Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor!!!

238 inlägg 104942 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183703 Jodå, valmet har ett liknande system till sina gallringsagg.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197260 Tycker den här tråden behöver lyftas.
Hur går det med stegmataren?

Jag har funderat lite över stegmatare. Är dom inte förbannat dyra i förhållande till vad man får?
En par balkar, två knivar, en såg, några hydraulcylindrar och några ventiler.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#201284 Som vanligt ser jag att tiden bara rinner iväg och mitt intresse för skogsbruk, jakt, jobb, barn, altanbyggnationer, julaftnar, jägarexamensutbildningar, skyttekortsutbildningar mm. påverkar mina projekt :???: ..... har även tyvärr märkt att "pixbox" lagt ner verksamheten och alla bilder i denna tråd har dött, ska börja lägga upp dom via "picassa" och länka in nya bilder så fort jag kan :grin: , stegmatarprojektet är fortfarande högaktuellt och jag har eventuellt fått kontakt med ett företag som redan har en fungerade kvistgeometri OCH som kan tänkas sälja själva kvisthuvudet til mig!!!!!!!!
Under sensommaren har det producerats en gripskopsinsats som provkörts med riktigt trevligt resultat vid altanbygget, en jordborrtillsats har börjat anpassats till maskinen samt att ett insatsflak är "pågång".

/Ojje

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

skogshasse  
#201879
Ojje skrev::| Inte för att detta har så mycket med tråden att göra, men jag kör en presentation över min "maskinverkstad" enligt förfrågan.

Första maskinen i "parken" var en Arboga pelarborr:

Bild



Nummer 2 var en Köping S8 med 1400 dubbavstånd:

Bild



Nummer 3 blev ett projektbygge:

Bild



4:e inköpet blev min kära Sajo 48 komplett med ett verktygsskåp:

Bild


Bild



Med alla dessa maskiner avsedda för skärande bearbetning uppstod behovet av en universialslip ganska omgående model Jungner 305:

Bild



Nånstans på vägen ärvde jag en kallsåg från min morfar av det udda märket E. Thorsin:

Bild



I ett hörn står även en pelarslip av okänt fabrikat, allt detta är inpackat i ett rum på ca30m² med ett avlastnings/mekbord i mitten av lokalen samt reservdels/lagerhyllor utefter väggarna där det funnits plats över :|

Mina maskiner är av klart äldre mått dock tillverkade under en tid då kvalité betydde något ......

/ojje "som inte hunnit med sitt projekt idag"

hej på er alla där ute är det någon som vet varför bilderna inte kommer upp

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

värmSkog  
#201880 Står i texten ovan varför

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#293876 som vanligt far ju tiden iväg som en höghastighetskula och "vardagen" kommer mellan intresset (eller är det för många intressen som stör ut varandra ???).
Min lilla Alstor finns fortfarande kvar och utför lite div. tjänster:-)
Efter vinterns storm så fick min lilla maskin tjänstgöra som vattenbärare från en kallkälla och under en av de turerna så knäppte det till någonstans i drivlinan och jag fick ett irriterande knäppljud med jämna mellanrum vilket efter seriös provkörning visade sig komma från växellådan .... dags för lite demontering :-)
Bild


Bild


Tog kontakt med återförsäljaren som direkt ordnade fram en ny låda till mig helt utan kostnad :-)

Hämtar lite ved som blivit kvar efter skördare och skotare :-)
Bild


Bild


Gillar skarp geometrin i maskinen som har korta överhäng och tillåter rätt vassa vinklar "rakt på" :-)
Bild


Alstor ännu inte omnämnda "load reduction system" som aktiveras vid passage över t-ex. diken och avlastar bakre boggien B-)
Bild
Senast redigerad av Ojje tis 14 okt 2014, 22:03, redigerad totalt 8 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#293877 nähä, funkade tydligen inte att göra länkar från picasa/google bilder ..... hur f*n får jag till nåt sånt ????

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#293881 forumbilder.se verkar fungera om än lite krångligt .... finns det ett bättre alternativ ??? någon som vet/kan tipsa ????

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Tunnebon  
#296639 Nu börjar skogssäsongen för vår del men alstorn har varit flitigt använd under året. Den har transporterat makadam, schaktmassor och ved samt diverse dikning. Allt som allt har maskinen varit imponerande och fyllt flera funktioner. Men nu ser vi fram emot skogssäsongen. Hur har er vår, sommar och höstsäsong sett ut?
Var det någon som åkte på siggabodas skogsdag där Alstor 300 skördaren visades idag?

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Brytjärn  
#296937 Ojje - Perfekt avlastat för timmerbilen!

Tunnebon - Kul å se att maskinen går att använda till lite mer än bara skogen.

Vad kan man mer använda sin maskin till.. mer än skota och köra grus....

Frakta ut älg, bilden är tagen från Alstors FB.
Alstor_älg.JPG

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

MrAlstor  
#298345 Tunnebo-
Var det någon som åkte på siggabodas skogsdag där Alstor 300 skördaren visades idag?[/quote]
Jag var där tillsammans med säkert 250 andra. Det var kanon kul att vi kunde köra i en fin gallring.
Här är en liten film när vi testkörde dagen innan...(första gången Tommy ifrån Hypro körde Alstor...)


Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Anastasia  
#322607 tell me who the manufacturer angular gear http://www.faguspraha.cz/editor/filesto ... AG1040.jpg
Senast redigerad av Anastasia fre 27 mar 2015, 07:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Tunnebon  
#323336 Vad är max oljeflödet på Alstor 820 diesel? Nån som vet?

Mvh
Tunnebon

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).