Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

46 inlägg 30550 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#188664 Hej ! Här ser ni ett förslag på 2 olika köp! Kom med för och nackdelar och rek om vilken ni skulle köpa.

Vreten 9 ton med 6 meters kran och 3 bankar och radiovinsch, ( kommer ej ihåg vad spakarna heter men det var inte den sorten som multiforrest hade iaf utan mer standard med fler spakar) ny 129.000 exkl

Multiforrest 8 ton med 5,1 m kran och 2 bankar och radiovinsch, 2-spak lättviktspaket ny 109.000 exkl (extra bank skickas med i det priset)

Vilken vagn håller högst standard?
Vilken skulle ni valt?
Era erfarenheter?
Ös på med smak å tycke, för å nackdelar runt dom här 2, samt om ni har lust rangordna några fler märken. Tex i 3 klasser: 1.MKT BRA huggarvagn "topnotch" :), 2. BRA huggarvagn, samt 3. kellfri-klassen

Multiforrest kör med samma vridhus på 8 ton som på sina stora vagnar = starkt på den här lilla?
Vreten har längre kran!

Ni experter där ute.... ös på !!

Mvh Mattias



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188680 Skulle ta Vreten 6m kran och tre bankar,känns som att det fattas ett stakpar på två bankar,har själv 3 bankar och 5,2m kran som givetvis är för kort.
Är själv nybörjare med egen kärra sen ett år tillbaka men man har väl tittat i ca 30 år.
Har sexspakspaket och ser inget hinder i det,har fullt sjå med en funktion i taget eller kanske två ibland.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#188682 OK :) Tack för svaret Bengt !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stegmaster  
#188738 Har ingen erfarhet av nån av dessa vagner, så jag kollade snabbt teck, data.

Multiforestkranen med lyftkraft på endast 270kg (i grip) vid maks räckvidd låt lite.(min gamla Belarus vagn från 1999 klarte 400kg i grip vid 5,1m). :surp:
Endast en svängcylinder på vagnen, skulle nog kolla hur grov dim, det er på kolven, så man vet at det går at svänga i motlut vid fullt lass. (kolv bör vara typ grov, då det finns endast 1).
Et pluss er at det krävs lite oljeflöde.


Vreten: har en stärkare kran, sen er ju en langre kran aldrig fel, even om 90cm kanske inte gör nån jätteskillnad.
Dubbla kolvar til vagnsvängen er ju ochså fördel vreten.
Sen klingar det vel bättre med en vreten vagn på eftermarknaden.
Kräver större oljeflöde en multiforest vagnen.


Sen er ju frågan om detta er verdt 20tkr. :???:

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#188751 Tack stegmaster för ditt svar... jag lutar nog mot vreten men inte pressat firman på priset än :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#188894 Jag får multiforrest 9 ton med 6,30 kram för samma pris alltså lite lite längre kran, kanske den man ska slå till på 129,000 för de här vagnarna. Hur mycket kan man pruta vid kontantköp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

Boarpan  
#188898 Det är en köpares marknad så pruta på. Du kanske kan få lite lull lull på vreten också så prova det. Du kanske inte känner att det har ngn större inverkan på din användning men skall du sälja så är sådant guld värt.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188910 Vreten helt klart! Du kommer aldrig tycka att kranen är för lång snarare tvärt om.
270 kg vid 5 meter är väldigt lite. 400 kg behöver en kran ta på max längd anser jag, precis som påtalats här i tråden.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188927 Se till att köpa tre bankar oavsett,bara mickel att flytta dem vid behov bättre att dom sitter där från början.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

wannabe  
#188970 Härikring har vreten lite dåligt rykte, har varit en del problem med sprickor i vagnen.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#188982 boarpan, anders, bengt, wannabe... tack för era svar ! Jag ska se till att dom får pruta :) billigast pris får sälja he he bra när det är likadana vagnar i storlek å kran. Återkommer i veckan med nya bud hoppas jag.

Mvh Stektlök

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189012
wannabe skrev:Härikring har vreten lite dåligt rykte, har varit en del problem med sprickor i vagnen.

Är det med centrum eller dubbelram.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#190174 tjena beng,t centrum på de jag kikat

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190194 Jag tänkte mest på kommentaren från wannabe om spruckna Vreten,om det var med dubbellram eller centrumram.

Avatar Fallback

Re: Vreten 9ton, multiforest 8ton välja?

stektlök  
#190493 Hej igen !

Hoppas ni ser det här, vi slänger in en Mowi 8,5 ton med 5,70 kran i leken också ! Åsikter om den får ni gärna dela med er !!

mvh

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).