Gallring

Gallra själv - leveransvirke

81 inlägg 65062 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190417 Har inte haft mer än 20-25st att skicka de sista gångerna, får inte nått avdrag för det.
Men så är det en snäll lokal uppköpare också.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

volvo_buster  
#190420 Jag fäller å farsan sitter i traktorn å kör keslan ;)

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#190503 Gallring med motorsåg kan gott och väl inledas nu. Dyblöt mark i österbotten men dikeslinjer väntar. Björk, gran enstaka tall väntar på att fällas. Eventuellt finns sälg, asp och al men dessa landar i vedhögen.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Lindianerna  
#190565 Andreas77 - Du har ingen vedleverantör nära dig då?? dom brukar ofta betala bättre om dimensionen är rätt för deras maskin! värt att kolla!!?

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190737 Tanken är 7 ha förstagallring nu i höst. Har just tuggat igenom en tung röjgallring på 8 ha om ja ska va ärlig de tog nära på 150 arbetstimmar. Leveransvirket av gallringen på 7 ha max 150 m3 många säger
Va fan de märks inte om man tar ut så lite men jag tänker att jag kan ta lika mycket om 15 år och det ser bra ut både både nu och efteråt. Och om 80 -100 år har man 500m3sk ha.

Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190775 Man får ju anpassa uttaget till hur det ser ut. Vilken grundyta har du innan/efter, vad för SI är det??

Jag hugger nu i en T24 som är 40 år. Gy innan 32, stammantal innan 2400. Har som målsättning att komma ner mot 1100 stammar och Gy 21. Ser att uttaget blir ca 80 m3f per ha. Medelstammen i kvarvarande bestånd ökar.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

inabackanders  
#190790 Det är ett nöja att gallra skog, speciellt första gallringar. Hugg med motorsåg och kör fram virket emellanåt om du är rädd för att det ska snöa igen. Du får motion och friskvård på köpet. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190792 Va grant. Inte ett öga torrt. :-bd

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190804
OAS-forests skrev:Man får ju anpassa uttaget till hur det ser ut. Vilken grundyta har du innan/efter, vad för SI är det??

Jag hugger nu i en T24 som är 40 år. Gy innan 32, stammantal innan 2400. Har som målsättning att komma ner mot 1100 stammar och Gy 21. Ser att uttaget blir ca 80 m3f per ha. Medelstammen i kvarvarande bestånd ökar.



T18 1800 till1400 till i lrk 1000 och det är det är bara det här beståndet. Och nu tar äntligen frugan av sig kläderna hon hatar när jag porrsurfar på skogsforum så nu är det Hmm bara bra


Zorran en som tror på virkesprisernna

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190808
zorran skrev:T18

En T18 har ju boniteten 3,1-3,8 m3sk. Det betyder produktion av 310-380 m3sk på 100 år. Från det skall det som röjs bort och gallras ut dras. Du ska nog vara nöjd om det står 250-300 m3sk vid slutavverkning.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#190817 inabackanders, grymma stammar i din förstagallring

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

axwell  
#190825
inabackanders skrev:Inlägg av inabackanders » Idag, 19:34
Det är ett nöja att gallra skog, speciellt första gallringar. Hugg med motorsåg och kör fram virket emellanåt om du är rädd för att det ska snöa igen. Du får motion och friskvård på köpet. :smile:

Bilagor

Landskapet påminner om Diopbeckhaira, tjusigt, inte så långt från den 6000-åriga stenåldersbosättningen.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

inabackanders  
#190848 Stämmer, det är på Diopbeckshaira (Djupbäcksheden). Ett drygt förtioårigt självföryngrat bestånd ca T18. De grymma stammarna på avlägget är från äldre tall som haft tjurved och gadd. Passade på att ta ner de innan de blir torrfuror. :smile:

Skiftet ligger bredvid Lillberget och det finns även gamla stenåldersboplatser och lämningar på det har skiftet.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

viktor57  
#191217 Tänkte gallra i mitt björke i vinter. Björkmassaved betalar hyfsat än sålänge om jag förstått det hela.

Pratade med en virkesinköpare, och han råde mig att hugga i fallande längder d.v.s 3-4 meter med det mesta i 3,5.
Dock funderar jag på vad dom godkänner som minimum i topp. Någon som kan råda?

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191218 Vet inte vad ni har för regler i Skåne men här är det 5cm i topp under bark som är minimimått. Hugger i en blandskog, det blir 50% björkmassa och 50% barrmassa. Försöker spara ett fint bestånd av tall och gran samt enstaka björkar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).