Motorsåg och handhållet

Vilken såg ska jag välja?

50 inlägg 19488 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Vilken såg ska jag välja?

totte  
th skrev:
skogisen skrev: Däremot skulle jag aldrig köpa en såg som kördes för 20år sedan,måste väga massvis,,,,

Sågarna för 20 år sedan vägde inte så mycket mer än dagens, i något fall t.ex. HVA242 så är den både lättare och starkare än dagens Stihl på lika många kubik.

Stämmer. På de senaste 20 åren har vikt/effekt-förhållandet i många fall blivit lite sämre, undantag finns förstås. Men Hq 242 och Jonseredarna från mitten av 80-talet, 520 m fl var bland de lättaste sågar som gjorts i förhållande till effekt. Det är fakta.

Vad vi fått istället är marginellt mindre föroreningar och något bättre bränsleekonomi i vissa fall. Återstår att visa om vi fått bättre ekonomi och mindre förorening per huggen kubik och inte bara per timme. Min inte alls vetenskapligt grundade åsikt.

Husqvarna motorsågar

ryared  
#189178Men enligt hva så har dom ju fått 20% mindre bränsleförbrukning och det är väl ett ganska stort steg i att minska förbrukningen. Sen så säger dom även att det är 75% lägre avgasemissioner och det låter ju väldigt mycket i mina öron.

Användarvisningsbild

totte  
#189182Jo, det sägs så och det låter ju bra, kan inte säga emot det. Är väl jag som är en gammal tjurig skeptiker som tycker att dom har kvar att visa att det funkar i det långa loppet och faktiskt ger det utlovade utfallet.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
foton skrev:machonisti Någon motorsågsgud kan du inte bli! Det finns redan Mange! Han vet till och med hur många timmar skogsforums medlemmar kör sina sågar.

Nån Motorsågs gud är jag säkert inte! Men den erfarenhet jag drar på mig genom det intresse jag har ger en del info du missar!
Att begripa att ett maskin designad för 50 drift tim inte håller 2000 är en kvalificerad gissning. Att sedan denna blir styrkt att ett konstant diskuterande vid bänken här ger ett rätt bra underlag o stå på sig för.

Du har fortfarande inte berättat hur många tim din Meec gått, bara att den åker med till skogen var dag och inte går sönder.

foton skrev:Enligt uppgift finns alla resevdelar i Skara! Min Meec har hängt på traktorn i 3 år och är i skogen varje dag och fungerar alltid, har aldrig behövt några reservdelar. Jag betalade 795 kr. Har en ny i kartong!

foton skrev:Måste erkänna att nu var jag tvungen att ställa min Meec 46 cc. Har gått drygt 3 år, är i skogen ca.300 dagar per år. Den började läcka bränsle. Totalt repkonto 1 st. tändstift + några kjedjor. Som tur var hade jag en ny på lager. Åkte till Jula och förnyade lagret.

Jag rek billigare såg till dem jag tror det funkar för! Du har inte nytta av en såg med bättre prestanda i, men så är det inte för flertalet som köper såg. De behöver oftast bättre grejer och då håller inte dessa! Jag ser det dagligen... De lyssnar på råd o sväljer reklam o blir ledsna för det efter åt.

Användarvisningsbild

Mangelu  
BM 35 skrev:Ingen av dom nämnda sågarna har väl samma prestanda som hqv 238/242,,finns väl ingen såg i dagens läge som kan mäta sig i varvvilighet och smidighet som dessa två,,,För det är jädrigt häftigt att kvista med en såg som det är drag i,,,,

Tycker inte att man kan jämföra 238/242:an med dagens 346 eller 550XP. De gamla trotjänarna var/är kanonsågar men jag anser att deras efterföljare är klart rappare och starkare. Tycker att Hva med 550xp har fått fram en kanonsåg, bra vikt/effekt förhållande. Har kört den ett halvår och jag skulle inte byta den mot någonting annat som jag har provat. En mycket trevlig såg att jobba med. Fortsätter bara den nya tekniken att funka som den gjort hittills så rekommenderar jag 550xp alla dar i veckan

Användarvisningsbild

machonisti  
foton skrev:machonisti Någon motorsågsgud kan du inte bli! Det finns redan Mange! Han vet till och med hur många timmar skogsforums medlemmar kör sina sågar.

Vilken tur!!

Har Mange korats till motorsågsgud förut eller har forumet hjälpt till.
Fast Mange dementerade förstås upphöjningen.

Användarvisningsbild

#189248Slåss nu inte om det grabbar, ni kan båda få titeln.

Ni verkar behöva den.

Jag vill helst klara mig utan om det går för sig..

axwell  
#189256Sluta bråka pojkar, ingen av er kan få den titeln: Jag vill kora en gudinna i dess verkliga bemärkelse, en gudabenådat vacker kvinna.
Hon har jobbat som säljare med både Husqvarna och Stihl men eventuellt inte Jonsered.

Tilde de Paula.

Så här skriver hon: Husqvarna och Stihl ska man ha om man är yrkesarbetare, Jonsered om det är för hobbybruk.

Hon har nu lagt ribban.
Senast redigerad av axwell mån 08 okt 2012, 18:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

machonisti  
#189257Leve Tilde

hurra hurra hurra

jonsered95  
#189266Vadå Jonsered hobbybruk?! :o De e ju typ samma som Husqvarna... :grin:

ejgum  
#189271Gamla hva 238 & 242 tycks väcka en del nostalgi flashar.....

Vilka varianter fanns det tex 238, 238 SG, 242, 242 XP, 242 XPG et etc vad var skillnaden :?: #-o

TS
Användarvisningsbild

#189276Mellan 238 och 242 är det några cc skillnad.
238SG är med värme, likaså 242G och senare XPG.

Användarvisningsbild

totte  
#189307"XP" betyder egentligen inte nåt av betydelse, det var nåt dom la till i beteckningen på det som skall gälla som proffssågar om jag förstått det rätt. "G" är som Mange säger, värme i handtagen, står alltså för Generator.

Och, ja, vi gamla tjurskallar får lite nostalgiskt skimmer i blicken när vi talar om de äldre sågarna. Som varande rätt nära pensionen så får jag mina kickar av 70-talarna främst :oops: 8) .

ejgum  
#189405OK, då återstår att lista ut vad S står för?

Minns att man förr sa att Proffssågar hade värme och bondsågar var utan.

Om G står för generator borde generatorn stjäla lite effekt och motsvarande modell utan G skulle då vara lite starkare!! stämmer detta?

TS
Användarvisningsbild

Handtagsvärme på MC, ATV & motorsåg!!!

traktorz  
#189427Visst tar den eluttagna energin kraft från motorn, men inget hindrar ju att du slår ifrån förbrukaren och då har du hela sågens effekt till kedjan. Enda nackdelen är förstås den extra vikten på ca 1 hg för den extra spolen.

Men handtagsvärme är en lyx, som jag inte vill vara utan på vare sig min MC eller på ATV'n. Det finns därför ingen anledning att pruta bort handtagsvärmen på sågen, så min nästa såg (ersättare till 535/CS2152) kommer definitivt att få handtagsvärme.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).