Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

21 inlägg 27314 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

Jekens  
#189193 Såg denna frågeställning på ett annat forum och det är exakt det jag funderar på så ställer den frågan här då jag hoppas få svar.

Har smått börjat fundera på en fyrhjuling till nästa år. Ingen brådska alltså men tänkte försöka bena ut vilken som passar mig bäst och gissar att det finns många som har kunskapen här.
Den ska väl användas till lite av varje, både nytta och nöje men framförallt vill jag kunna utnyttja den till jakten och skogen. Kunna köra ut en älg med ex canadapulkan och ev köra hem björk mm.
Kraven är alltså:
- Bra terrängegenskaper. Får gärna vara riktigt bra i terrängen. Hög markfrigång och vad mer som krävs för att den verkligen ska vara fin i terrängen. Varierad terräng med blöta myrar, steniga berg och tät skog.

- Stark nog att kännas bra att dra ut en rejäl tjur med. Måste man ha en 800 eller klarar man sig med en 550?

- Driftsäker. Eller iaf så säker en sådan maskin kan vara. Vilka märken och modeller står sig bra på det området?

- Servo känns som ett bra alternativ vid terrängkörning. Men är det ett måste eller ska man satsa direkt på servo om man någon gång vill slänga på bandsats?

- Automat, eller hög-låg är det väl? Känns som ett bättre alternativ än att behöva växla hela tiden? Variatordrift eller?

- Delad bakaxel eller inte?

Som sagt inte kunnig inom området och inte desto mer mekare heller. Maskinen behöver absolut inte vara något fartvidunder utan dragstyrka och framkomlighet känns mycket viktigare. Sen får den väl inte vara omöjlig att köra annars heller.
Känns väl som att en typ 550 är lättare, smidigare att köra än en 800 eller är jag ute och cyklar? Skiljer det mycket i vikt mellan storlekarna och påverkar det framkomligheten? Frågan då hur en ex 550 är att dra med. Att den orkar tvivlar jag inte på men får den jobba hårt och är en tex en 700-850 betydligt bättre att dra med?

Vill gärna ha någon modell av de kända/stora märkena som Polaris, Arctic Cat, Suzuki, Yamaha, Can-Am

Kom igen nu med kunskaper och erfarenheter. Känns som en djungel när man har noll koll

Vill nog gärna ha en ny eller relativt ny(kanske från 2010 eller dyl). Självklart har ju priset en betydelse men just nu skiter vi i det utan dela med er av vad ni tycker



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189197 Kanske vore bättre att haka på nån befintlig tråd på forumet?
Slänger in mitt tips Polaris X2

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

totte  
#189208 Hej!

Finns massor av skrivet om detta, här är några trådar att bläddra i:

viewtopic.php?f=21&t=14277
viewtopic.php?f=21&t=14372
viewtopic.php?f=21&t=10314
viewtopic.php?f=21&t=7300
viewtopic.php?f=21&t=1578

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

DrDamp  
#189214 Själv har jag tittat på Can am outlander 650, haft grizzly 700 , och can am förut. Även varit sugen på King quad 750 men som sagt Can am:en känner jag sug efter, samt bandsatts,.,

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

Jekens  
#189216 Tack för svaren och länkarna. Kom gärna med mer synpunkter och vill någon moderator flytta över denna tråd i en annan så är det ju helt ok.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

totte  
#189230 Nä, den får kvar, det är din tråd. När du kollat igenom en del så har du kanske mer frågor och då är det bara att fortsätta här.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

Jekens  
#189279 Läst igenom det mesta jag hittat även på andra ställen. Som sagt en djungel och vet inte om jag blir klokare. Många rekommenderar de maskiner de själv har men kan ju vara så att de är rätt jämbördiga?Några som rekommenderas som jag fastnat för:

Polaris: 850xps, 550xps 550x2. 850 är ju dyrare. Är det värt det? Klarar inte 550 det jag efterfrågar?

Yamaha Grizzly 700- Verkar vara omtyckt och driftsäker. Hur är deras 550?

Arctic Cat: Mud Pro 700 och 700Ltd. Mud Pro är ju hög och verkar vara riktigt bra dragare enligt de som har en. 700Ltd verkar oxå fin. Hur är Arctic Cats 550?

Inte många som nämner Suzuki. Tycker kingquad 750 verkar intressant. Men hur är de? Deras 550?

Skillnaden i vikt mm verkar ju inte skilja närmvärt mellan storlekarna. Mer då mellan märkena. Hur viktigt är vikten egentligen?

Gissar att alla dessa skulle fungera utmärkt för mig. Finns det någon av dessa som anses lite extra i framkomlighet(förutom Mud Pro då)?
Annars känns det som man får gå efter handlare. De som känns bäst av handlarna.
Men vad säger ni om Suzuki? Och de mindre, 550cc maskinerna jmf med de större?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

totte  
#189302 När det gäller val av märke så är det, som du säger, handlaren som är en av de viktigaste faktorerna. Utan tillgång till god service är en i sig bra maskin inte alls bra. I övrigt överlåter jag diskussionen åt dom som kan och kör. Märk väl att det gärna blir lite sandlådekrig typ "min ä bäst, din är dökass" :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

stegmaster  
#189311
totte skrev: Utan tillgång till god service är en i sig bra maskin inte alls bra.

Ingen sanning utan unntak. :wink:
Köpte min Suzuki 280 kinq quad i 1997, och den har inte varit i behov av någon service enn (förutom oljeskift, som jag gör själv), problemet blir vel snart at den börjar bli så gammal at det kan bli svårt att hitta deler, om man någon gång skulle behöva det.
Den behandlas fint, men används nästan varje dag.
Tyvärr hittar jag nog aldrig nån/nåt maskin/verktyg med liknande kvalite. :sad:

Just bortsett från detta undantaget så håller jag med til 100% om Service tillgång.
Både med min bil och grävare er just detta et problem, så i 99,99% av fallen så er servicetillgång viktig.
Dessutan vet man ju inte för i efterhand hur viktig det kan bli med god service tillgång. 8)

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

hayabusa 08  
#189654 Ang storleken på atv'n så tror jag att ska du "bara" köra med maskinen i terräng o kanske dra fram någon älg ibland, så räcker 550 kubik rätt långt.

MEN byter du till större däck och ska dra fram dom STORA tjurarna ofta så är det nog bättre med en storlek större på maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189738 Om detta tvista de lärde och trodde jag tvistat klart för egen del. Men, har en 550 AC som jag kommer byta bort mot en 700 MudPro. Detta för att:

1) Markfrigång, min skog, och där jag drar älg, har mycket sten. Med band är du uppe på 40cm frigång.
2) Lågväxeln är väldigt låg på den modellen
3) Kraftigare motor, 550 är lite klent med band för min smak. Dvs om man vill köra fort efter skoterleder nån gång eller frifräsa i lössnö där det går.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

axwell  
#189762
Uvskogen skrev: har en 550 AC som jag kommer byta bort mot en 700 MudPro


Det här kom som en blixt från klar himmel, inte i chock, bara överraskad.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189776
axwell skrev:
Uvskogen skrev: har en 550 AC som jag kommer byta bort mot en 700 MudPro


Det här kom som en blixt från klar himmel, inte i chock, bara överraskad.


Jo, jag vet att det är lite 180 graders, men en vecka på älgpass har gett tillfälle att fundera på massor, även detta! :wink: Återkommer hur jag gått från fyrhjuling till traktor/minitraktor, Vimek till och med Alstor tillbaka till fyrhjuling....

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189779 Ingen som har nämnt Polaris 6x6 Big Boss?

Har inte provat den nya, men kör gamla modellen ofta. Praktiskt med flak och inga överstegringstendenser överhuvudtaget. Det går att dra MYCKET tungt med den, helt annat än de fyrhjulingar jag har provat.

Svängradien är sådär på den vi har, men lär ju vara bättre på den nya med delade axlar bak.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV, fyrhjuling ska jag ha?

Jekens  
#189780 Tack för alla svar hittills. Många som gillar Grizzlyn så den känns som ett bra val. Även AC känns riktigt intressanta...särskillt Mud Pro 700. Såg en King Quad Big Swede och den såg jäkligt fin ut. Hm...ju mer man tittar så är alla intressanta till slut:)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).