Motorsåg och handhållet

Batteridriven cirkelsåg något att ha?

29 inlägg 34780 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Batteridriven cirkelsåg något att ha?

axwell  
totte skrev:Batterikvaliteten är ofta undermålig på billighetsmärkena. Har inte testat sågar, men för skruvdragare gäller generellt att en 12 V proffsmaskin drar betydligt bättre än en 18 V lågpris, så det är stor skillnad på elmotorerna också, i de dyra maskinerna sitter det precisionsmotorer med en helt annan kraft. Samt att rent mekanisk kvalitet naturligtvis är betydligt sämre på lågprisvarianterna.

Det säger sig själv att man inte kan förvänta sig samma prestanda eller uthållighet av en COtechprodukt som tex en Metabo fast även de går sönder. Reservdelar, ungefär lika svårt/ lätt för CO:s prylar som de dyrare fabrikaten.
Lite av ett vågspel men det krävs mer känsla av användaren för vad dessa lågprisprylar kan utsättas för.
Hur mycket kapital skall en amatör binda i något som brukas ytterst sällan?

Jag har faktiskt haft en COtech multimsk. (Dremelkopia) och det gick bra att få tillbaks pengarna och lägga till en slant för en riktig Dremel.

Någon Meec skulle jag inte våga köpa.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

totte  
peter399 skrev:Har en 18V cirkelsåg av lågprismodell (Ryobi) och måste säga att jag använder den mycket.
Bra på t.ex tak och ställningar .

Ryobi ligger lite i en mellanklass, inte proffsgrejor, men klart bättre än de rena varuhusgrejorna,

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
totte skrev:
peter399 skrev:Har en 18V cirkelsåg av lågprismodell (Ryobi) och måste säga att jag använder den mycket.

Ryobi ligger lite i en mellanklass, inte proffsgrejor, men klart bättre än de rena varuhusgrejorna,

Kan man kvalitetsmässigt jämföra Ryobi med t.ex. Black & Decker och Bosch grön?
/Niklas

TS

Elfving  
Niking skrev:Elfving! Tack för infon om att det krävs en smalare och dyrare klinga. Detta torde väl säkert även gälla för Hitachis batterivariant. Hur är hållbarheten/livslängden för de smalare klingorna jämfört med standardklingorna?
/Niklas

Livslängden finns det inget att anmärka på så länge man kör i rent trä.
Jag hade klantat mig alldeles för många gånger och kapat virke med spik i så klingan förlorade så småningom några tänder. Klingan har inga som helst problem att ta sig förbi en tretumsspik men efter tillräckligt många så tvingas man byta...

Vill rekommendera denna säljare: http://www.toolstop.co.uk/
Alla vi som har VAT nr får fylla i det och slipper per automatik ligga ute med momsen. Snabba att leverera är de också, och priserna på kvalitetsverktyg finns det nog ingen i Europa som slår?

Amerikanska http://www.tools-plus.com är också bra att handla med, men de befinner sig utanför EU och dollarn har varit billigare. Kom även ihåg att de använder 110V i USA! Jag har för några år sedan handlat ett "Makita LXT1200 12 Tool Combo Kit" där som jag momsade och tullade in i Sverige. På den tiden med då rådande butikspris och valutakurs slutade det på strax över 12000 SEK exklusive moms inklusive 4 batterier.

Idag tror jag faktiskt att priserna i Europa generellt blivit mer pressade (dvs lägre) och valutaläget för oss svenskar gör det mer attraktivt att handla från EU.

Sedan så kan man fortfarande välja att handla lokalt, men åtminstone för ett fåtal år sedan var Makita (och andra kvalitetsverktyg) löjligt överprisade här hemma i Sverige.

Det skall vara VÄLDIGT bra pris på varuhusgrejorna innan köper sådana, några hundralappar till så får du t ex denna: http://www.toolstop.co.uk/hitachi-c18dl ... only-p7368

Edit: Fel länk

Användarvisningsbild

totte  
Niking skrev:
totte skrev:

Kan man kvalitetsmässigt jämföra Ryobi med t.ex. Black & Decker och Bosch grön?
/Niklas

Skulle kunna tro det, om inte t o m lite bättre. Har inte haft en B&D sen 90-talet när dom var svarta och var usel lågpriskvalitet (Glapp & Decker) och ingen Bosh grön. Men Ryobi, det jag sett, verkar vara rätt gedigna grejor för den som inte skall köra rent proffsmässigt. Har en stor nätdriven borrmaskin och den är fruktansvärt stark, helt glappfri, känns inte plastig och går svalt och fint vid riktigt hård borrning. Gjord i Kina förstås.

Si63  
Elfving skrev:
Niking skrev:

Vill rekommendera denna säljare: http://www.toolstop.co.uk/
Alla vi som har VAT nr får fylla i det och slipper per automatik ligga ute med momsen. Snabba att leverera är de också, och priserna på kvalitetsverktyg finns det nog ingen i Europa som slår?

cirkelsågen kostar 742 i England (och då var det den enklare modellen utan laser) och på tex jula och Bauhaus kostar den 719:20 (med laser)

"Gå inte över ån efter vatten"

Användarvisningsbild

#187848Det blev en Hitatchi 18V tool only cirkelsåg. Enligt butiken ska den funka med standardklinga (2,1 mm), även om den levereras med 1,6 mm klinga.

Provade några drag i tunn masonite, vilket var en enkel match.
/Niklas

TS

Boarpan  
#187852Slår ett stort slag för batteridrivet. Älskar min skruvdragare bosch blåa och på jobbet används devalten.
Speciellt vinkelslipen batteri har varit fantastisk. Sen får man ju alltid ha med sig ladaren och planera sitt jobb lite men du behöver inte krabba med förlängninsladd.

lars11  
#187985Har makita 18v li ion serie. Grymt sköt med sladdlöst! Har förutom borrmaskin och slagskruvdragare även sticksåg, cirkelsåg och en vinkelslip.
Det är klart att man inte kan såga lika snabbt eller lika länge som med en 220v gigant-Bosch men för massor av uppgifter här hemma är det gryyymt skönt att kunna gå iväg och säga ett par snitt plyfa eller kapa ett par armeringsjärn, skärpa klippen osv utan att släpa runt grejerna eller dra sladd.
För att inte tala om ifall man ska göra nåt i båten eller runt några jakttorn.

Tips för den snåle: Jag köpte ett sånt set med batterier och verktyg från England och betalade typ 7000 för hela klabbet inkl två 3ah batterier laddare och väska för ca två år sen. Samma borrmaskin kan xl bygg lätt ta 3200 för...
Finns även en svensk och en dansk lågprisfima för såna maskiner. P.S. Jag vet att det är långt till england om nåt pajar men jag är inte något nervöst proffs. dessutom så verkar inte makita paja. Jag har tappat dom i marken, lämnat dom ute i regnet you name it, men de går som tåget...

lars11  
#187987Tips till: Skaffa en liten 12-220 inverter om du behöver kunna ladda lite tex i bilen ute på marken.

Användarvisningsbild

lars11 skrev:Tips till: Skaffa en liten 12-220 inverter om du behöver kunna ladda lite tex i bilen ute på marken.

Min Honda 20EUi borde väl duga till sådant?
/Niklas

TS

lars11  
#188285Jag absolut men man kan säkert ladda nåt batteri via cig uttaget också. 20i räcker väl till sladdmaskineena också.

Användarvisningsbild

#188287Nja, Honda 20 EUi har maxeffekten 2000W. Många vinkelslipar med sladd har starteffekt runt 4000W, fast de kanske bara är märkta med ca 2000W. Tveksamt om det då ens räcker med två seriekopplade Honda 20EUi. Lika illa är det med flera andra handmaskiner.
/Niklas

TS

lars11  
#188288Sant

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).