norden.

Avatar Fallback

Re: Frosstskydd

Strongliquid  
#190650 Annars så går det bra med spolarvätska också. 50/50 blandad förstås.

Mindre hälso/miljöfarligt åtminstonde.

Avatar Fallback

Re: Frosstskydd

snubblaren  
#190656
Zixten skrev:Jag har ett utrymme i lagårn som jag vill ha frostskyddat, har vatten där som inte får frysa.

Idag har jag ett elelement där, med inställning 200W, 400W, 600W Alltså måste jag ha koll på det om jag vill spara ström, att ha det på högsta effekt hela vintern drar onödigt mycket ström.

Vad skall man skaffa istället? Vill ha något som kan hålla en temeratur på 2 -5 grader.
Spar man ström om man har ett element med fläkt? borde bli mer jämn temperatur i hela rummet då...

En fördel är om det kopplas in med stickpropp, så slipper jag anlita elektriker...


Kanske lite sent http://www.clasohlson.com/se/Temperaturvakt/Pr361181000 men en sådan är perfekt håller värmen väldigt på lagom nivå man får bara se till att man inte sätter den för nära elementet samt att använda en skarvsladd om man har typ 2000 watts element för de brukar på något konstigt sätt sladden bli varm på men en skarvsladd blir ej det kanske är grövre sladd i dem.

Avatar Fallback

Re: Frosstskydd

haggloader  
#190660 I flera år har jag använt spolarvätska i vattenlåset av gjutjärn, men förra året använde jag glykol och så bra har aldrig avloppet fungerat som i somras. Det rann så att det virvlade.

Avatar Fallback

Re: Frosstskydd

axwell  
#190701
snubblaren skrev:Kanske lite sent http://www.clasohlson.com/se/Temperaturvakt/Pr361181000 men en sådan är perfekt håller värmen väldigt på lagom nivå man får bara se till att man inte sätter den för nära elementet samt att använda en skarvsladd om man har typ 2000 watts element för de brukar på något konstigt sätt sladden bli varm på men en skarvsladd blir ej det kanske är grövre sladd i dem.


Den här temperaturvakten vill jag inte rekommendera, återstartar troligen inte efter ett lite längre strömavbrott.

Ingen bra lösning att överbelasta genom att använda en grövre skarvsladd, svagaste länken skall styra effektuttaget(hoppas att jag missförstod dig).

Av glykoltyperna är propylen mindre ohälsosam, etylen är dödligt giftig redan vid låga doser.

Användarvisningsbild

Re: Frosstskydd

machonisti  
#190704 För att inte tala om etanolen giftighet, vid inhalering redan av små doser kan man bli gift.

Avatar Fallback

Re: Frosstskydd

axwell  
#190710
machonisti skrev:i » 10 minuter sedan.
För att inte tala om etanolen giftighet, vid inhalering redan av små doser kan man bli gift.


Det kunde varit värre, på tal om metanolen, sen får men nöja sig med blind date.

Avatar Fallback

Re: Frosstskydd

snubblaren  
#190715
axwell skrev:
snubblaren skrev:Kanske lite sent http://www.clasohlson.com/se/Temperaturvakt/Pr361181000 men en sådan är perfekt håller värmen väldigt på lagom nivå man får bara se till att man inte sätter den för nära elementet samt att använda en skarvsladd om man har typ 2000 watts element för de brukar på något konstigt sätt sladden bli varm på men en skarvsladd blir ej det kanske är grövre sladd i dem.


Den här temperaturvakten vill jag inte rekommendera, återstartar troligen inte efter ett lite längre strömavbrott.

Ingen bra lösning att överbelasta genom att använda en grövre skarvsladd, svagaste länken skall styra effektuttaget(hoppas att jag missförstod dig).

Av glykoltyperna är propylen mindre ohälsosam, etylen är dödligt giftig redan vid låga doser.


Nej den kommer inte ihåg tempen utan drar upp den till 20+ kanske kostar en del men man kollar väl till sakerna någon gång i veckan.

Jag menar så att fläktens sladd blir varm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).