Små skogsmaskiner och övriga maskiner

BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

49 inlägg 27942 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

j-eg63  
#170997 Har räknat gängor ser ut att vara 16 gängor per tum alltså normal 3/4" UNF konad mot fälgen : Tack för svaren :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

L Kongo  
#183109 Hej!
Har precis hämtat min 63:a. Följer era inlägg med största intresse, finns mycket att lära här. Bamsen går inte alls att svänga höger, men något lite vänster funkar, dock är det så motorn sackar när sväng försöks. Kan det vara så att kopplingen inte tar? Maskinen har stått i flera år.
bild.JPG

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Tosca  
#183111 Det låter som om styrkopplingen fastnat åt höger.
Sitter ett lamellpaket i sidan där broms och styrkoppling går ned.
Är det bromsen som krånglar för dig på vänstersvängen, sackar motorn när du försöker styra däråt med?

Användarvisningsbild

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

totte  
#183112 Det var förvisso en synnerligen ståndsmässig hemtransport. Få Bamsar har väl fått åka så överdådigt! Välkommen hit förresten!

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

L Kongo  
#183113
Tosca skrev:Det låter som om styrkopplingen fastnat åt höger.
Sitter ett lamellpaket i sidan där broms och styrkoppling går ned.
Är det bromsen som krånglar för dig på vänstersvängen, sackar motorn när du försöker styra däråt med?

Åt höger händer överhuvudtaget ingenting.

Åt vänster svänger den svagt med all muskelkraft dragandes i spaken, när detta sker så får motorn verkligen jobba tungt. Precis som att det enda som händer är att bandet bromsas, men inte frikopplas?

När maskinen framförs utan pill på reglagen, drar den halvsvagt åt vänster...

Tacksam för hjälp med var jag skall börja riva/leta.

Har tillgång till instr.bok, reservdelslista för viktor och de speciella detaljer som tillhör bamse.

Tack! /Olle

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

L Kongo  
#183116
totte skrev:Det var förvisso en synnerligen ståndsmässig hemtransport. Få Bamsar har väl fått åka så överdådigt! Välkommen hit förresten!

Tack för välkomnandet!
Trucken är riktigt rolig att köra, men något krävande med tvåtaktaren som behöver höga varv, osynkat dessutom förstås.
Avsaknad av inredning, otroligt hög ljudnivå i samarbete med ovanstående gör att en T o R resa på endast 30 mil gör en mör.....

Skall bygga om och inreda i vinter :-)

En Bamse kan aldrig åka tillräckligt fint, vilka slitvargar som byggde upp landets skogsbruk!

Fick tag på den första ägaren genom chassinumret och företagens arkiv i sörmland. Sedan Eniro.se En mkt trevlig äldre gentleman som kanske skall komma och kika på traktorn han packade snövägar med för hästkörning av timmer 1963!
Företagens arkiv är enormt vänliga/gott bemötande och har en hel del material till dessa!
/Olle

Användarvisningsbild

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

totte  
#183117 Å tusan är det en tvåtaktsdiesel i den, hade jag ingen aning om! Men jag kan inte påstå jag är särskilt uppdaterad på tunga fordon.

Och vi vill väldigt gärna få läsa och se bilder på jobben med både den och Bamsen, vi snackar ju klassiker här!

Riktigt kul det där att hitta igen förre ägaren, kan nog vara användbart också att få prata med nån som man kan hoppas kan den utan och innan.

Var i landet håller du hus? Uppdatera gärna i profilen så det syns i vilken landsända det är.

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

L Kongo  
#183118 Ljusdal. När det gäller uppdateringar av profilen är jag ingen stjärna, var den sista på gymnasiet som skrev examensarbetet på skrivmaskin, alla andra per dator... ;-)

Användarvisningsbild

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

totte  
#183119 Är det du som raggar runt här? Gissar att det inte finns så många såna i Sverige.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Cl4aApB6L9o[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

totte  
#183121
L Kongo skrev:Ljusdal. När det gäller uppdateringar av profilen är jag ingen stjärna, var den sista på gymnasiet som skrev examensarbetet på skrivmaskin, alla andra per dator... ;-)


Håll musen över ditt namn i bruna menyraden i övre delen av sidan så hoppar det fram en meny och klicka "Kontrollpanelen" så väljer du Profil och fyller i Ort.

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

L Kongo  
#183124 Yes, det är jag, men innan motorrenoveringen. Den gick fint men var slut. Nu pigga 500 kusar.
Hur får man till den käcka lilla texten under alla inlägg som alla har där man kan skryta över alla fordon som rostar hemma på gården? Vill också gör det.

Användarvisningsbild

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

totte  
#183126 Kul! Låter maffigt!

Samma ställe - in till profilen. Sen i vänsterkanten står det nåt om "signatur" klicka där så kan du fylla i och skicka så är skrytraden klar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Skotar Jocke  
#185622
bmbamse skrev:En kombination av latmask, tidsbrist, delar som fattas osv... Nu tror jag ju att jag har fått tag i allt, så ska försöka bygga ihop den i sommar (Har stort garage att vara i, kallas allmänt för 'Blå Hallen') Men är ju inte helt görlös på andra områden heller...

Jo, kanske ska berätta att jag köpte den i delar. Den hade mittre ramlagret skuret och dåvarande ägaren hade börjat plocka isär. Då fanns det inte ramlager att få tag i så därför fick projektet ligga på is i flera år. Nu har jag inga ursäkter längre...

/Marcus


När jag behöver motordelar som inte finns frågar jag alltid Motrab i Aneby, som även har dieselverkstad och fixar mycket utan att det kostar skjortan.
Motrab tel 0380 419 92.

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

ortoped  
#233993 Hej! Jag tror jag har dom nyare vinterbanden och vill hellre ha bredare då jag inte kör i skogen utan endast våtmarker. Röd bamse 1450

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

ortoped  
#235182 Hej! Jag har de nyare smalare vinterbanden 40cm istället för 50cm om du är intresserad?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).