tor 20 sep 2012, 17:38#186860Hej! Vi är nya ägare till mindre skogsfastighet, ca 3 ha skog. Nu har ett större skogsbolag rått oss att slutavverka ca 1ha granskog som vuxit förtätt och ej kan gallras mera.
De föreslår att vi ska plantera gran igen.
Vi har ingen erfarenhet och undrar om det finns något allternativ än gran, att plantera, isåfall, vad?
Vi tänker inte bara ekonomiskt utan även på framtiden.
Öppna kategorin
Allternativ till gran?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tor 20 sep 2012, 18:46#186886Gran är alltid mest ekonomi i men efterom det rör sig om så lite mark kan du satsa på ngn sorts ädellöv.
Du kan få stöd till att hägna in olika löv och tex körsbär är ju alltid vackert att se på. Sen att blanda runt med olika löv är ju trevligt men. När du skall sälja så är minsta högen som de kommer att hämta 10 kubilmeter i ett sortiment.
Du kan få stöd till att hägna in olika löv och tex körsbär är ju alltid vackert att se på. Sen att blanda runt med olika löv är ju trevligt men. När du skall sälja så är minsta högen som de kommer att hämta 10 kubilmeter i ett sortiment.
tor 20 sep 2012, 18:48#186887Masurbjörk
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
fre 21 sep 2012, 18:28#186992
Behövs mycket tid till det.
machonisti skrev:Masurbjörk
Behövs mycket tid till det.
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
fre 21 sep 2012, 18:36#186997Sälj bort skiten om tiden inte räcker till!
fre 21 sep 2012, 20:25#187031låt självföryngrad björk komma av sig själv röj det sen,bra träning och man slipper gå på gymmet.sen får du upp gran under lövet.
det tar längre tid men granen är nog mer frisk då från röta. ingen planterings kostnad!
det tar längre tid men granen är nog mer frisk då från röta. ingen planterings kostnad!
fre 21 sep 2012, 21:07#187041Tack för alla(!) för era ärliga och trevliga svar! Gröngölingar är vi ju alla från början, eller?
Rädda för jobb och ta i är vi inte! Tusen tack!
Rädda för jobb och ta i är vi inte! Tusen tack!
TS
fre 21 sep 2012, 22:10#187049Håller med prodilass ovan. Vid brist på tid är det klart enklast i början.
Ett intressant alternativ är hybridlärk. Få någon att plantera åt er och sedan får ni spruta topparna mot viltbetning (t.ex. med Trico) var höst några år. Men det är jätteenkelt och det hinner säker tom stressade Skaraborgare.
Lite nyfiken på vart i Skaraborg det blir är man allt. Det är ju stor skillnad på karga mossiga platåberg (t.ex. Billingen), magra rullstensåsar (t.ex. Hökensås) och bördigare jordbruksslätter.
Lärken är även oerhört vacker både vår och höst. Växer bra gör det också. En fröjd även att få se ett bestånd växa sig högt utan att man själv måste bli gammal o grå medan man väntar.
Ni kan ju även se om något tips i denna tråden verkar vara i ert intresse: viewtopic.php?f=22&t=13297&st=0&sk=t&sd=a
Ett intressant alternativ är hybridlärk. Få någon att plantera åt er och sedan får ni spruta topparna mot viltbetning (t.ex. med Trico) var höst några år. Men det är jätteenkelt och det hinner säker tom stressade Skaraborgare.
Lite nyfiken på vart i Skaraborg det blir är man allt. Det är ju stor skillnad på karga mossiga platåberg (t.ex. Billingen), magra rullstensåsar (t.ex. Hökensås) och bördigare jordbruksslätter.
Lärken är även oerhört vacker både vår och höst. Växer bra gör det också. En fröjd även att få se ett bestånd växa sig högt utan att man själv måste bli gammal o grå medan man väntar.
Ni kan ju även se om något tips i denna tråden verkar vara i ert intresse: viewtopic.php?f=22&t=13297&st=0&sk=t&sd=a
fre 21 sep 2012, 22:53#187066Jag tror ollefia är ung(a) de hinner se gran växa sig ståtlig.
Ge järnet i evinnerlighet eller ge upp tidigt.
Lycka till
Ge järnet i evinnerlighet eller ge upp tidigt.
Lycka till
lör 22 sep 2012, 18:05#187147Towes: Stressade skaraborgare stämmer inte på oss, men att inte få mer än 14 dagar på sig, mitt i inflyttningen, att bestämma en sådan sak, tycker vi är snålt. Vi hade hoppats på att få lite tid på oss, " skinn på näsan".
Vi bor på Billingen, bokstavligen. Tack för råd och tråd!
Machonisti: Du tror vi är unga? Medelsåldern, 50+ båda två och unga i sinnet!
Vi bor på Billingen, bokstavligen. Tack för råd och tråd!
Machonisti: Du tror vi är unga? Medelsåldern, 50+ båda två och unga i sinnet!
TS
lör 22 sep 2012, 18:21#187148I dagsläget kan det vara bra att överväga att skjuta upp avverkningen tills prisläget blir bättre.
Måste ni inte ha fram pengar så är nog bästa rådet att vänta.
Efter vad jag läst mig till så förstörs inte skog på några år.
Akut och snarast är inte ord som borde förknippas med skogsskötsel.
Måste ni inte ha fram pengar så är nog bästa rådet att vänta.
Efter vad jag läst mig till så förstörs inte skog på några år.
Akut och snarast är inte ord som borde förknippas med skogsskötsel.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).