sön 30 sep 2012, 21:32#188216
Hej.
Vill säga att det är skillnad på kontinutetsskogsbruk och hyggesfritt, då man i en kontinutetsskog tar man bara ut de största träden och låter de andra växa vidare (d.v.s. att det är en fullskiktad skog,) medan i hyggesfritt skogsbruk, kan lika gärna menas med att man låter t ex låter frötallar stå kvar för det är ju då inget kontinutetsskogsbruk, då skogen bara är tvåskiktad.
Jag är med på en kurs om kontinutetsskogsbruksmodeller och jag tycker detta är intressant. Jag var på en kursdag för drygt en vecka sen med Nils Fagerberg som håller på med naturkultur och naturnära skogsbruk.
-Med ekonomin så sa han att medeldiametern i brösthöjd i kalhyggesbruket var ca 19 cm (0,2-0,4 m3sk per träd i medel) medan i kontinutetsskogsbruk var medeldiametern i brösthöjd var ca 29 cm (0,5-1 m3sk per träd i medel). Så då borde de bli mer netto i kontinutetsskogsbruket iochmed att man har större medeldiameter och större medelvolym per träd man tar ut? Men då får man tänka på att det växer lite sämre i kontinutetsskog men det blir ändå mer lönsamt.
-Man slipper planteringskostnader och röjningskostnader plus att det blir bättre kvalitet då träden får stå och "slåss" i ungdomen med varandra (klenare kvist och slankare trädform).
Jag fick en sammanfattning om hur ekonomin vid naturkultur är/m3sk.
-30 kr vid avverkning.
-4 kr för vägar.
+20 kr för planterimngen.
+18kr för bättre kvalitet.
+124 kr för större diameter.
Detta ger för mig iallafall ett större netto med 128kr/m3sk eller har jag räknat fel, men då får man tänka på att det återigen växer lite sämre i kontinutetsskogsbruk.
-Man har också fått fram forskning på att rottickan (som orskar rotrötan) är 37 gånger vanligare i brukad skog, d.v.s. i kalhyggeskog. (Forskningen kommer ifrån Finland.)
-Vindskadorna minskar också då skogen är flerskiktad och inte enskitade, och att man aldrig tar upp en hyggeskant som ökar risken för vindskador. Det som skulle tala emot är att det är högre trädhöjd i kontinutetsskogsbruk.
Lite olika om de olika brukningssätten enligt kontinutetsskogsbruk.
-Blädning fokuserar på att nå lönsamhet genom hög volymtillväxt.
-Naturkultur fokuserear på att nå lönsamhet genom att gynna de bästa trädindividerna.
-Naturnära skogsskötsel fokuserar på att optimera ekosystemtjänster och nå lönsamhet genom extensiv skötsel.
Hoppas nu att jag har svarat på en del frågor och kanske också bidragit till nya tankeställningar, nu när ni fått lite mer kött på benen om kontinutetsskogsbruk. Men kom gärna med inlägg och frågor om de är nåt ni tycker är helt galet.
MVH Philip.