Före och efter jobbet

Dags att avskaffa reseavdraget?

12 inlägg 7554 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dags att avskaffa reseavdraget?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187760 Det anser i alla fall ungdomsförbundern i folkpartiet (LUF) och Centern (CUF) i denna debattartikel http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/da ... 529598.svd

Vad tycker du?
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dags att avskaffa reseavdraget?

MNskog  
#187765 Konstigt att vissa Svenskar får påverka klimatet med 2000 mils resor helt skattefritt. Men att resa samma mängd för att jobba och betala skatt ska beskattas fullt ut.
Detta har miljöpartiet haft uppe förut men tydligen tycker snart alla politiker lika i de flesta frågor. De måste leva i en speciell miljö, väldigt olik den "Svensson" lever i.

Avatar Fallback

Re: Dags att avskaffa reseavdraget?

Boarpan  
#187803 Har du inte hört jobba är fult.
Fick avslag på min körersettning i år. 5 stop där bussen/tåg går och kommer samtidigt.
Det är visst helt ok att komma försent bara man åker buss till jobbet.

Avatar Fallback

Re: Dags att avskaffa reseavdraget?

volvo_buster  
#187805
Boarpan skrev:Har du inte hört jobba är fult.
Fick avslag på min körersettning i år. 5 stop där bussen/tåg går och kommer samtidigt.
Det är visst helt ok att komma försent bara man åker buss till jobbet.


Fråga Skatteverket om de ersätter förlorad inkomst OM du väljer att åka buss/tåg ;)

Avatar Fallback

Re: Dags att avskaffa reseavdraget?

Boarpan  
#187807 Ja ibland blir man mörkrädd för vad politikerna ställer till det. Jag har igentligen inga problem nu men hur skall man gör om man har barn. Skall man ta bussen vänta där, till dagis vänta där, handla är det alltid bra att göra vänta där. Komma hem kl 19:30 börja göra mat läxor och sedan lägga sig för att komma upp så man kan ta bussen till dagis sedan jobb.
Jag tycker inte om att man utnytjar system men idetta fall käns detsom om systemet är väldigt stelbent och inte gjort för att man skall ha ett normalt jobb.

Avatar Fallback

Re: Dags att avskaffa reseavdraget?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187809 Ju färre avdrag desto bättre, sänk skatten istället.

Användarvisningsbild

Re: Dags att avskaffa reseavdraget?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187835
Mangan skrev:Ju färre avdrag desto bättre, sänk skatten istället.


Frågan är väl om reseavdraget i något fall kan överstiga skatterna på bensin och diesel. Vi har ju t.o.m. skatt (moms) på bensinskatten.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att avskaffa reseavdraget?

Chainsaw Charlie  
#187837 Centern fortsätter att distansera sig mer och mer från sina rötter på landsbygden.

Inför ett schablonavdrag/km till arbetet för alla i stället. Sen kan man välja själv om man vill cykla, köra pickup eller ta tunnelbanan till skotaren.

Avatar Fallback

Re: Dags att avskaffa reseavdraget?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187839 Någon som noterade att Robert och Hedvig båda var miljöpolitiska talespersoner ifrån Stockholm..? :mrgreen:
Undrar just hur dom tar sig till jobbet..? :???:
Dom kanske inte får ett reseavdrag, men förmodligen en hel del andra, istället..
Tveksamt om en skattesänkning skulle fungera..Det skulle förmodligen behöva prövas individuellt i alla fall.
Skattesänkning på bränsle kan vi glömma bort, inom överskådlig framtid.

Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Dags att avskaffa reseavdraget?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187881 Jag är inte så förtjust i att ge skattelättnader för de som reser långt till jobbet. Skall vi verkligen bygga samhället på att transporter är bra?

Avatar Fallback

Re: Dags att avskaffa reseavdraget?

Sune_  
#187882
Mangan skrev:Jag är inte så förtjust i att ge skattelättnader för de som reser långt till jobbet. Skall vi verkligen bygga samhället på att transporter är bra?


Är nog ytterst få som väljer att ha långt till jobbet, som arbetssökande har man ju ytterst få eller inga möjligheter att tacka nej till ett jobb för att man anser att det är för långt.
Vi har en hel del folk anställda på mitt jobb som åker från orter runtomkring just för att det inte finns jobb att få tag i på närmare håll.

Och bor man sedan på landsbygden (vilket majoriteten här förmodligen gör) så är det inte mycket att göra om arbetsplatsen ligger inuti tätorten 3-4 mil bort.

Så ja, som samhället ser ut med glesbygd och begränsade möjligheter (om de överhuvudtaget ens finns) till kollektivtrafik tycker jag det är helt rätt med reseavdrag.

Avatar Fallback

Re: Dags att avskaffa reseavdraget?

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187971 Helt OK om de avskaffar reseavdraget, för de som bor i stad/tätort och har andra alternativ.
Larva sig om att man "förlorar" tid och måste vänta lite när bussarna/tågen går varje kvart är så löjligt så det finns inte.


Sen kan de avskaffa bidragen för oss som har mellan 1 och 18 mil enkel resa också, i samma sekund som de slutar fördyra resan till och från jobbet med typ 75 % genom sina fina skatter och moms på drivmedlet.

Kostade bränslet typ 6kr litern behövde jag inga avdrag utan då fick chefen bjuda på nån extra timmes arbetstid när det var skitlångt att köra så ordnar det sig ändå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).