Traktorer och processorer

Hur justera övertrycksventil på Nuffield

13 inlägg 9025 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur justera övertrycksventil på Nuffield

aywa  
#186429 Min nuffield 10/42 ger ca 140 bar i hydraultryck. Enl uppgift skall dessa modeller ha tillverkats med 170 resp 190 bar som standardutförande.

- Någon som vet hur att justera upp övertrycksventilen i traktorn ( om det nu finns en sådan på denna gamla traktor). Kräver det inre ingrepp eller går det att justera utifrån?

Har prövat vid både lågt och högt varvtal att mäta trycket och i samtliga fall ges det 140 bar- detta tyder jag som att den inre pumpen är i gott skick. Tänker mig också att övertrycksventilen blivit sliten genom åren och av den anledningen skulle må gott av att få sig en liten justering så att huggarvagnen orkar lite mer!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur justera övertrycksventil på Nuffield

aywa  
#186431 Efter lite sökning fann jag detta:

http://www.thenuffieldandleylandtractor ... stment.PDF

- verkar ju vettigt och inte alltför svårt att testa:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur justera övertrycksventil på Nuffield

aywa  
#186562 viewtopic.php?f=9&t=14411&p=186561#p186561

bifogar länk till en parallell tråd för min frågeställning. Där finns en text om hur mkt en nuffield bör ge i tryck, mellan ca 130 och 155 bar, därefter går övertrycksventilen in och bryter. Min traktor ger ca 140 bar så antagligen kan jag inte göra så mkt mer för tillfället utan en extern pump.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur justera övertrycksventil på Nuffield

machonisti  
#186646 Varför vill du ha ett högre tryck?

Resulterar i belastning av pumpen och den börjar läcka internt med oljeuppvärmning som följd.


En gammal traktor har inte hydraulik som ny. Tror jag svarat på liknande förr men kanske åt annan frågeställare, kunde dock inte i detta skede infoga www adresser annars hade jag plockat in den du hittade för ett år sedan.

Lossa kontramuttern vrid ställskruven medsols. Skruven trycker ihop fjädern som spänns. Leder till att mer kraft behövs för att trycka ihop fjädern och öppna ventilen, som öppnad går till tank.

Är den full med skit lämnar den öppen, då har du inget tryck heller eftersom all olja kör rakt till tanken.

Avatar Fallback

Re: Hur justera övertrycksventil på Nuffield

aywa  
#186678 Kontramuttern? Är det innanför locket till hydrauliken eller sitter detta åtkomligt fr utsidan?

Men som jag nu tolkat det utifrån den länk jag postat ovan till ett annat inlägg, så ska inte nuffen ge mer än mellan 130 och ca 150 bar. Då bör det ju heller inte vara nån ide för mig att ställa fjädern hårdare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur justera övertrycksventil på Nuffield

machonisti  
#186679 Jag skulle inte ställa upp trycket själv. Vet inte var den är placerad på din traktor. På övriga hudrauliska maskiner är de placerade på ventilborden.

Avatar Fallback

Re: Hur justera övertrycksventil på Nuffield

aywa  
#186710
machonisti skrev:Jag skulle inte ställa upp trycket själv. Vet inte var den är placerad på din traktor. På övriga hudrauliska maskiner är de placerade på ventilborden.



Ok, lät som att du i ditt första inlägg hade koll då du redan sett bilden, men jag missförstod. Lutar väl åt att montera på nån extern pump frampå istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur justera övertrycksventil på Nuffield

axwell  
#186713 Förvånande att det inte finns någon som har koll på din Nuffield.

De manualer som vi sett klipp ur kan man väl inte lita på, så motsägelsefulla, olika versioner och årsmodeller?

Kontramutter, en mutter som låser en skruv för att skruven inte oavsiktligt skall rotera.

Avatar Fallback

Re: Hur justera övertrycksventil på Nuffield

foton  
#186716 På bilden när locket är av är nr. 8 troligen justerskruven för trycket. Jag är inte så bra på engelska men jag tror att det står att man kan justera den igenom påfyllnings pluggen, eller någon annan öppning. Du lossar muttern så kan du skruva med skruvmejsel, skall du höja skruva in, lite grann det är känsligt.

Användarvisningsbild

Re: Hur justera övertrycksventil på Nuffield

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186725 Det är inget motsägelsefullt alls i verkstadshandboken.

Det finns två varianter av pump. En äldre och en nyare. Jag har den nyare och det ser man bland annat på om man har en rejäl knopp för den mekanisk låsningen. Beskrev det i en annan tråd. Den nyare kan ge ett maxtryck på 182,8 kg/cm2, se sid N 22 Section N19.

När det gäller övertrycksventilen så har jag inte lyckats hitta en text om hur den justeras eller om den kan justeras .Det de skriver är att fjädern kan vara utsliten och bör bytas i så fall. Den sitter direkt under locket som enkelt kan tas loss. Hur visade jag i "Verkstan" tidigare.

Men, det finns en massa andra förslag till felkällor dessutom, mycket svårare att fixa.

Om någon klokare än jag vill läsa hela verkstadshandboken om bl.a hydrauliken och ge mer insiktsfulla råd så blir jag glad. Skicka ett PM så skickar jag en länk till där jag lagt en inscannad version av verkstadshandboken N-sektion.

Användarvisningsbild

Re: Hur justera övertrycksventil på Nuffield

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186726 Här syns ventilen/fjädern till höge i mittbilden, den sitter under länkarna till reglerspakarna


viewtopic.php?f=38&t=14328&st=0&sk=t&sd=a&start=30#p182929

Användarvisningsbild

Re: Hur justera övertrycksventil på Nuffield

machonisti  
#186761
aywa skrev:
machonisti skrev:Jag skulle inte ställa upp trycket själv. Vet inte var den är placerad på din traktor. På övriga hudrauliska maskiner är de placerade på ventilborden.



Ok, lät som att du i ditt första inlägg hade koll då du redan sett bilden, men jag missförstod. Lutar väl åt att montera på nån extern pump frampå istället.



Oj, ledtråd till självhjälp försökte jag ge utgående från normal teknisk uppbyggnad. Normal praxis är kontramutter på ställskruv, men gamla traktorer kan ha nån annan uppbyggnad.

Avatar Fallback

Re: Hur justera övertrycksventil på Nuffield

aywa  
#186789 Justeringen av denna sker väl som övriga övertrycksventiler inom denna form av hydraulik, dvs genom att skruva av huven ( benämnd kontramutern enl ovan inlägg) och därefter justera med en plattmejsel som jag förstått det. Kanske ett kvarts varv medsols för att spänna fjädern hårdare och på så vis öka toleransen för Max-trycket.

På länken jag bifogat i mitt andra inlägg i denna tråd så står det ju nåt om att man kan starta traktorn med locket bortmonterat och justera övertrycksventilen med locket borta. DOCK(!) står det då att nån ventil skall bindas med typ ståltråd eller liknande så att inte utrymmet under locket oljefylls och kolven flyger ut.

Jag menar att det hade vart gott o kunna mäta trycket och justera detta utan att behöva sätta på locket för att se vad manometern visar.

Uvskogen: om du kollar i min andra tråd om extern hydraulpump så har jag där lagt in en bild fr verkstadsboken som säger att trycket vid full belastning mot en manometer bör ligga någonstans mellan ca 130 och 150Bar. Det värde du anger ( ca185 bar) kanske är absolut Max vad pumpen kan ge, men att detta skulle kunna skada andra vitala delar om övertrycksventilen ställdes så hårt att det trycket skulle tillåtas? Bara en tanke..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).