Föryngring

skogsgödsling 60årig tall

42 inlägg 35904 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skogsgödsling 60årig tall

ryssen  
#189220 Har en del välslutna tallbestånd 50-60 år på T24-T26 bonitet.
Har köpt Yara skog-can,tänkte sprida med hink och "spade"!!
En skogskunnig föreslog jag skulle dela givan för att minimera avdunstning.
Tänkte räkna ut hur stor giva/träd (ca 800/ha)och ge en skopa/träd .
Gå mellan stickvägarna och kasta 10m på varje sida,på så sätt sprida disiplinerat.

Är det någon som gjort nåt liknande,eller är jag helt ute och cyklar!!!!

Tacksam för svar



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189233 Har för mig att de rekommenderar 350 kg kväve /ha vet inte vad det blir i ditt fall. Kör du ut säckarna med traktor först eller hur får du ut dem i skogen? annars låter det som en bra metod.

Det närmaste jag kommit är att gödsla gräsmattan som jag gör varje vår, slänger ut konstgödsel med handen ur hink. Det brukar ge resultat inom en vecka och sen ångrar man sig att man gödslade. Det brukar hålla i sig 6-8 veckor och då man får klippa var tredje dag... men gräsmattan blir fin.

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

andreaswistrand  
#189295
OAS-forests skrev:Har för mig att de rekommenderar 350 kg kväve /ha vet inte vad det blir i ditt fall. Kör du ut säckarna med traktor först eller hur får du ut dem i skogen? annars låter det som en bra metod.

Det närmaste jag kommit är att gödsla gräsmattan som jag gör varje vår, slänger ut konstgödsel med handen ur hink. Det brukar ge resultat inom en vecka och sen ångrar man sig att man gödslade. Det brukar hålla i sig 6-8 veckor och då man får klippa var tredje dag... men gräsmattan blir fin.



Skogsstyrelsens rekommendationer
Vad som rekommenderas är olika i olika delar av landet. I sydligaste delen av landet rekommenderas ingen gödsling alls. I Östergötland är rekommendationen ingen gödsling men man kan gödsla med max 150 kg kväve / ha och omloppstid. Anledningen till skillnaderna är att det är ett naturligt kvävenedfall i södra Sverige. Däremot i Sollefteå är Skogsstyrelsens rekommendation 450 kg kväve / ha och omloppstid. Allt enligt figur pr14 på sidan 44 i del 16 av Skogsstyrelsens skogsskötselserie. Delen heter Produktionshöjande åtgärder.

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... x.html#/1/

Mvh Andreas Wistrand
Skogsmästarstudent

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

rokon  
#189323 Att räkna med är att Yara skog-can innehåller ca 30% kväve som är bundet i kalk vilket gör att givorna kan vara ca 3ggr större i kg under en omloppstid. Någon större risk för avdunstning av kvävet i denna form föreligger ej till skillnad från urea i vätskeform. Däremot är det väl väl sent på året nu för gödslingen, vinterhalvåret är ej lämpligt, risk för allt för stor utlakning.
Själv nyttjade jag helikopterspridning i augusti månad, men min far gick strödde för hand.

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

ryssen  
#189333 Jag har ett bra bilvägnät,så tänkte ställa säcken där ,fylla 15 tal hinkar på lastbryggan och köra på stickvägnätet.
Tänkte börja sprida i maj nästa år,intressant du skrev att avdunstningen från Yara inte är så stor,för delad giva måste jag tillbaka om 5 år ,full giva då är det KLART!!!

Tack för tipsen

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189527
rokon skrev:Att räkna med är att Yara skog-can innehåller ca 30% kväve som är bundet i kalk vilket gör att givorna kan vara ca 3ggr större i kg under en omloppstid. Någon större risk för avdunstning av kvävet i denna form föreligger ej till skillnad från urea i vätskeform. Däremot är det väl väl sent på året nu för gödslingen, vinterhalvåret är ej lämpligt, risk för allt för stor utlakning.
Själv nyttjade jag helikopterspridning i augusti månad, men min far gick strödde för hand.


Nej, risken för "avdunstning" (läs ammoniak-avgång) är ju obefintlig med kalksalperer (CaNO3). Däremot så är ju risken överhängande för att nitratet följer med överskottsvattnet ut till havet. Nitratet är ju lättlösligt i vattnet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

norrskog  
#195109
andreaswistrand skrev:
OAS-forests skrev:Har för mig att de rekommenderar 350 kg kväve /ha vet inte vad det blir i ditt fall. Kör du ut säckarna med traktor först eller hur får du ut dem i skogen? annars låter det som en bra metod.

Det närmaste jag kommit är att gödsla gräsmattan som jag gör varje vår, slänger ut konstgödsel med handen ur hink. Det brukar ge resultat inom en vecka och sen ångrar man sig att man gödslade. Det brukar hålla i sig 6-8 veckor och då man får klippa var tredje dag... men gräsmattan blir fin.



Skogsstyrelsens rekommendationer
Vad som rekommenderas är olika i olika delar av landet. I sydligaste delen av landet rekommenderas ingen gödsling alls. I Östergötland är rekommendationen ingen gödsling men man kan gödsla med max 150 kg kväve / ha och omloppstid. Anledningen till skillnaderna är att det är ett naturligt kvävenedfall i södra Sverige. Däremot i Sollefteå är Skogsstyrelsens rekommendation 450 kg kväve / ha och omloppstid. Allt enligt figur pr14 på sidan 44 i del 16 av Skogsstyrelsens skogsskötselserie. Delen heter Produktionshöjande åtgärder.

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... x.html#/1/

Mvh Andreas Wistrand
Skogsmästarstudent


Köp lite dyngmask eller gräv upp själva i en gösselstack. börja mata dem med allahanda maträster men var lite försiktiga med kött till att börja med. låt dem vänja sig vid detta annars kan det börja lukta. var år när trastarna börja komma så sotera ni ut masken å låter sprida er dynga . Detta är det aldra bästas både för miljön och för gräsmattan. beroende på hur stor matta ni har så får ni anpassa maskarnas levnadsförhållanden och antal. Men själv använder jag en 200 liter platstunna som jag lagt ner och skurit upp i mittten funkar kanon och får tigga mat av grannarna i slutet av året för att göda dem ordentligt. försök ha en tempratartur på runt 25 grader. vist lite geggit blir det när man ska tömma den men det är väl trädgårsmänniskor vana vid. har tyvärr inte något bra tipps hur man lättast rensar masken för den vill man ju behålla men några nävar brukar jag behålla å resten får åka med ut. tidiga vårtrastar har man gott om på sin tomt ska ni veta.

Skulle behövas betydligt mer lövmask i svenska skogar men detta kanske blir svårare att ordna. Men även det har jag börjat odla och lägger ut några hundra lite här å var när jag är i skogen å går under blöta höstdagar. kanske kan bli mer sådant på dagisnivå framöver

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195733
ryssen skrev:Har en del välslutna tallbestånd 50-60 år på T24-T26 bonitet.
Har köpt Yara skog-can,tänkte sprida med hink och "spade"!!
En skogskunnig föreslog jag skulle dela givan för att minimera avdunstning.
Tänkte räkna ut hur stor giva/träd (ca 800/ha)och ge en skopa/träd .
Gå mellan stickvägarna och kasta 10m på varje sida,på så sätt sprida disiplinerat.

Är det någon som gjort nåt liknande,eller är jag helt ute och cyklar!!!!

Tacksam för svar

Har förstått att detta är en av de mest gynsamma åtgärderna i en välsluten växande skog. Man får tydligen 10% årlig avkastning på investeringen.

Hur har det gått med dina gödslingsplaner? Vad är priser på gödseln? Har ju en Vimek som jag kan köra ut det med öch sprida kan man väl göra med spade.

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

ryssen  
#195765 Hej,mina gödslingsplaner ligger i startblocket och inväntar sommaren 2013 då jag tänkt börja.
Har beställt Yara-skogcan ,men har inte fått hem den ännu,långa leveranstider tydligen!!!
Priset ligger på ca3,50/kg fritt gården,ja återkommer om exakt pris(hittar inte det just nu)
Funderar fortfarande om ja ska dela givan eller inte,full giva är det juklart(150kg N/ha) delar ja givan borde jag maximera effekten men kräver ju större arbetsinsats.
En Vimek vore bra då kan du sprida direkt från säcken

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195792 Var beställer du yara-skogscan? hur stora är säckarna? man ska väl sprida ca 555 kg/ha, det blir då 1942 kr/ha.

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

ryssen  
#195797 Jag beställde hos Gullviks,Det är 1000Kg/säck

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195810 Ok, 1000 kg säck, det borde gå bra att lägga på vimek-vagnen och sprida ut med spade, risken är väl att man sprider för mycket känns det som. En 1000 kg säck skall ju röcka till ca 2 ha.

Tror inte att du skall dela upp givan. Du skall inte heller lägga en skopa per träd. Som jag förstått det så skall man försöka sprida det så jämt som möjligt över hela ytan oberoende om det står tätt eller glest med träd.

Sedan kornen är utspridda kommer de att lösas upp och föras med vattnet ner till rötterna, de finaste rötterna är de som tar upp det näringsrika vattnet och de kan vara många meter från trädet.

Här uppe är en giva 150 kg kväve, man kan ge tre givor i dessa trakter.

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195937 Jag körde ut med fyrhjulingen med vagn tog hink och slängde ut med händerna funkade inte med spade det blev för ojämt. Det svåra va från början hur mycket man skulle slänga ut men de gav sig efter ett tag. Det tar inte så lång tid som man tror 5-6 tim ha om man har någon som flyttar vagnen. Många yngre tycker de är kul att köra så hjälp är lätt att få



Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: skogsgödsling 60årig tall

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195941 Hur mång år sedn är det du gödslde? var köpte du? ser att fordercentrlen i Holmsund tar emot båtar och packar om det till 1000 kr säck.

Avatar Fallback

Re: skogsgödsling 60årig tall

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195944 En fråga, får man hälla i lite koskit i en bäck som försörjer en avdelning med vatten?
Att naturgödsel fungerar vet jag eftersom jag har precis skaffat en skogsbruksplan
på ett ställe där farsan hade får för 60år sedan. Där finns nu 380m3/ha självföryngrad gran.
Det är 2-3 gånger bättre än på icke gödslade avdelningar.
Detta på en fastighet i AC där snittet är 3,6m3/ha i bonitet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).