Traktorer och processorer

Knappkoppling på CASE 956XL

19 inlägg 13511 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Knappkoppling på CASE 956XL

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9694 Hej,

Ny här, men har läst en del och märkt att det finns mycket kunskap här.

Jag funderar på att sätta en knappkoppling på min CASE 956XL -89, då den är mycket tungkopplad. Jag använder den både i skogen och till att köra snö, så det blir en del kopplande.

Är det nån här som har några efrarenheter av sådana kopplingar?
Kan det vara en bra lösning på denna traktor?

Försökte bifoga en bild, men är inte hacker nog att förstå mig på ImageShack... Nån som har en aning? :roll:

Mvh
Micke



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9706 Hej MickeBM.Jag håller med att en trög koppling är inte roligt.Jag jobbar ibland lite på en gård som har en MF 699 (eller 698?).Jag kan lova att det känns i vänsterknäet efter mycket fram back-körning. :(
På jobbet har vi en Fiat 60-90 med knappkoppling.Eftersom jag är maskinintreserad har jag provat den lite.Kopplingen underlättar mycket efter en viss tillvänjning ,speciellt mycket vid fram back-körning som lastningsarbeten.Denna koppling tyckter jag är lite knepig att justera så att dragläget kommer lagom lagom snabbt/distingt.Urkopplingen sker fort men inkopplingen kan justeras efter förarens önskemål.Jag vet att någon inte använder knappkopplingen alls samt att de övriga oftast inte använder den vid transportkörning.Fabrikatet på kopplingen vet jag inte
i dagsläget men det kan jag ta reda på.Sammanfattningsvis verkar det som majoriteten är nöjda med kopplingen på Fiaten.
cpt.Kirk.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9712 Hej cpt.Kirk,

Tack för svaret.
Precis, jag märker det duktigt när jag kör snö. Har mycket uppfarter och småparkeringar på mina sträckor, så efter 8-10 timmars körning är man mer eller mindre handikappad.
Jag har funderat lite på just det där med dragläget. Är nog mycket beroende på hur bra justeringsmöjligheter det finns på det som avgör hur bra konceptet är. På den knappkoppling jag hittat så finns en funktion där traktorn kopplar ur när man trycker på bromspedalen. Finns det på eran Fiat, och i så fall funkar det bra?
Kolla gärna vad det är för fabrikat på eran koppling, så kan jag forska lite om den. :)

/Micke

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9715 Jag har funderat på följande setup som fortfarande anv kopplingspedalen men gör den lätttrampad.

1 Mät pedalkraft för hela rörelsevägen. Anta värden på min 200-max 300 N

2 Byt ut "pedalplattan" mot en från personbil med bromsljuskontakt i pedalgummit.

3 Sätt dit hydr slavcylinder vid kopplingen norpa hydraulolja på lämpligt ställe och koppla in elventil. Avpassa storlek och momentarmar så att den trycker med motsvarande pedalkraft ex 180 N

Funktion: Du trycker på pedalen, kontakten drar elventilen, kolven trycker så mkt den kan men orkar inte själv koppla ur. I pedalen får man då aktiveringskraft på 20-120 N istället

MVH

MN

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9716 Mycket bra upplägg! Har funderat lite på en egen lösning också, men det där med pedal med kontakt i är ju briljant. Borde ju gå att få loss på nån skrot.

Risken kan vara att man får ofrivilligt slir om man lägger foten på pedalen, som det lätt blir vid mycket korta fram back. Men det lär ju vara en vanesak. Ska rodda lite i detta. :D

Mvh
Micke

   TS
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9718 Hej MickeBM.Fiaten har såvitt jag minns 3 stycken knappar att frikoppla med:spaken till huvudväxellådan,fram backlådans spak samt en på golvet(som man alltid råkar nudda).Det finns ingen funktion som frikopplar när man bromsar.Det känns som om justeringen av dragläget är mycket viktigt.Ibland vill man att kopplingen skall geppa nästan direkt och ibland vill man ha lite mjukare inkoppling.Det verkar vara detta som är en av svårigheterna med en slavcylinder på en manuell koppling.
Det finns en enklare metod,sätt dit en lagom anpassad fjäder som går att sätta tex mellan hyttgolvgolv och kopplingspedal.Jag tycker detta borde fungera. :?:
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9727 cpt.kirk: vore det så enkelt skulle nog tillverkarna redan gjort det... Din lösning ansätter kopplingen hela tiden och lär mörda urtrampningslagret rätt omg.

MVH

MN

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9728 Hej Morgan.Och jag som tycker mitt förslag skulle vara en enkel lösning. :oops:
Teoretiskt sett borde det fungera :?:
Hälsningar cpt.Kirk.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9734 Mercedes hade (åtminstone gamla från 70-talet och äldre) en fjäder i kopplingspedalen men den tryckte inte hela tiden, först sedan man trampat ned pedalen en liten bit började fjädern göra nytta. Den var monterad direkt mot pedalen. Svårt att förklara exakt hur den arbetade men om ni plockat isär en gammal vippströmbrytare som man tänder taklampan med, så förstår ni kanske konstruktionen, fjädern i den slår över åt ena eller andra hållet.

Det hände ibland att slavcylindern började läcka och det var inte så kul att köra då. Det gick inte att pumpa upp tryck, för minsta lilla man trampade ned kopplingen så satt pedalen med ett smack i golvet. Då var det bara att dra igång på startmotorn...

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9743 Om man kunde hitta en lösning där man kunde minska kraften för att trycka ner pedalen, vore det den bästa lösningen. Då slipper man problemet med justering av dragläget, och kostnaden av en knappkoppling.
Tyvärr har jag inte hittat nån som inte kräver större modifieringar. Fjäder är ju en tanke, men då måste man se till att fjäderkraften inte drar i pedalen i dess toppläge. Tror att det kräver en och annan länk, vilket kan bli svårt när det är så trångt som det är.

Ernst: Har du sett hur Mercedes löst detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Knappkoppling på CASE 956XL

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189792 Har det blivit nån lösning på problemet?

Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling på CASE 956XL

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189798 Japp, fick krypa till korset.
Köpte en RAC-T.
Efter lite smärre modifieringar så funkar det faktiskt rätt bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling på CASE 956XL

branndal  
#189805 Nyfiken, vad är RAC-T? Provade Google men kändes inte som det var särskilt bra träffar...

Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling på CASE 956XL

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189807 Kolla här: www.insighydraulik.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling på CASE 956XL

branndal  
#189808 Vad var det för prislapp?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).