ons 23 nov 2011, 09:44#147169Vad heter kranen som sitter orginal på terri 1020 eller finns det någon annan som passar bra.
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Griplastare terri 1020
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 23 nov 2011, 20:56#147244Orginal kranen är en Farmi betekning vet jag inte. Inte att rekomendera eftersom den inte har något
riktigt vridhus utan en hydralkolv med länkage.Tror inte Farmi finns längre som krantillverkare därimot
finns märket Farma det är alltså inte samma tillverkare.
Ska du köpa ny kran så har de flesta krantillverkare små kranar i lagom storlek däribland Farma.
riktigt vridhus utan en hydralkolv med länkage.Tror inte Farmi finns längre som krantillverkare därimot
finns märket Farma det är alltså inte samma tillverkare.
Ska du köpa ny kran så har de flesta krantillverkare små kranar i lagom storlek däribland Farma.
ons 23 nov 2011, 21:33#147261Är Farmi samma som Normet? Jag renoverade en sådan nyligen o satte den på en liten boggikärra. Den var rejält sönderkörd men vridhuset som du nämner var faktiskt det enda som var helt. Verkade vara en stabil konstruktion som är enkel. Nackdelen är väl kolven som sticker ut en bit framåt. Funktionen var det heller inget fel på tyckte jag. Jag har dock inte kört den i skogen då det inte är min.
Magnus M
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran
ons 23 nov 2011, 21:43#147266
Ingen aning om Farmi och Normet är samma men håller med dig om att kostruktionen verkar hållbar. Men och ett stort men Farmi kranen på min terri blir snabbt glapp i bussningarna
i länkaget för kolven och man har bara 95 grader sväng åt höger och 85 grader vänster
Vilket faktisk är rätt irriterande när man plockar virke i skogen då man måste flytta maskinen
mycket oftare för att nå virket än med en kran med lite bättre vridrörelse.Sen är ju farmi kranen i kortaste laget men det är väl kanske alla kranar
Magnus M skrev:Är Farmi samma som Normet? Jag renoverade en sådan nyligen o satte den på en liten boggikärra. Den var rejält sönderkörd men vridhuset som du nämner var faktiskt det enda som var helt. Verkade vara en stabil konstruktion som är enkel. Nackdelen är väl kolven som sticker ut en bit framåt. Funktionen var det heller inget fel på tyckte jag. Jag har dock inte kört den i skogen då det inte är min.
Magnus M
Ingen aning om Farmi och Normet är samma men håller med dig om att kostruktionen verkar hållbar. Men och ett stort men Farmi kranen på min terri blir snabbt glapp i bussningarna
i länkaget för kolven och man har bara 95 grader sväng åt höger och 85 grader vänster
Vilket faktisk är rätt irriterande när man plockar virke i skogen då man måste flytta maskinen
mycket oftare för att nå virket än med en kran med lite bättre vridrörelse.Sen är ju farmi kranen i kortaste laget men det är väl kanske alla kranar
tor 24 nov 2011, 07:33#147297Ok, jag tror det är samma o att företaget som gjorde dom bytte namn/ägare nån gång.
Att vridningsvinkeln va lite dålig märkte jag men det är ju inget som stör en när man kör lite på garageplan
. Jag ska låna kärran av han frami vinter o då lär man ju märka sånt.
Åter till ämnet kanske
. Ibland ser man nån Terri med en kran utan detta vridhus. Hade dom nyare en annan kran eller är det såna som bytts ut?
Mellan vilka år tillverkades Terri 1020?
Magnus M
Att vridningsvinkeln va lite dålig märkte jag men det är ju inget som stör en när man kör lite på garageplan
Åter till ämnet kanske
Mellan vilka år tillverkades Terri 1020?
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran
fre 25 nov 2011, 07:10#147421Blev nyfiken på konstruktionen av vridhuset, kan någon ta en bild på detta och lägga in eller sända till mig direkt? Har byggt en kran med utgångspunkt från en gammal med ett runt vridhus(liten lastbil?) och den fungerar inte så bra, så skulle gärna ta emot tipps för att få en annan svängning.
fre 25 nov 2011, 08:41#147425Hittade ett par bilder från den jag gjorde iordning. Kranstolpen står på den stora tappen. Det sitter 2 bronsbussningar där. Den lösa länkarmen sitter fäst i den lilla tappen i botten på kranstolpen. Kolven ska sitta i den utstickande U-balken som är delvis avskuren på bilden, kopplad till hålet i länkaget. Du får gärna fråga om det är nåt oklart.
Magnus M
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Magnus M
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
fre 25 nov 2011, 10:16#147436Ok då tror jag jag förstår, då kan man alltså få ca 180grader med hjälp av U-et.
Min ser ju ut som en tallrik i botten så det borde inte vara nåt problem att tillverka något liknande.
Tack för bilderna.
Jan
Min ser ju ut som en tallrik i botten så det borde inte vara nåt problem att tillverka något liknande.
Tack för bilderna.
Jan
ons 07 mar 2012, 10:52#164989jag har funderat på en lösning med en kedja och ett drev sätts om kranen.
två cylindrar som drar kedjan. en på varje sida i ett u.
kran stolpen stående på drag balken med kolvarna bakåt under grinden för att få
plats med det långa slag som krävs för stor vridngsvinkel. övre lagring kombinerad
med grind och stötta framåt.
plats med det långa slag som krävs för stor vridngsvinkel. övre lagring kombinerad
sön 26 aug 2012, 07:38#184335Jag har fått tag i en kran till terrin det är normetkranen men lyftkolven och kolven till stickan och stödbenscylindern på ena sidan fattas. Också ventilpaketet. vet någon vilken typ av kolvar det är till detta. Längd och slaglängd och dimension. ytterst tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.
Senast redigerad av Torsten sön 26 aug 2012, 13:53, redigerad totalt 2 gånger.
TS
sön 26 aug 2012, 13:48#184354
Nokka har/haft den lösningen på mindre kranar. En cylinder med kolv i bägge ändarna som med hjälp an en mycket kraftig kedja drar runt stolpen.
ord bind skrev:jag har funderat på en lösning med en kedja och ett drev sätts om kranen.
Nokka har/haft den lösningen på mindre kranar. En cylinder med kolv i bägge ändarna som med hjälp an en mycket kraftig kedja drar runt stolpen.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
sön 26 aug 2012, 15:02#184361Hultins i Malå hadde på Simmson-kranarna en kraftig kedja som drogs av två hydraulkolvar.
Den svängde bra, kanske ca 300°.
Den svängde bra, kanske ca 300°.
Äganderätt är grunden till marknadsekonomi, människans personliga frihet, demokrati, yttrandefrihet och naturens mångfald, blomstring och god hushållning av naturresurserna. Äganderätt & ekonomi ska stärkas .
HUSKVARNA, VOLVO-BM
HUSKVARNA, VOLVO-BM

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).