Skogsröjning

Kedjeröjsåg bra?

138 inlägg 105587 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

peter399  
#188650 Konsult: Inte alls. Min vanliga röjsåg köpte jag efter kedjeröjaren och som jag sa så måste jag ha den till betesmarker och mycket tidig röjning. Men när man kommer upp i 3-4 meters höjd på stammarna så skulle jag inte tänka tanken att köra med den vanliga.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

towes  
#188661
peter399 skrev:Konsult: Inte alls. Min vanliga röjsåg köpte jag efter kedjeröjaren och som jag sa så måste jag ha den till betesmarker och mycket tidig röjning. Men när man kommer upp i 3-4 meters höjd på stammarna så skulle jag inte tänka tanken att köra med den vanliga.

Lustig slump att tråden fick liv igen just idag. Sitter i bilen på väg hem efter två dagars kedjeröjande. :smile: Satt just o tänkte hur bra den gick idag. Tät tät Björk 3-6 m hög blev det denna vändan. Inte ett stopp, inte ett kedjehopp heller. Fröjd.

Ni som funderade på en röjsåg av var typ tänker klokt tycker jag. Var typ har sin arena. Om man har nog skog att sysselsätta sig så mycket att man behöver båda vill säga.

Ett problem har jag dock haft: tanklocket vibrerar loss. Efter att ha förbrukat två lock på en vecka nu så har jag borrat ett hål i en av "flänsarna" som sticker ut på locket. Knyter sedan detta med en fångstlina till maskinen. Så nu slipper man förhoppningsvis springa o leta mer. Locket är ju dessutom lämpligt nog grönt...! :smile:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Storken  
#188662
peter399 skrev:Konsult: Inte alls. Min vanliga röjsåg köpte jag efter kedjeröjaren och som jag sa så måste jag ha den till betesmarker och mycket tidig röjning. Men när man kommer upp i 3-4 meters höjd på stammarna så skulle jag inte tänka tanken att köra med den vanliga.


3-4 meters höjd är ju rena mysröjningen med en vanlig klingsåg... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

axwell  
#188675
H-kan skrev:Kan det vara så att man bör ha båda sorterna om man har en kedjeröjare men om man bara har råd med en av dem så får det bli den traditionella?


Kedjeröjaren kan du komplettera med en sly/gräs trimmer på 30-36 cc, större är kanske bättre men om man måste prioritera.
Bättre räckvidd än rena skogsröjare.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Konsult  
#188685 Jag håller med storken. 3-4 meters stammar är väl perfekta för att köra svepande drag där man tar 5-10 stammar med en klingsåg. Det är för mig obegripligt varför man skulle vilja såga dessa klena stammar med en kedja, stam för stam. Produktionsmässigt så är ju klingsågen överlägsen i dessa bestånd. Lägg till att kedjan hoppar samt att den skall vässasoftare än en klinga så är det inte mycket att snacka om.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188698 Jag tycker kedjesågen är oslagbar i brant terräng.Du får med dig stammar bakom vid underröjning.Jag använder den inte vid klenröjning.Jag har inga problem med kjedjehopp o när den är varm har jag alldrig behövt ta av den för att starta.O den är kanon för rygg o höfft.Den ska användas vid rätt förhållanden likväl som en vanlig röjsåg.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188755
Konsult skrev: Lägg till att kedjan hoppar samt att den skall vässasoftare än en klinga så är det inte mycket att snacka om.


Deta stämmer inte alls med min erfarenhet. Har du verkligen kört kedjeröjare? I övrigt håller jag med att den är långsammare i bestånd där stammar kan svepas ner.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

H-kan  
#188773 Idag var jag ute i något där jag tror en kedjeröjare skulle vara bättre än min vanliga. Självsådd gran. TÄTT, man ser inga stammar, rubbet skall väck, mkt blandad grovlek. Bitvis är det som att gå rakt in i en svartgrön vägg av kvistar och barr. Allt ifrån 2-3 cm till 20-25 cm grovlek.

Idag hade jag tur, bara en stensågning. Det sura med att ta dessa granar är ju att man måste kapa lågt, under lägsta grenvarvet.

Jag håller på att frilägga en bäck. Ren naturvård. Snart skall jag in i ett träsk.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

peter399  
#189364
H-kan skrev:Idag var jag ute i något där jag tror en kedjeröjare skulle vara bättre än min vanliga. Självsådd gran. TÄTT, man ser inga stammar, rubbet skall väck, mkt blandad grovlek. Bitvis är det som att gå rakt in i en svartgrön vägg av kvistar och barr. Allt ifrån 2-3 cm till 20-25 cm grovlek.

Idag hade jag tur, bara en stensågning. Det sura med att ta dessa granar är ju att man måste kapa lågt, under lägsta grenvarvet.

Jag håller på att frilägga en bäck. Ren naturvård. Snart skall jag in i ett träsk.



Ja här skulle du ha en kedjeröjare helt klart, skulle spara dig mycket tid.
Istället för att röja det klenaste och sen springa och hämta motorsågen och gå runt hela området igen så gör du allt med kedjeröjaren på en gång.

Stensågning är också ett minne blott. I exemplet med granarna du måste kapa under första grenvarvet men inte ser vad som finns under... med kedjeröjaren kvistar du bara ena sidan väldigt smidigt, inte helt lätt med en vanlig röjsåg .. Som konsult säger att kedjan måste filas oftare håller jag inte alls med om. Klinga drar jag ett par lätta drag vid varje tankning för att få upp skärpan, kedjan filar jag när jag går ut på morgonen och det håller hela dagen. Och då filar jag i skruvstäd och får perfekt resultat. Med första kedjan som kom med sågen röjde jag ca 10ha ungskog + 8ha underröjning före gallring. Ganska bra ekonomi jämfört med klinga också ...

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Gantarås  
#190382 Hm, det blir svårare och svårare att avgöra. Det får blir till att låna hem en kedjeröjsåg över en dag för att testa.

Tack alla som engagerat sig.

/G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190391 Tjipp!

Har själv en vanlig röjsåg (hva 355 fxt) men köpte ganska nyss en ryggsäcksröjare!

Den är kanon att röja med men jag har bekymmer med att kedjan hoppar minst en gång per tank!
Nästan alltid när jag sveper genom riktigt tunt sly så att det "studsar" lite.

Jag har sträckt den duktigt o vet inte vad som är galet?
Det som är tråkigt vid kedjehoppen är att det blir grader på drivlänkarna vilket gör att de måste putsas innan kedjan går att använda igen.

Hur gör ni andra? Stannar ni 2-3 ggr per tank o sträcker kedjan för att förhindra hopp

V

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Tosca  
#190393 V: Smörjer den för dåligt så kedjan längdar sig tror du?
Låter ju inte rimligt att den ska hoppa så ofta.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

ejgum  
#190400 reflektion:
brukar inte kedjan hoppa för skördarna också om man inte underröjt noggrant?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

axwell  
#190404 Som flera av oss tipsat om tidigare: Använd den skjutande delen av kedjan när det är sly inblandad.
Snåla inte med kedjeoljan, med ren rapsolja är det ingen större kostnad, miljöförstöringen blir minimerad.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190425 Jag har kedjesmörjningen på max. O fyller på ofta!
Kör med mineralolja som köps in i 25 liter dunkar (då märker jag knappt att det går lite mer
Olja ;). )


Har väl iofs använt den dragande sidan :( (men ska bättra mig nästa gång!)

Vesslan
Som förutom kedjehoppen är supernöjd!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).