Små skogsmaskiner och övriga maskiner

BM 400 Skogstraktor

11 inlägg 8273 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM 400 Skogstraktor

buster65  
#185819 Jag har en BM 400 skogstraktor med takmonterad gripkran av märke Simson Junior.
Fram på traktorn sitter en vinch som drivs av vevaxeln via en liten kardanaxel.
Mitt problem är att vinchen blivit svagare och svagare. Den är nu nästan helt oanvändbar, slirar vid minsta motstånd.
Finns det någon som känner till vad det är för vinch, (märkplåten är oläslig). Var kan man få tag på reservdelar till en sådan vinch?



   TS
Användarvisningsbild

Re: BM 400 Skogstraktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185822 En bild vore ju skoj.

Avatar Fallback

Re: BM 400 Skogstraktor

foton  
#185823 Jag skall gå en kurs i tankeläsning sen kan jag nog svara.

Användarvisningsbild

Re: BM 400 Skogstraktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185824 Nånå Foton, låt grabben komma med bild först.

Avatar Fallback

Re: BM 400 Skogstraktor

ulfgustav  
#185826 Många av de vinschar som monterats på traktorer kommer från företaget Sepson,
Om jag inte missminnermig så finns däri en lamellkoppling.
Har du för övrigt servat vinschen bytt olja och smort den.
Kan vara så att om man smörjer den förmycket och på fel ställe så tränger det in till lamellerna

Avatar Fallback

Re: BM 400 Skogstraktor

Henrik Petersen  
#185874 Så är det nok inte. Om det är en sepsonvinsch iallafall. Då ligger "lamellerna" i oljasump,
men kolla om det är olja i den. Troligtvis är dom slut alt. tränger justering. Men låt oss nu få se en bild på vinschen först, så ordnar det sig säkert :lol: .

Henrik

Avatar Fallback

Re: BM 400 Skogstraktor

buster65  
#185951
Bilder från iPhone 13-09-2012 144.jpg
Bilder från iPhone 13-09-2012 143.jpg
Tack för lite tips och synpunkter.
Här kommer ett par bilder på vinchen.

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 400 Skogstraktor

Henrik Petersen  
#185962 Hej buster65!

Jag har en likadan vinsch, sittandes på en buster från 65 :lol: . Det är ganska rigtigt en Sepson mod. 19-06. Det är mögligt att det går att justera kopplingen, men nu när du enddå har monterat av hela vinschen är det ju likabra att riva isär den och venda på kopplingspaketet, och så hoppas på att ingen har gjort det innan. Du gör så här: tömmer den på olja o plockker bort däkslet på venstersidan, sen av med kardanaxel och hylsan som den är skruvat fast på så att kopplingsaxeln är "ren", sen tar du skruvarna i däkslarna som sitter i enden på koplingsaxlen och monterar bort däkslet på ingående axelbit. Under det däksel sitter en stor mutter på axeln, den tar du bort, sen ska det gå att slå ut kopplingsaxelln med en gummiklubba. Av med kedjan sen ut med kopplingen venda på den och montera alt i omvendt ordning. Räkna med att du får byta lager ochså, det är 2 kullager och 2 nållager.

Lykka til med projektet :grin: .

Henrik

Avatar Fallback

Re: BM 400 Skogstraktor

buster65  
#185965 Hej Henrik!

Tack för din utförliga beskrivning. Om det skulle vara så att kopplingen är vänd tidigare, finns det då ny att få tag på? Ska ta tag i det här projektet lite senare i höst när allt lugnat ner sig lite.
Kul att läsa att du har en lika traktor som min, även samma årsmodell.
Den kommer nere ifrån dina trakter. Jag köpte den utanför Emmaboda. Nu rullar den i skogarna i norra Västmanland.
Ha det bra

/Bosse

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 400 Skogstraktor

Henrik Petersen  
#185992 tak själv

Vi vil nok ha en bild på traktorn med. Altid lika kul med gammalt järn :lol: .

Henrik

Avatar Fallback

Re: BM 400 Skogstraktor

Faxen  
#189293 Hur går det med vinschen? :|

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).