Skogsvagn (Huggarvagnar)

Olika typer av Trippelboggie

135 inlägg 84747 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olika typer av Trippelboggie

axwell  
#186697
molnia skrev:men på denna sida så ska ett sådant däck ligga på en diameter av 1171mm?


Det tycks i så fall vara 60-profil.

500*1,2+22,5*25,40=1171,5 mm

FTG
Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

molnia  
#186701 Däcket ska heta 600/50-22.5
Är inte profilen då 50%? :-?

   TS
Avatar Fallback

Re: Olika typer av Trippelboggie

axwell  
#186705
molnia skrev:Däcket ska heta 600/50-22.5
Är inte profilen då 50%? :-?


Ja 600*1,0+22,5*25,4=1171,5 mm

Avatar Fallback

Re: Olika typer av Trippelboggie

Hema  
#186742
molnia skrev:
Hema skrev:Tyvärr har jag kommit till insikten att LEGOt är hos föräldrarna.. blir inget byggande inom en snar framtid mao.


nu har det gått en tid, så vart är legot? :ugeek: :D


Jag får tyvärr gör dig besviken, det ligger 32mil bort och kommer inte ha vägarna förbi där på flera månader... ja jag erkänner helt respektlöst mot er. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

Mäki  
#186751
molnia skrev:Om någon funderar på hur mycket jobb det är med att rita upp ett däck kan ni titta på denna filmen;

Det spelas upp snabbare än vad det verkligen tar att göra det. 10 min lång är den.


^:)^ och då är säkert ett traktor/skotar däck ännu värre att rita

Avatar Fallback

Re: Olika typer av Trippelboggie

Hema  
#186766 Tror jag icke. däremot blir ett däck med asymetriskt mönster lite mer jobb. Man gör bara ena sidan o sedan gör man en spegelbild av den första. Som syntes i klippet glömde han göra inrundningen där däcket möter fälgen före han spegelkopierade och blev därför tvungen att göra samma jobb 2ggr.

Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

molnia  
#186811 ett traktordäck går inte att rita ena halvan och spegla ut, inte vad jag känner till.
jag har ritat såhär:
däck.jpg
däck1.jpg
däck2.jpg


jag har ännu inte ritat om detta felet
lösningen skulle vara att rita de 2 första mönsterna på var sitt eget plan som lutar lika mycket sinsemellan som det finns ribbor delat på 360 grader.
säkert inte många som förstod detta.... inte ens jag är säker på om att det kommer funka... 8-}

   TS
Avatar Fallback

Re: Olika typer av Trippelboggie

Hema  
#186857 Ajdå.. vart kanske lite snabb, men spegling med förskjutning? Eller så gör man en given del av totala delen av mönstret och sedan drar runt det.

Jag tror på din idé! Varje klack måste ha sin egna lutning (eller 90° vinklat mot underlaget), helt rätt tänkt. :)

Men en fråga, hur kommer det sig att ribborna går igenom, inte hunnit med att sätta planavgränsningen? Samt så har jag idag inget datorprogram på datorn, utan jag talar från mina prktiska erfarenheter på högskola. Vi använde Pro Engineer (version kommer jag inte ihåg).

Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

molnia  
#186863
Hema skrev:Jag tror på din idé! Varje klack måste ha sin egna lutning (eller 90° vinklat mot underlaget), helt rätt tänkt. :)

Kul någon förstod mig!
Hema skrev:Men en fråga, hur kommer det sig att ribborna går igenom, inte hunnit med att sätta planavgränsningen? Samt så har jag idag inget datorprogram på datorn, utan jag talar från mina prktiska erfarenheter på högskola. Vi använde Pro Engineer (version kommer jag inte ihåg).

Trevligt med frågor..
Tja det kanske inte är det smartaste sättet jag ritade upp detta på men man lär sig..
jag ritade en mindre ritning i plan 1(som syns nere i högra hörnet) och så ritade jag även en större ritning inne i däcket. Jag gjorde detta för att ritningarna skulle skilja sig i storlek och ge mönstret en konisk form. avståndet till den större ritningen hade inte behövt vara så stor men eftersom det inte syntes när jag plockade ihop det med fälgen så struntade jag i att det fanns för mycket material.
däck3.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

molnia  
#186937
fälgbana.jpg
Har fått ihop en fälg med 10bult, 335mm i bultcirkel och 27mm hål, 281mm navhålsdiameter
Vad säger ni om vitmålade fälgar?
fälg.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

Mäki  
#186940 Ser bra ut :-bd

Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

molnia  
#186957 ungefär hur djup är mönstret när däcket är nytt och har någon koll på hur tjockt däcket är ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

Mäki  
#186982 Nu är inte min engelska den bästa men kolla i den här länken och rulla ner ganska långt så kommer en hel massa uppgifter angående olika Nokian däck modeller.
Tycker det står djupet på mönstret på ett ställe.

http://www.nokianheavytyres.se/files/nh ... 120906.pdf

Avatar Fallback

Re: Olika typer av Trippelboggie

Hema  
#187073 molnia: Jag är max en amatör, det var bara en fundering. :) Du till skillnad från mig får fram något! Så fortsätt. :)

Användarvisningsbild

Re: Olika typer av Trippelboggie

molnia  
#187153
Hema skrev:molnia: Jag är max en amatör, det var bara en fundering. :) Du till skillnad från mig får fram något! Så fortsätt. :)


:wink: men det är tacksamt med bollplank när man ritar.
hade inte blivit lika roligt utan er :P

Hmm... 46,5 cm i markfrigång. läste i en gammal moheda broschyr att de hade 59cm markfrigång. med 22,5" däck. undrar hur de får det?.... kanske är det så att hjulets diameter är 1171mm till botten på mönstret. Jag har gjort hjulet med 1171mm till utsida mönstret och mönsterdjup 30mm. Om jag har gjort fel där så ger det felet mig ca 6cm i markfrigång till..
markfrigång boggivagga.jpg

boggi.JPG

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).