Gallring

Skifte gallrat utan lov

78 inlägg 39700 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185368 Jag fick igår reda på att ett skogsbolag delvis har gallrat ett skifte jag æger utan att jag har bestællt gallring eller utan mitt vetande øverhuvudtaget.

Området de gått øver ær ca 10ha och det ær kørvægar kors och tværs øver hela skiftet.
Totalt har de plockat ut ca 100m3fub på dessa 10 ha, dvs ingenting och jag uppskattar meter kørvæg till 1500m på mitt skifte.

Med denna sommaren som varit så ær området givetvis vældigt bløtt och vægarna de kørgt ær en ren lervælling.
Nær jag pratar med ansvariga så sæger de att det berodde på att de gallrade grannskiftet och då passade på att ta med mitt skifte med.

Detta ær ju ett grovt øvertramp men jag ær ændå osæker på hur jag ska gå tillvæga och vilka krav jag ska stælla på bolaget.

Rent juridiskt ær ju detta egenmæktigt førfarande men jag hoppas ju kunna løsa detta utan rættsligt efterspel. Finns det någon hær som hørt om något liknande eller har tips om hur jag ska gå tillvæga



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185377 Polisanmäl genast! Det kan bli väldigt dyra pinnar för bolaget.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185378 Ja det är den enkla lösningen, men problemet är att jag känner alla inblandade och vill därför lösa det utan rättsligt inblandande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Tosca  
#185380 Virket är väl det som är lätt att värdera, sen är ju frågan hur man värderar mycket gallringsvägar, sönderkörd mark och förmodligen den ökade risken för röta som sönderkörda rötter för med sig.
Att bolaget inte ska få något för avverkningskostnaden känns ganska självklart.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185381 Men problemet är att de avverkat ca 100m3 på 10 ha vilket är ingenting. Skadan de har åstadkommit för att plocka någon pinne här och någon där är otroligt stor i förhållande till volym utkörd massaved.
Jag vägrar givetvis betala något för drivning på min mark och kräver att de ska återställa berörd mark och alla 1500m körväg. Det som är utplockat är klent så det går 20 stammar per kubik ca.
Min tanke är att jag ska ha betalt för dom som om det var slutavverkning plus att ett kontrakt skrivs som skyddar mig mot eventuell framtida röta på återstående skog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Tosca  
#185382 Jag tycker det känns bättre att få allt färdigbetalt på en gång.
Känns som en osäker fodran om 20 år när man börjar konstatera röta och vill ha betalt.
Jag är dock tveksam till att du lyckas få bolaget att betala ens tillräckligt för den skada de orsakat utan att gå rättsvägen.
För att få återställningen bra gjord behöver man väl kalaverka några meter på var sida av vägarna för att få loss material att få bort spåren med.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185383 Jag är helt ärligt otroligt osäker på hur jag ska göra.. Aldrig hört talas om något liknande och känner mig helt chokad och frågande hur de kan ha gjort något sådant. Tack för kommentarer =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Blivande snickare  
#185385 Har bolaget ägna skogar?
Om ja, be att du vill ha nån hektar som plåster på såren.
Har fungerat här vid några till fällen när nån gjort bort sig.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

blixxxt  
#185386 "Passade på" jojo... Utan o kolla med markägaren :roll:
Hur ser det ut i övrigt? Har dom mest huggt väg utan o gallra något nämnvärt i mellanzonen, eller är det ett väldigt glest bestånd? Behöver det gallras om igen om några år som en "normal" förstagallring.
Har själv fått köra såna gallringar och "rätta till" och då blir ju ekonomin för markägaren betydligt sämre än i en normal förstagallring eftersom uttaget blir så litet då vägarna redan är huggda och man är långt ifrån andragallring...

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Skogsbonnen  
#185389 Jag har otroligt bra bonitet i området som ligger på 7,1 så jag har väldigt bra tillväxt och tät bra skog. den gallrades ca 97 så jag hade som plan att vänta på slutavverkning och möjligtvis göra en andra gallring om 5 år då jag kunde glesa ut det sista och plocka ut en hel del grantimmer samtidigt.

Som det såg ut nu var det ganska bra och därav har de väl inte tagit ut mer än 100m3 på dessa 10 ha och istället bara kört sönder hela området. tvivlar på att jag klarar få några ha av bolaget men det är förståss ett intressant förslag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

blixxxt  
#185394 Aha, det var ingen ungskog. Fick för mig att det var dom som hade huggt upp en massa vägar kors o tvärs.
Låter ju oehört trist och det blir ju inte lättare för att du känner dom inblandade. Då vill man ju kanske inte gå fram med storsläggan heller :???:
Du har ju iaf rätten på din sida och nån ekonomisk kompensasion ska du ju ha.
Inte helt lätt att rätta till misstag i skogen. Nu är ju din plan sabbad :cry:

Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

Mäki  
#185409 Så det var dina gamla körvägar som användes eller högg dom upp nya?

Hur pass sönder körda är vägarna? Finns det bilder?

Att dom skall återställa är kanske inte så lyckat för det kan bli värre men att försöka få dubbla priset
utan avverknings kostnad är kanske rimligt.
Men om det inte lyckas och du inte vill ta till rättsliga åtgärder så får du ta vad som bjuds.
Vänskap kan vara väldigt dyrt ibland.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185414 Ja, frågan är om sådana vänner är värt det? Någon inköpare som "alltid" har varit och huggit hos dig, och nu börjat se marken såsom sitt skötebarn? En gammal släkting som vet bäst?

Nej, vad gör man?

Användarvisningsbild

Re: Skifte gallrat utan lov

machonisti  
#185430 Tråkigt när ens tid går åt till att reda ut dylikt. Spontan känsla är att dra åt tumskuvarna men kändisskapet blir förstås lidande. Vad händer i framtiden för dig ifall du är snäll?

Hotas du av mera övertramp ifall du är vek och medgörlig??

Jag tror jag skulle göra en noggrann dokumentation och använda materialet i så högt upp i hierarkin som möjligt och invänta budet, och senare ta ställning till strid eller kvittering.

Dokumentering i detta fall oavsett, nu just är känslan ilska eller uppgivenhet. Men med dokumentation kan du gå vidare även efter en tid.

Avatar Fallback

Re: Skifte gallrat utan lov

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185431
Skogsbonnen skrev:Ja det är den enkla lösningen, men problemet är att jag känner alla inblandade och vill därför lösa det utan rättsligt inblandande.

Och de känner dig, var väl därför de tog sig friheter.
Hindrar inte att du kan kräva en hög ersättning, annars....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).