Virkesmätning och Matrisfub

Nytt (botten) rekord?

18 inlägg 24127 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt (botten) rekord?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182259 18,1 % som jag inte fått betalt för.
Felaktig dimension enligt avtal och övermål.
Har även en leverans där 17,1 % är vrakat på grund av krök.


Vad är ditt (botten) rekord?



   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt (botten) rekord?

volvo_buster  
#182285 Det är snart värre att sälja sin skog och få betalt än att tappa sin tvål i duschen i ett utländskt fängelse. Slutresultatet är samma anser jag!!!

Avatar Fallback

Re: Nytt (botten) rekord?

surjämten  
#182388 Vem har du gjort affär med ?

Användarvisningsbild

Re: Nytt (botten) rekord?

machonisti  
#182437 Manuell avverkning eller????

Användarvisningsbild

Re: Nytt (botten) rekord?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182446 Antar att det är timmervolymen som du talar om, vrak brukar ersättas såsom massavd enligt grundprislistan utan några påslag vilket ändå gör att säljaren förlorar 25% av ersättningen.

En så stor andel vrak gör att man undrar över orsaken. Är det stormskog som avverkats? Vad för avtal hade du med entreprenören, pris per m3 eller pris per timme?

Jag tycker det låter som att entreprenören gjort ett slarvigt jobb vid aptering och sortering av virket.

Avatar Fallback

Re: Nytt (botten) rekord?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182588
surjämten skrev:Vem har du gjort affär med ?


Vill inte tala om var leveransen gått ännu men det är VMF qbera som mätt in virket i båda fallen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt (botten) rekord?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182589
machonisti skrev:Manuell avverkning eller????


Nej

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt (botten) rekord?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182590
OAS-forests skrev:Antar att det är timmervolymen som du talar om, vrak brukar ersättas såsom massavd enligt grundprislistan utan några påslag vilket ändå gör att säljaren förlorar 25% av ersättningen.

En så stor andel vrak gör att man undrar över orsaken. Är det stormskog som avverkats? Vad för avtal hade du med entreprenören, pris per m3 eller pris per timme?

Jag tycker det låter som att entreprenören gjort ett slarvigt jobb vid aptering och sortering av virket.


Verkar som jag fått 100 kr/m3fub
18% är stormfällt (fel dimension enligt avtal) den andra är gallring (krök)
Ja det måste vara entreprenören som gjort ett dåligt jobb såvida inte mätarna mäter som....
Entreprenören får betalt efter volym.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt (botten) rekord?

Tosca  
#182605 Fast entreprenören brukar inte få betalt för vrak.
Denne kan ju ha gjort ett dåligt jobb ändå.

Avatar Fallback

Re: Nytt (botten) rekord?

surjämten  
#183229 Hej igen ! Har lite svårt att släppa denna tråd helt. Alla skogsägare som jag känner anser sig lurade på allt vrak som köparen inte betalar för men använder till brännved, massa eller annat.
Förutom att vi vid kontraktskrivande ska diskutera betalning för vrak så tycker jag att vi öppet kan prata om olika köpare och vrakprocent. Jag ser inget konstigt eller fel i en sådan rak och öppen kommunikation.

Avatar Fallback

Re: Nytt (botten) rekord?

wigge  
#190431 12% vrak på talltimmer- avverkningsuppdrag.

Illa..

Avatar Fallback

Re: Nytt (botten) rekord?

volvo_buster  
#190439 Vraket ska väl egentligen tillfalla ägaren, alltså säljaren?!
Om så är fallet bör man ju få en chans att transportera bort sitt virke??!!

Enligt egen erfarenhet VET jag att vraket sorteras upp och används precis lika bra i produktionen som vilket annat timmer som helst, här borde faktiskt VMF stå till svars då de har kontroll över "högarna" och därför borde kunna vara mer på tårna!

Avatar Fallback

Re: Nytt (botten) rekord?

vastergarden  
#190440 på ett au är det alltid leverantören som står för div fel,vrak,sålig diametermätning,skotningsfel.
slarvifg aptering behöver det ju inte vara.Kalibreringen - hur var den.KTR filen hos div köpare här i S SVerige är företagshemligheter dvs du är med o betalar den men du får ej ta del av den.Jämför när du går in o köper grejjor på lantmännen,då får du ett kvitto.Men inte på hur väl skördaren är kalibrerad.

Avatar Fallback

Re: Nytt (botten) rekord?

wigge  
#190505 Största delen pga krök.. Finns ju en annan tråd som handlar om just de såg jag.
Är väl att de börjar lida mot sämre tider för sågverken.

Avatar Fallback

Re: Nytt (botten) rekord?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190861
Jasi skrev:18,1 % som jag inte fått betalt för.
Felaktig dimension enligt avtal och övermål.
Har även en leverans där 17,1 % är vrakat på grund av krök.


Vad är ditt (botten) rekord?


Jag har fått betalt för allt mitt vrak nu.
Samma pris som ordinarie sortiment.
Det går att diskutera och förhandla med virkesköparna. De höll med om att de orsakta detta själva. Jag talade inte om vilka de var förut och det gör jag inte nu heller.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).