Skogsnyheter

Stålbad i höst för skogsindustrin

62 inlägg 41914 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

r93  
#190201 Stående rotlager är nog det bolagen vill ha, det kan ju bli en riktigt bra affär om dom skriver kontrakt nu, och sedan hugger det om ett par år då efterfrågan förhoppningsvis har ökat.

Det är lite spekulation över det

Elmia
Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

volvo_buster  
#190223
Sludent skrev:Vattenlagra virke i större skala är definitivt uteslutet för merparten av sågverken. Varför skulle de?


Om nu sänkning utav timmerpriser hamnar på sådan nivå att de tjänar bra på detta så tvivlar jag inte att en del sågverk kommer bygga vattenlager! De sänkningar vi sett borde allaredan ge sågverken en bra knuff framåt, att sänka 30% på en råvara är ju ingen dålig nivåjustering för att öka sina egna vinster.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190246 Vilken värld lever du i. Hur sågverken har det idag är helt okänt för dig verkar det som!

Användarvisningsbild

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190252 Idag vill sågverken inte ha större lager på timmerplan än vad som förbrukas kommande veckorna. Det fina mer rotstående lager är att det inte kräver någon insats. Den sköter sig själv och kan växa några säsonger innan avverkning. Man ska komma ihåg att avverkning och framkörning + lagerhantering står för 25-30% av totala anskaffnings-kostnaden. Den kostnaden skjuter man gärna fram så länge det går. Det finns ju även risk för att virket inte är apterat i rätt längder om det avverkas långt innan det ska sågas.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190253 Problemet idag är att sågverken inte har några större volymer rotstående lager heller (som tidigare nämnts i denna tråden) och har ej heller att ligga ute med för stora förskott och liknande då likviditeten på många håll är mycket ansträngd. För att hålla sin marknad och hålla förlusten minimal så kör flera sågverk på så hög fart som ekonomin, avsättning av sågat virke och tillgång till råvara medger. Att köpa virke och avverka om 3 år har jag svårt att tror att majoriteten av Sveriges sågverk kan.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

volvo_buster  
#190255
Sludent skrev:Vilken värld lever du i. Hur sågverken har det idag är helt okänt för dig verkar det som!


Ja eller hur?!
Jobbat hela min yrkesverksamma tid sen 18 årsålder inom sågverksbranschen så att säga att jag inget vet var ytterst väl uttryckt! ;) Go figure Sludent!!!!

De som kan, har likvida medel, kommer nog att lagra på ena eller andra sättet. För det finns ju faktiskt de som SATSAR nu i kristider för att stå rustade när konjunkturen vänder.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190256 Ja, de väldigt få sågverken som har så mycket likvida medel så de både kan köpa in skog för att ha om 3 år samt att hålla verksamheten igång måste betala bättre än deras konkurrenter för att kunna öka på sina lager så kraftigt.

Skulle du vara 19 år så är ju inte erfarenheten speciellt lång och har du jobbat på justerverket på ett sågverk så säger ju inte det heller att du skulle hu speciellt bra koll. Det jag vill komma till är att du varit verksam sedan 18 års ålder i sågverksbranchen säger ju inte så mycket....

Användarvisningsbild

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190261 Sludent; du kanske tänker på rena köpsågverk, de har det mycket tufft i dessa dagar och har inte möjlighet att köpa skog som ska stå i 3 år. Dessa sågverk står dock för en mindre del av totalt sågad volym. Vid varje lågkonjunktur brukar ett antal av dessa köpsågverk försvinna pga dålig lönsamhet eller konkurs.

De etablerade skogsbolagen med stora egna skogsinnehav såsom SCA, Holmen, Bergvik m.fl. har goda möjligheter att finansiera köp av avverkningsrätter. En avverkningsrätt på 1000 m3f betalas ju först då den avverkas om kanske 3 år, innan dess betalas endast ett förskott ut på 50-70% av slutlikviden.

Den reala kostnaden för detta lager av rotstående skog är alltså kanske 40% av det egentliga värdet och den sköter sig själv. Dessa aktiebolag har 100 års erfarenhet av detta och ser lågkonjunkturer som en möjlighet att köpa billigt. De styr om avverkningarna till sin egen skog i samma omfattning som de köper skog under lågkonjunkturer. Därmed så blir deras råvaruanskaffning billigare i dessa dagar.
Senast redigerad av OAS-forests mån 15 okt 2012, 19:06, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

volvo_buster  
#190263
Sludent skrev:Ja, de väldigt få sågverken som har så mycket likvida medel så de både kan köpa in skog för att ha om 3 år samt att hålla verksamheten igång måste betala bättre än deras konkurrenter för att kunna öka på sina lager så kraftigt.

Skulle du vara 19 år så är ju inte erfarenheten speciellt lång och har du jobbat på justerverket på ett sågverk så säger ju inte det heller att du skulle hu speciellt bra koll. Det jag vill komma till är att du varit verksam sedan 18 års ålder i sågverksbranchen säger ju inte så mycket....


Är idag 43 ;)
Började jobba i justerverk, lamellsåg. Nu så jobbar jag med administrativa uppgifter samt biprodukter och utleveranser mot kunder med avseende på kvalité. Så vad gäller min kunskap som du förringade så har jag varit på samtliga poster inom produktionen, jobbar nära försäljning/planering mm. Det är inte lätt att veta någons kunskap/okunskap bara genom ett nickname på ett forum, så jag förstår vad du syftade på rent generellt. Men döm inte hunden efter håren utan att veta nästa gång ;)

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

r93  
#204766 Det fortsätter....

http://www.di.se/#!/artiklar/2013/1/15/ ... ar-fjarde/

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Bengt.Svensson  
#204779 Lustigt att inte priserna på timmer sjunkit mer än de har, under 09/10 vill jag minnas att de sjönk mer än de gjort nu.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Amatörhuggare 62  
#204809 Bergs Sågverk i Mörlunda säger upp 43 anställda. 1 / 4 del av arbetsstyrkan. Så lågkonjunkturen
fortsätter

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204925 Samtidigt som Holmen är ute och letar virke med rejäla premier som fläskben !

Användarvisningsbild

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217869 På tal om Holmen, i går kom ännu ett dystert besked i en mycket lång rad av nerdragningar av tidningspappersvolymen i Sverige (jag vet, det kan vi tacka internet och stark krona för).

På två dagar har det aviserats för "ytterligare" nerdragningar av tidningspapper/massa på på 3 bruk.
Permanet (Holmen PM51 Braviken) och tillfälliga som kan
resultera i nerläggningar(Södra,Tofte och Norske Skog PM2).

Här går allt att läsa, i seperata repotage:
http://www.papernet.se/iuware.aspx?pageid=338

Frågan är var detta kommer att sluta för våra kvarvarande svenska pappersbruk.....................likt varvskrisen på 70-talet.....

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

r93  
#217874 Nu är jag inte insatt i själva massatillverkningen, men det enda papper som minskar måste vara tidningspapper? Det känns som att vi använder mer papper än någonsin. Det papperslösa samhället hörde man talas om när mailen kom på allvar, vad blev det av det? Jo man går till skrivaren! Alla prylar som köps ligger ju i kartong?

När kommer appen som torkar en i arslet?

Har pappersanvändningen gått ner så? Eller görs massan i billigare länder?

Nu verkar det ju har kommit långt med tillverkning av klädfibrer av diverse träslag, bomull är ju väldigt dyrt idag. Textil kanske är skogens framtid?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).