Bioenergi

kraft och biogasbolag letar biomassa

62 inlägg 47652 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kraft och biogasbolag letar biomassa

norrskog  
#187884 skellefteåkraft behöver biomassa och kommer köpa detta direkt av skogsägarna.

http://www.atl.nu/skog/kraftbolag-koper ... skogsagare.


Senast redigerad av norrskog tor 01 nov 2012, 08:55, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

nalle34  
#187885 Bra med konkurens så priserna blir högre?

Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

norrskog  
#187887 Undra hur länge det dröjer innan man får se mer snabbväxande träd i skogen för att täcka alla behov. Kraftbolag som ska elda flis. Biogas, vedeldning för husägare, drivmedel mm mm. Känns som gran björk är alldeles för saktfärdigt för att kunna stå till tjänst till alla behövande.

   TS
Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187894 Det dröjer inte länge, sitkagran planteras det en del här nere.

Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

Boarpan  
#187896 Hybridasp har vi haft länge. Får lov att ge växjö en eloge till hur de har tänkt. De ger en premie till flis som har växt inom 7mil från kraftanläggning. På så sätt blir det mer miljövänligt. Sedan att de länge har transporterat sina sopor till Ljungby för förbränning och endå kommit in som EU-grön stad är väll vad politiker gör bäst böjer lite på sanningen.

Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

norrskog  
#187897 Ni som har satsat på sitkagran verkar kunna tjäna en bra slant framöver. Dels för att den klara stormarna betydligt bättre och med en tillväxt på 50% mer. Hur skulle samma gran klara sig i norr tror ni? Kommer den rent utav slå ut den naturliga granen inom skogsbruket i framtiden?

http://www.ja.se/?p=28691&pt=105

   TS
Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

Boarpan  
#187899 Nej sitkan är känslig för desto mer så rödgranen kan vara lugn. Sitkan behöver också speciella förutsättningar för att kunna växa 50% bättre.

Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187900 Känsligare mot rådjur än vanlig gran är den allt. Överlevnaden för fjolårets plantering är inte jätteimponernande.

Och så skall det vara fuktigt och milt helst (välkommen till Göteborg!)

Användarvisningsbild

Re: kraftbolag letar biomassa

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187931 Hur funkar den här nere i sydväst? Jag har hittills satsat på självföryngring av tall och det fungerar bra då min jägare har haft bra koll på älgen och rådjuren. Men med de nya älgjaktområdena blir det ju bara kalv så förutsättningarna förändras.

Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

rikard_e  
#187936 Fick en lapp från Borås energi i veckan ang biomassa som dom vill köpa.
Priset går ju att diskutera, men passar ju rätt bra med tanke på förstagallringen som kommer snart

Användarvisningsbild

Re: kraftbolag letar biomassa

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187938
Boarpan skrev:Hybridasp har vi haft länge. Får lov att ge växjö en eloge till hur de har tänkt. De ger en premie till flis som har växt inom 7mil från kraftanläggning. På så sätt blir det mer miljövänligt. Sedan att de länge har transporterat sina sopor till Ljungby för förbränning och endå kommit in som EU-grön stad är väll vad politiker gör bäst böjer lite på sanningen.


Å nu är tredje pannan på gång att byggas. Så man ska slippa oljan vid köldknäppar. Så det lär gå åt flis. :-bd

Användarvisningsbild

Re: kraftbolag letar biomassa

221  
#187941 O de är bra! linköping satsar på italienska sopor istället!

Användarvisningsbild

Re: kraftbolag letar biomassa

Kse  
#187947 Här bränner vi sopor från Norge istället, men kommunen är sugen på att börja köpa biomassa från privatsidan. Tyvärr tror jag inte det kommer funka nå vidare.

Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

Tosca  
#187951
Kse skrev:Här bränner vi sopor från Norge istället, men kommunen är sugen på att börja köpa biomassa från privatsidan. Tyvärr tror jag inte det kommer funka nå vidare.

Det gäller ju att skaffa sig rätt kompetens också, att bygga upp en grot eller träddelskedja tar tid och fallgroparna är många.

Avatar Fallback

Re: kraftbolag letar biomassa

Nolltax AB  
#187953 Fortum vill i annonser sälja "grön" el till oss....
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ne ... 057619.svd

Undrar hur de avser transportera genom Europa. Med bil??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).