Skogsmiljö och Trädlära

Fästingar

59 inlägg 40373 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fästingar

volvo_buster  
#187972 Använder mig utav Silvandersson medel No Fästing
http://www.silvandersson.se/nyheter/131.html

Funkar kalas på barnen också!!!

Deras No Skito är oxå väldigt bra mot myggen!!!

Användarvisningsbild

Re: Fästingar

Fredrik Reuter  
#188021 Hej,
Ja, det är lömskt att TBE kan smitta direkt, vaccinering ska jag beställa asap har jag bestämt. Verkar ju faktiskt i ett riskområde (Vänerns västra sida), om än problemen med TBE verkar värst i och ikring Uppland, Sörmland mfl.

Bild med riskområde från 1177.se:
Bild


Tack annars för tipset om No Fästing.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fästingar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188048 Vår familj som orienterar har vaccinerat os allihopa mot TBE. Jag har haft Borrelia en gång, kom snabbt på det och blev bra efter en vecka med antibiotika.

Avatar Fallback

Re: Fästingar

mooos73  
#188324 Har tagit 2 på hunden i sommar. Bor i Västerbotten så inte ens har uppe ar vi förskonad!

Avatar Fallback

Re: Fästingar

volvo_buster  
#188326
mooos73 skrev:Har tagit 2 på hunden i sommar. Bor i Västerbotten så inte ens har uppe ar vi förskonad!


De e rätt ;)
Ni som har sån vacker natur kan gott ha lite "skit" söder ifrån också 😈

Ska ja skicka upp lite vildsvin mesamma eller direkt? 8)

Avatar Fallback

Re: Fästingar

mooos73  
#188561
volvo_buster skrev:
mooos73 skrev:Har tagit 2 på hunden i sommar. Bor i Västerbotten så inte ens har uppe ar vi förskonad!


De e rätt ;)
Ni som har sån vacker natur kan gott ha lite "skit" söder ifrån också 😈

Ska ja skicka upp lite vildsvin mesamma eller direkt? 8)

Tar gärna lite fästingar om jag får med eran tillväxt på skogen också. Imponerades av era "granplanteringar" när jag var i småland och jagade vildsvin för några är sedan! Skicka gärna några vildsvin också så slipper vi åka så långt för att jaga dem!

Avatar Fallback

Re: Fästingar

volvo_buster  
#188563
mooos73 skrev:
volvo_buster skrev:
mooos73 skrev:Har tagit 2 på hunden i sommar. Bor i Västerbotten så inte ens har uppe ar vi förskonad!


De e rätt ;)
Ni som har sån vacker natur kan gott ha lite "skit" söder ifrån också 😈

Ska ja skicka upp lite vildsvin mesamma eller direkt? 8)

Tar gärna lite fästingar om jag får med eran tillväxt på skogen också. Imponerades av era "granplanteringar" när jag var i småland och jagade vildsvin för några är sedan! Skicka gärna några vildsvin också så slipper vi åka så långt för att jaga dem!


Du får mer än gärna komma och jaga precis hur mycket vildsvin som helst!
De som jag talat vid har på tok för många ställen att jaga på just nu och därför blir mina 100 hektar åsidosatt :(

Avatar Fallback

Re: Fästingar

Skogshuggaren83  
#188573 På 29 vårar har jag endast haft en fästing, fick den på festival i fyllan och fick borelia 😡 .
Rör mig dagligen i skog och mark och ser dessa små varelser krypa på benen när man spakar maskin, borstar bara av dem sen är problemet ur världen.
Däremot är älgalusen ett helvete för mig. Jag och en anställd gick jämsides på en gräsväg med samma typ och färg på kläderna, jag var nerlusad och han hade inga? (luktar säkert illa som en älg)
Mygg, getingar, blinningar, trekanter,bromsar mm biter mig ofta men får inga utslag och det kliar bara en liten stund. Får syrran ett bett så svullnar det upp rejält och kliar.
Tur att man inte har det problemet.

Avatar Fallback

Re: Fästingar

Blivande snickare  
#188581
Skogshuggaren83 skrev: Får syrran ett bett så svullnar det upp rejält och kliar.

Är så för mig åxå 😡 😡 😡 Ett rent helvete. Har aldrig haft en fästing dock, smakar väl skit 😈

Avatar Fallback

Re: Fästingar

Nolltax AB  
#188586 Vi reagerar olika på bett å stick.
Ett getingstick på mig. Det kliar ett tag.
Ett getingstick på en bekant jag har.
Ambulans, blåljus, koma å intensiven.

Vi skulle förmodligen få samma reaktioner på ett bett av huggorm, tyvärr.
Jag: f*n vad det kliar.
Han: ridå.

Avatar Fallback

Re: Fästingar

mooos73  
#188676 Du får mer än gärna komma och jaga precis hur mycket vildsvin som helst!
De som jag talat vid har på tok för många ställen att jaga på just nu och därför blir mina 100 hektar åsidosatt :(
Kommer gärna och jagar, synd att det är så jävla drygt att köra 100 mil bara!

Avatar Fallback

Re: Fästingar

Ivarsson135  
#189105 Jag har då inte haft tur när det gäller fästingar.

Var på scoutläger när jag var liten (10 år). Detta läger låg mitt i en kohage så på en vecka plockades runt 200 fästingar som satt sig (alltså betet sig fast) på kroppen. Åkte till läkare och fick behandling direkt.

I höstas fick jag en fästing på benet. Några dagar efter hade det bildats en röd ring runt betet så åkte till läkaren och fick en pencillinkur på 10 dagar och efter det blev det bra.

Användarvisningsbild

Re: Fästingar

herjman  
#234124 Upplever att fästingplågan exploderat de senaste 10-20 åren.

Har tillbringat mkt tid i skogen under hela min uppväxt isb med orientering och kan under hela 90-talet tex räkna till kanske 5 fäsingar.

Numera kan man gå ut i skogen en stund med hunden och komma hem med 5st på en en timme!

Mormor fick borelia och blev sedan aldrig bra, har fruktansvärda ledsmärtor och svårt att röra sig, antibiotika hjälper inte där.

Avatar Fallback

Re: Fästingar

Blivande snickare  
#234137 Verkar också vara lite olika från person till person. En av mina kompisar har dom ofta å krälar på sig medan jag aldrig haft en på mig...

Kanske jag smakar skit! ;) :lol:

Avatar Fallback

Re: Fästingar

rikard_e  
#234141
Blivande snickare skrev:Verkar också vara lite olika från person till person. En av mina kompisar har dom ofta å krälar på sig medan jag aldrig haft en på mig...

Kanske jag smakar skit! ;) :lol:


Samma här, blir 24:e året jag är fästingfri :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).