Gallring

Skifte gallrat utan lov

78 inlägg 39886 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

towes  
#185735 Säg upp bekantskapen och polisanmäl! Betyder vänskapen något för motparten är det deras sak att försöka återvinna den genom att ta steg mot försoning. Knappast din sak just nu, med sådana "vänner" behöver man inga fiender!

Har du lust att sätta in någon bild på eländet i tråden?

Malwa
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185736 Det kan han ju göra, men viljan att gå till mötes hos motparten minskar antagligen samtidigt med polisanmälan. Så frågan är om det är ersättning eller straff som är viktigast?

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185737 Kan man rækna med att få ut ca 300m3fub vid slutavverkning i snitt per hektar?
Jag har tyværr inga bilder på datorn men har ett par på telefonen. Kan jag lægga upp dom hær via mobilen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

towes  
#185740
Mangan skrev:Så frågan är om det är ersättning eller straff som är viktigast?

Det kan bara den drabbade avgöra. Jag redogör endast för min egen reaktion i ett liknande tänkt scenario.

Svaren på din fråga är:
- För den egna ekonomin är ersättning viktigast.
- För rättskänslan och framtida "upplärande" av branchen är alltid straffet viktigast.

Säger inte att det är lätt, men har man råd så kan man gott lära ut en läxa. Det är lätt att "chansa" som bolag om man vet att motparten alltid mesar för de behöver pengar. Sedan tar jag heller inte för givet att förhandling ger mer i börsen, det finns andra exempel på motsatsen.

Men det är som sagt om det hänt här nere hos oss. Hade inte motparten kommit krypande direkt så hade det blivit skranket för dears del - kosta vad det kosta vill...!

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

volvo_buster  
#185741
Skogsbonnen skrev:Bra! 500000 ær inte mer æn marken ær værd men 10ha kan jag hålla med om ær lite mycket



Har du pratat med ditt försäkringsbolag?
Var de villiga att hjälpa dig?

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185742 Ja tack så mycket før tipset! De tyckte det var tragiskt och går in med rættshjælp vid behov.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

volvo_buster  
#185743
Skogsbonnen skrev:Kan man rækna med att få ut ca 300m3fub vid slutavverkning i snitt per hektar?
Jag har tyværr inga bilder på datorn men har ett par på telefonen. Kan jag lægga upp dom hær via mobilen?


Min nya skogsbruksplan är precis färdig och i de bestånd jag har som är lämpliga för slutavverkning har jag 298m3sk, väldigt högt säger en del. Vad m3sk blir i m3to har jag inte en susning om men jag antar att med lite googlande så hittar man nån lämplig omvandlingstabell.

Ang mobil så finns det en app att ladda hem som fungerar ganska tillfredsställande, vet inte om den fungerar med att ladda upp bilder nannars borde det gå att överföra bilder från telefon till dator på andra sätt tex bluetooth mm mm.

EDIT:: http://skogssverige.se/omvandlare ::EDIT

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

volvo_buster  
#185744
Skogsbonnen skrev:Ja tack så mycket før tipset! De tyckte det var tragiskt och går in med rættshjælp vid behov.


Kanon!
Då så tycker jag att du kan prova att förhandla med dem och är du inte nöjd så kopplar du på försäkringsbolaget. Vid förhandling kan du ju råka visa ditt försäkringsbrev tydligt i en hög med papper, det brukar fungera! ;)

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185745 Jag redogör liksom towes bara för vad jag själv tycker. Skohsbonnen måste väl få lite olika alternativ? Jag hade satsat på pengarna, så rik är jag inte att jag har lust att "lära upp" en hel bransch. :-)

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

volvo_buster  
#185753
Mangan skrev:Jag redogör liksom towes bara för vad jag själv tycker. Skohsbonnen måste väl få lite olika alternativ? Jag hade satsat på pengarna, så rik är jag inte att jag har lust att "lära upp" en hel bransch. :-)


Håller absolut med men som ensam och med den faktan att han känner de inblandade så måste man ha lita att "hota" med och att se påläst ut brukar fungera iaf för min del då jag hamnat i den positionen. Att bara stirra sig blind på pengar tycker jag inte man ska göra, detta blir ju en form av icke önskad inkomst med allt detta för med sig!

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185960 Är det rimligt att grunda ersättningskravet på att en normal gallring hade tagit ut 40m3 fub per hektar? Om de har varit och gallrat på 7 ha hos mig ska jag ha 280 m3. Dessa ska betalas till fullpris. Det ger 280x500=140000
Vidare vill jag ha betalt för möjliga rötskador. Svårt att bedöma men om jag får ut 200m3 fub per ha vid slutavverkning och jag antar att 15% drabbats av rötskador ger det att jag ska ha ersättning för 210 m3fub. 210x500=105000
Det ger en total på 245000 kr plus att marken ska återställas. Låter detta rimligt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185964 Jag tror man måste se det för att avgöra. Jag är inte säker på att jag förstår, de har kört omkring på 10ha av ditt område, och tagit ut 150 m3? Det är ju ingenting. Varför gjorde de på detta viset? Har du fått några pengar från gallringen alls?

Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

towes  
#185967 Jag är ingen expert på ersättningar, men om vi försöker bena upp saken lite:
- Uttaget virke, 100 m3, ska naturligtvis ersättas enligt bästa tänkbara prislista. Men detta är ju det lilla.
- Sönderkört i skogen, blöt sommar och djupa spår. Detta är det allvarligaste tycker jag. Vad är det för trädslag och var i landet befinner du dig?
- Eventuella skador på skogsbilväg ska naturligtvis återställas till fullo, om det nu var sådana inblandade. Men jag antar att de "körvägar" du nämnde tidigt bara är de leriga stickvägar de kört med maskin och skotare?

Jag tycker du ska känna av dom. Har de inte själva kommit med något förslag? Eller uppmuntrat dig att höra av dig med krav? Låtsas de som det regnar, eller...?

Jag skulle mot bättre vetande gissa att de är villiga att betala för det virke de tagit ut, till massavedspris, ev återställa skogsbilväg om sådan berörs och sedan är det stopp. Kanske drygt 30.000 kr, möjligen lika mycket till för "sveda och värk", basta!

Du ska ju inte avslöja för mycket strategi här på nätet, för de läser antagligen också skogsforum, men du bör nog förbereda dig på skambud. Fundera också på (utan att skriva det här) var din smärtgräns går, för det låter onekligen som att du förväntar dig mycket.

Därför kommer du kanske ändå hamna i läget att du blir förbannad och polisanmäler, ungefär så som jag resonerat ovan.

Försök få över någon bild från mobilen till PC och lägg ut så vi får se de "avskräckande spåren". Precis som Mangan säger så är det det som behövs för att få en hint om skadan. Men minns att oavsett skadan så är det ett direkt brottsligt beteende som behöver stoppas.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185968 jag fick kørvægarna igår från skotaren. Enligt den har de rørt sig på 5 ha. Nær jag kontrollmæter på kartan får jag till 5 ha bara inom vægarna. De bør ju rimligen ha rørt sig ca 15 m utanfør ytterkant væg iaf och då blir det ca 7,5 ha.
De har tagit ut 111m3fub på detta område vilket som du sæger ær ingenting.
Jag har fått mætsedel på 67m3 æn så længe så kommer væl en på 44m3 snart. Jag kan inte hitta en enda anledning till att de førstørt på detta viset. de har ju bara kørt massa timmar utan att få ut kubik.

Det fans 2 møjligheter att ta sig upp till skiftet med jordbrukstraktor och bægge møjligheterna har de kørt sønder så jag omøjligen tar mig dit de nærmaste 4-5 åren.

De vill att jag ska sæga vad jag vill ha i ersættning så det ær dærfør jag stæller frågan hær. otroligt svårt att avgøra vad som ær rimligt.
Senast redigerad av Skogsbonnen tor 13 sep 2012, 12:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185969 Jag ær medveten att de sækerligen læser hær men ser inte det som ett problem efterssom jag kommer skicka mitt førslag på mail till dom så snart jag vet vad ni andra anser om huruvida jag ær fel eller rætt ute.
Du ær korrekt ute med att deras nivå ær ca 30000 men det ær som ni ser inte ens næra till vad jag anser som rimligt.
Vad tycker ni ær rimligt? ær jag helt uppe i det blå med mitt resonemang?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).