Vedmaskiner, flishuggar

Lite om flis"tuggar"

6 inlägg 4855 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lite om flis"tuggar"

Wildpong  
#183621 Hej! Olle heter jag och är ny här.
jag är mycket intresserad av maskiner och teknik, särskilld de maskiner som kan underlätta för mig. Här finns det gott om kunskap och säkerligen personer som är ännu mer insnöade och intresserade än mig. :)

Jag har längre tid spanat på flistugg som är smidig. Nåt mellanting mellan stor avfallskvarn och mindre flishugg. En maskin som gjort mig intresserad ät Eliet super prof 2000. Mobil, hydralisk inmatningsvals och ganska hög avverkning. Men det kostar att ligga på topp. Jag har inte jättemycket arbeten men de gånger som man måste köra i väg ris hade det underlättat.
Hur är det med försäljning av flis, finns det nån marknad? Antingen som täckbark eller eldnings flis..
Andra förslag på maskiner?
Nästa fråga. Finns det nån maskin med typ vassa kugghjul wom klipper av pinnar i 5-10 cm längd, lagom för kamin utan att man sen behöver klyva? Sett några roliga hemmabyggen på youtube..

Ha en fortsatt trevlig helg!



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Lite om flis"tuggar"

woodstar  
#183643 Tjena Wildpong!

Visst finns det en marknad för flis, men de stora drakarna köper flis tonvis el i lastbilslass. Så huggen du beskrev är nog för liten för det, den är nog mer för att underlätta när du städar en trädgård för lite pinnar.
Men allt går att sälja med mördande reklam, endera i snygga påsar som jordförbättring/täckning av rabbater, eller om du har någon granne med flis eldning eller någon mindre panna i narheten som kan tänka sig att ta emot små leveranser.

På fråga b har jag ingen aning om någon sådan utrustning.

ha dä gött

Avatar Fallback

Re: Lite om flis"tuggar"

Boarpan  
#183662

Den senare tillämplingen kan nog vara billig och bra som kapar och klyver.

Hittade en till som kanske kan ge ideer.

Avatar Fallback

Re: Lite om flis"tuggar"

Wildpong  
#183915 Hej!

Tack för svar.. Tanken med maskinen är inte att sälja flis, men om man kan få några kronor för det istället för att slänga det på tippen så är det helt klart en bonus och "återbetalning av maskinen"
Enligt spec så ska den kunna göra 5m3 flis i timmen. Kanske 4 i verkligheten och det är ganska mycket ris och kvistar som den tuggar ner. Tänkt för lite uthyrning med och då är det en smidig och relativt säker maskin.. Fast drömmen är att få tag på en "shredder" så man kan köra trädgårdsavfall lite byggavfall mm mm

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite om flis"tuggar"

snubblaren  
#183961 Den var ju liten ska ju vara sådanhär :P [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=i8zUwHj7yXM[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Lite om flis"tuggar"

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183964
snubblaren skrev:Den var ju liten ska ju vara sådanhär :P


Inga problem med föroreningar i grothögarna med en sådan mackapär.. :grin:

Mvh. Ulf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).