Skogsmiljö och Trädlära

Manuell dikning/dikesrensning

76 inlägg 75619 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189110 Efter rensning med kratta fortsatte jag med ett redskap (kallas norsk krafse) jag köpt på Biltema. Det fungerade bra när man skulle ta bort dy och annan sörja. När det torkat upp till sommaren ska jag göra diket lite smalare och djupare som det en gång var innan korna gick där och trampade sönder diket.
P1010263.JPG

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Skogstomte  
#189135
lfq skrev:Jag dikade lite i helgen med en vanlig kratta och fick bort alla växter plus lite till. Men eftersom det är gammal sur betesmark så består dikena av en sörja bestående av vad som liknar lera, torv och gammal koskit. Alltså väldigt finkornigt och som inte fastnar i krattan. Jag är ute efter något skopliknande av storleken 30 cm med hål i botten så att vattnet kan rinna ur när man tar upp sörjan. Att vada i diket med grävspade är inte att tänka på. Man sjunker lätt ner över stövelskaften och sen är man fast.
Annars låter alternativet med gödselhacka användbart om man monterar några metallband tvärs greparna.
Någon som har andra tips?


Det finns några olika skopor för tömning av rensbrunnar, en ser ut som som en stor såssked, en annan är ett halvt klot som går att öppna med en mekanism, som en gripskopa http://www.rensskopa.se

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189194 Även jag var ute i går, hittade en gödselhacka (eller om det var en potatishcka, kort skaft) i logen som jag prövade. Gick väldigt bra med lite fastare mossa, men om det blev sörja av det hela så funkade den inte alls.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

rokon  
#189513 avdelningen roliga arbeten om man ej känner sig stressad.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189516 Ja, inget man blir rik på. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

lodjuret  
#189925 Ingen aning vad de heter men då jag gör något åt diken så använder jag dessa två.

7290
7291


Den äldre av de två börjar bli slut då metallen har lätt för att vika sig. Den nyare (20+ år?) funkar bra, dock så har jag haft funderingar på att byta till ett skafta som är 0,5-1 m längre.
Funkar bra om man vill gräva smalt eller dra till botten på slutet.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189935 Berätta gärna lite hur du använder de olika verktygen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

lodjuret  
#189950
Mangan skrev:Berätta gärna lite hur du använder de olika verktygen!



Glömde säga att självklart använder jag även jordspade, spett, yxa (gammal) och ibland "pärhacka" vid behov.

De där båda används på samma sätt om den äldre vore hel.
Man kan gräva ganska djupt med dem och ändå klara hålla så smalt som de där hackorna eller spadarna är (ingen aning vad de heter).

När man ska ner med en kabel/dräneringsslang så är det trevligt om man kan gräva så smalt som möjligt, speciellt om man även ska ner en bra bit.

Fördelen är att med den vinkeln som är mellan metall och skaft möjliggör att man lyfta upp jorden rakt upp.

Inte för att jag gräver mycket per år men då jag gör det så ställer jag ett ben på var sin sida om där jag gräver och öser/lyfter jorden rakt upp för att sedan enkelt tippa av det. Går dock inte att kast iväg jorden. Orsaken jag vill förläng skaftet på den "nya" är så man kan stå mer rak vid lyft. Med den äldre (60-70 år?) så kan man lyfta upp jorden med rak rygg utan snedbelastning :grin:
En annan fördel är att man inte behöver stå i diket för att gräva.

Fungerar även när man är färdig genom att lägga ner den i början på diket för att sedan mer eller mindre bara dra den i diket, om man vill justera eventuella ojämnheter i botten på diket.

Den som fortfarande har lite färg kvar på sig fungerar utmärk även som hacka (större rötter är dock ett problem), ursprungligen var nog metallen lika tjock där som resten men har nog slipats ner med tiden så nu är den ganska vass.

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

ananders  
#190004
lodjuret skrev:Ingen aning vad de heter men då jag gör något åt diken så använder jag dessa två.

7290
7291


Den äldre av de två börjar bli slut då metallen har lätt för att vika sig. Den nyare (20+ år?) funkar bra, dock så har jag haft funderingar på att byta till ett skafta som är 0,5-1 m längre.
Funkar bra om man vill gräva smalt eller dra till botten på slutet.


Den bredare av hackorna kallas i mina hemtrakter för "flåhacka". Den används av mig också vid underhåll av mina diken.

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

lodjuret  
#190015 Ok, sökte på det men hittade bara spetsigare (fyllhammare).
Nån som vet om de förfarande går att köpa och var?

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

machonisti  
#190048 Köpa???

Men hemma hos oss finns dylika redskap kvar sen gammalt.

Brukar ibland tänka tillbaks på gubbarna som var födda runt 20 talet som verkligen var skogsdikare. De flesta tyvärr döda idag men jag tror inte att nån på forumet klarar av att lyfta den sten ur gropen som de åldersstigen gamle skogsdikaren för några år sen fixade med handkraft och enkel teknik.

En sten jag uppskattade till ca 700 liter. Bortforslande skedde med en större traktor

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190055
Bild


http://karlstadredskap.se/category/warpnas/

Här fanns det lite av varje, även möjlighet att specialbeställa.
På bilden en krafse.

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190056
Bild

Ser ut som en bra grej.

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

machonisti  
#190059 Var hitta du den mojängen slurfi?

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190064 http://www.rensadiken.se/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).