Gallring

Skifte gallrat utan lov

78 inlägg 39684 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185971 Skulle bedøma området till 70%gran och 30%furu.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

towes  
#185973
Skogsbonnen skrev:Vad tycker ni ær rimligt? ær jag helt uppe i det blå med mitt resonemang?

Är det så sönderkört som det låter när du beskriver så är det snarare de som är uppe i det blå. Men inget förvånande bud ändå, man bjuder aldrig mer än man tror man behöver.

Traktorvägarna borde väl lagas till fullo, det kan ju knappast ingå i de 30.000 som erbjudits.

Med så stor andel gran och sommaravverkning finns det fog att anta framtida rötskador, vilket är det värsta men som sagt svårt att mäta. En annan sak är markkompaktering, något som sällan diskuteras men som kan medföra sämre tillväxt närmast stickvägen. Detta då jorddensiteten ökas, rötternas utbredning försvåras och syresättningen blir sämre = tillväxtnedsättning. Men der beror mycket på om jorden är fin och fuktigheten. Normalt risar man för att minska dessa skador, men med 1500 m spår och ynka 100 m3 uttag så antar jag att detta hjälpt föga. Knappast normalt att "gallra" så här.

Om vi återgår till ditt resonemang igen.
- Att få ut virkesvärdet för mer än de gallrat tror jag inte du når långt med. En intressant tanke, men svaret blir nog "de träden står ju kvar, det kan du inte få betalt för". Du kan ju försöka, men svaret är nog givet.
- Att göra ett antagande av vad som blir rötskadat är mer intressant. Du skrev att skogen väntar på slutavverkning. Hur länge då? För det som kan förväntas bli rötskadat tycker jag du ska begära mellanskillnad mellan timmerpris och pris för brännved. Här är det svåra att "bevisa" vad som kan antas bli resultatet. Du får helt enkelt söka fakta från forskning e.dyl. Ha lite fakta på fötterna och begär. Som extra krydda finns ju detta med tillväxtnedsättning vid onödig körning.
- Har man väl fått in röta så blir den kvar i rötterna i marken i decennier, även efter slutavverkning. Nytt bestånd riskerar smittas. Hur mäts då detta? Svar: vet ej. Men det ska vara en parameter att väga in. Jag menar nu inte att alla gallringar är "farliga", men det hela beror här på hur illa det ser ut i marken efter en körning du nog aldrig skulle beställt själv. Dokumentera!!!

Viker de sig inte så kvarstår hotet om polisanmälan, något de ska ha klart för sig från början. Det är de och inte du som har mynningen mot tinningen.

Du kommer säkert få ännu fler och bättre svar när vi kan se något på bild. Omöjligt att säga mer som det är nu.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

volvo_buster  
#185974 Jag tycker att du ska agera enligt följande:

- Lägg fram att det kommer polisanmälas OM ni inte kommer överens
- Lägg fram bevis
- Låt dem erbjuda en RIMLIG ersättning INNAN du ställer några motkrav
- Ha någon med dig som du kan ha som vittne, helst ingen närstående som då blir jävig
- Var saklig!

Allt kanske inte är i rätt ordning men så här hade jag nog jobbat, och om som Towes ovan skrev. Det är DOM som ska komma fram med lämpliga åtgärder, det är DE som har felat inte du. Försök också få till att de har ett framtida ansvar för de eventuella skador som minskar din inkomst på detta område.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185978 Oki tack før alla kommentarer och råd! =) Ska ivæg och ta ænnu mer foton imorgon på skadade træd, sønderkørda marker och dylikt. Børjar få lite struktur på hur jag ska lægga upp det nu tack vare alla råd från inlæggen hær och sjælvklart en del efterforskning och samtal med jurister, skogsvårdstyrelse lrf konsult och liknande.
Tvivlar på att de kommer erbjuda någon rimlig ersættning då det var mitt førslag till dom från børjan. Men jag ska iaf ge dom chansen en gång till i mitt næsta møte med dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#186074 Hur gör man för att ladda up bilder? Kan man bara ladda upp bilder som är mindre än 2MB?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

axwell  
#186077
Skogsbonnen skrev: Kan man bara ladda upp bilder som är mindre än 2MB?

Tyvärr är det så, vad jag vet.
Får du till resten?
Det finns gratisprogram för att redigera bilder, kommer inte ihåg något namn, kör själv med Photoshop som inte är gratis.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186079 irfanview är ett bra program. Går fint att skala bilderna!

http://www.irfanview.com/main_download_engl.htm

Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

machonisti  
#186080 Tack ungarna får ladda och skala, tålamodet bränns snabbt vid filbränning o dyl.

Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

towes  
#186114
Skogsbonnen skrev:Hur gör man för att ladda up bilder? Kan man bara ladda upp bilder som är mindre än 2MB?

Annars finns ett busenkelt sätt att minska: Paint.

Kopiera bilderna så du inte sabbar originalen, öppna i paint, välj ändra storlek (i en av menyerna, minns ej exakt), välj att skala ner till t.ex 25%, spara, klart.

Finns på var PC. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

Fredrik Reuter  
#186116 Hej,
Ja, onekligen lite tråkigt att det inte blivit några bilder än pga tekniken.
Aktualiserar frågan om att öka utrymmet. Skogsbonnen, om du vill så kan du maila bilderna till mig så kan jag ordna det åt dig så länge.

info@skogsforum.se isåfall.

Edit: Eller lägg in bilderna under "skogsbilder" här på skogsforum så kan du länka i tråden till dem sedan. Direktlänk för att ladda upp där: skogsbilder/posting.php?mode=image&submode=upload&album_id=2

Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

stegmaster  
#186167 Ja, detta har jag tjatat om lenge nu. :grin:
Dette forum er ju toppers på alla sett, förutom dette med bilder tycker jag.
Blir til man ofta skipper bilder, då det blir så knöligt och ladda upp dom.
Vet inte om Herr Admin har koll på andra forum, typ maskinisten.net
Om man kunne fått samma typ av uppladding(som aut, minskar och ordnar bilden), så skulle det lyfta forumet til en högre nivå.
Video funkar ju kanon med "youtube" knappen, så en smidigare bilduppladding skulle vore fint. 🙏

Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

Fredrik Reuter  
#186177 Hej,
Ok, nu testar vi. Jag har ändrat så större bilder ska kunna laddas upp och sedan skalas ned. Bilden nedan är över 5MB.

Edit: Ledsen att diskussionen om bilder tagit över. Allt som har med bilderna att göra diskuteras från och med här tack: viewtopic.php?f=19&t=11711

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#186196 Oki så bra! testar med ett par oredigerade bilder då

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#186198 Jættesvårt att visa med bilder men lægger upp ett par =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#186200 Uppe på toppen dær det ær torrare

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).