Traktorer och processorer

Valtra i skogen?

68 inlägg 37853 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18377 En naktdel till fördel.. Du har ju inte presic så ofta kejor på på en traktor som går för sig själv i skogen med en kran på sig 8) Så man slipper ju lägga av dom för flytt... det drar ju visst sämre men dom går fram bra utan också 8)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
MF 165  
#18503 ja har alltid kedjor på.

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18539 Det är dörför du kommer så långt med din mf :wink: jag har nästan aldrig på våran kedjor på valmeten och den klättra lika bra nästan ändå :wink:

Avatar Fallback
MF 165  
#18577 ja men du har säkert åtta hjul som driver.... lr hur... jag har två drivande av åtta på normal blöt mark de gäller bara å planera körningen.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18591 Har bara haft kedjor på sista månaden i snökaoset vintern 2005.
Annars klarar jag mej med 8WD i alla lägen :wink:

Avatar Fallback
MF 165  
#18649 mmm precis med åtta drivande. men med två drivande e det ett måste med kedjor. specielt när de börjar bli käle.

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18665 Vi kör hälst utan kedjor på blöta marker för det förstör marken då och det skär lättare igenom då med vagnen efteråt :wink:

Avatar Fallback
MF 165  
#18684 ja men kör man inte mitt i de blöta så slipper man de problemet. ja kan förstå att de skär igenom om man försöker gena över en sjö. men de e inte alla som gör de.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18707
Ungdomshuggare skrev:Vi kör hälst utan kedjor på blöta marker för det förstör marken då och det skär lättare igenom då med vagnen efteråt :wink:


de blir väl fasen spår på blöta marker, kvittar ifall du har kedjor eller ej, men man kommer fram bättre med kedjor och de skyddar däcken mer. kedjor river inte upp marken så mycke ifall man jämför med band! Vagnen skär la fasen inte lättare igenom ifall man kör med kedjor :shock:

Men vi brukar ändå inte ha kedjor på förrens de blir snö och is för som Gnisten säger så klarar man sig bra med 8 hjuls drift! om man inte kommer fram med de så e de bara till attt ta fram bm 600 :D :D :D

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18713 Jopp.. Men kedjorna river ändå i marken och det förstör markskitet och så brytter det igenom som får man ringa på valmet 890.3 sen går det som en klocka igen :wink:

Avatar Fallback
MF 165  
#18717 jo men man har ju mest kedjor när de e tjäle. dessutom kör ja bara i skogen på vinterhalvåret.

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18797 Jaså :o Det är därför du klara av att köra med en mf i skogen.. Jag kör ungefär året runt med min valmet 8) När det är källe så är det ju inte svårt att köra.. Då har du inte testa på blötta marker grabben när det är blött 🧠

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34431 vad kostar ett arbrostroke aggregat?

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34438 Såg ett demoex som gått 250 timmar för 170' eller var det 180' :roll:

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34442 har du inga bilder på din stegmatare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).