Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vad är vettig timpeng för traktorekipage

37 inlägg 21040 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är vettig timpeng för traktorekipage

jonathanA  
#186471 Tjenare! Jag kör lite med traktorekipage på enterprenad, och undrar lite hur ni andra som gör det ligger i pris?
Det beror ju lite på var och vem man kör för, men senaste jobbet tog jag 700kr+moms för traktor+vagn+gubbe! Det är ju dyrt om man jämför med skotare men det är ju oftast småjobb på känsligare områden jag är å kör på i sommarstugeområden tex. och då får man ju ligga lite högre tycker jag!
Körde med förra vagnen utan drivning och långsam kran för 550kr+moms för en större skogsentreprenör!

Vad tycker ni som gör liknande?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

Axl  
#186493 Något mindre än en skotare i samma storlek tycker jag känns som ett rimligt pris (600-650 kr) om du är duktig på att köra, det är ju priset per kubik som är det intressanta för den som ska betala.

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

jonathanA  
#186496 Vi köper /byter ofta virket mot timmar när vi hugger, och sedan gör ved av det!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

alias  
#186519 Hej Jonathan!

Köper en hel del skotningstjänster i jobbet. Brukar betala mellan 620-650 kr/h för skotning med 12-tons skotare.

Jag skulle tycka att 700 kr/h är dyrt för en jordbrukstraktor med vagn om man dessutom betalar för inställelsetiden/maskinflytt.

Sen finns det ju å andra sidan de som tar 500 kr/h för en Alstor eller en i grannbyn som tar 500 kr/h för en Valmet 705 och Moheda 10 t (ej driven).

Kan själv tänka mig att leja han i grannbyn för småjobb, då han debitarar för ca ½ h för att ta sig hit medan en skotare hade kostat 1200-1500 kr innan den flyttat en pinne.

Såg i din andra tråd att du har kört t.ex. avverkning inför byggnation, då är kunden mindre priskänslig än vid vanlig avverkning (särskilt om det är bråttom alternativet är att gräventreprenören/byggentreprenören riskerar att få stå och vänta). Gör jobbet som kunden vill ha det och testa om jobben rullar in i lagom takt vid denna prisnivå, annars får du väl justera priset erfterhand tills du hittar rätt nivå.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

land cruiser  
#186525 om du kör för mycket privat personer så ligger du på en lämplig nivå tycker jag

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

jonathanA  
#186560 Tackar för svaren! jag tar ingen inställelse utöver timpengen då dom flesta jobben finns inom en mil, och 700kr går ju inte alltid att ta men det är rätt lagom tycker jag!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

OlaE  
#186730 Jag brukar ligga runt 400-500kr +moms i timmen, men ligger i underkant märker jag.

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

herjman  
#186740 Får ni mycket jobb med detta?

Känns som att där jag bor vid tex nybyggnation så tar nån svart grävmaskins-nisse fram sågen och bästa sågskyddsjeansen och fäller efter bästa förmåga och kör bort veden på lastarens pallgafflar för 350:-/h och bränner grotet?

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

land cruiser  
#186762 jo nog får man jobb och vill dom inte betala det man begär så får dom anlita någon annan

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

jonathanA  
#186802
herjman skrev:Får ni mycket jobb med detta?

Känns som att där jag bor vid tex nybyggnation så tar nån svart grävmaskins-nisse fram sågen och bästa sågskyddsjeansen och fäller efter bästa förmåga och kör bort veden på lastarens pallgafflar för 350:-/h och bränner grotet?


Det senaste jobbet, var på ca 50-60m3 virke och ca 70-80m3 ris och det var en vit schaktfirma som skulle börja med vägen 3dagar efter vi började! Fick klartecken från kommun 2 dagar innan att påbörja!

Ofta ska bara sånna här "problem" forseras fort! och då kan det allt få kosta lite!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

herjman  
#186813 Intressant. Och ibland tar ni råvaran som betalning?

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

jonathanA  
#186819 Japp! betalade 250kr/m3fub vid detta jobbet, för blandlöv med mestadels ek med stockar upp till 60cm i diameter.
Vi räknade 5m3fub på min vagn, och det blev 5 vagnar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

OlaE  
#186829
jonathanA skrev:
herjman skrev:Får ni mycket jobb med detta?

Känns som att där jag bor vid tex nybyggnation så tar nån svart grävmaskins-nisse fram sågen och bästa sågskyddsjeansen och fäller efter bästa förmåga och kör bort veden på lastarens pallgafflar för 350:-/h och bränner grotet?


Det senaste jobbet, var på ca 50-60m3 virke och ca 70-80m3 ris och det var en vit schaktfirma som skulle börja med vägen 3dagar efter vi började! Fick klartecken från kommun 2 dagar innan att påbörja!

Ofta ska bara sånna här "problem" forseras fort! och då kan det allt få kosta lite!


Är det så dålig framförhållning av kommunen så kan det få kosta. De har inte råd/möjlighet att hinna få fatt i någon annan.

Men man ska ju inte bli girig och begära helt astronomiska summor, för då får man kanske inte mer jobb sen.

Användarvisningsbild

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

jonathanA  
#186831 Inte kommunen vi jobbade åt, utan en privatperson som väntade på svar från kommunen!
Astronomiska summor tycker jag verkligen inte det är!
Jobbar inte gratis, och vet kunden att man har fullt upp med andra projekt så får han ju vara nöjd för man gör en omplanering!
Det var kul att det blev lite diskussion, var håller du till i landet Ola?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är vettig timpeng för traktorekipage

jre  
#186864 Priserna varierar nog mycket beroende på var man bor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).